Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Genowefy Ferenc, złożonym na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81), przekazał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości:

Warszawa, dnia 25.03.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 23 lutego 2005 r., nr BPS/DSK-043-108/05, przy którym przedstawiono tekst oświadczenia złożonego przez Panią senator Genowefę Ferenc podczas 77 posiedzenia Senatu w dniu 18 lutego 2005 r. - uprzejmie informuję:

Niewątpliwie stan egzekucji komorniczej w Polsce budzi niepokój. Od kilku lat dynamicznie wzrasta wpływ spraw egzekucyjnych i zaległość w ich załatwianiu. Stanowi to w wielu przypadkach przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Podzielić należy pogląd Pani senator, że wzrostowi wpływu i zaległości spraw egzekucyjnych powinien towarzyszyć przyrost liczby rewirów komorniczych. Poszerzenie sieci rewirów nie może być jednak traktowane jako jedyny środek przeciwdziałania tym niekorzystnym tendencjom.

Dążąc do poprawy stanu egzekucji Minister Sprawiedliwości już na początku 2003 r. zainicjował szereg działań, w tym również zmierzających do racjonalizacji i poszerzenia sieci rewirów komorniczych. W ich efekcie do chwili obecnej utworzono 49 nowych rewirów komorniczych. Poszerzenie sieci rewirów jest więc znaczące, zwłaszcza, że proces ich tworzenia jest dosyć skomplikowany. Nadmienić przy tym należy, że przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz.U. Nr 133, poz. 882 z późniejszymi zmianami) w brzmieniu obowiązującym do dnia 12 listopada 2004 r. znacznie go utrudniały. Ustawa z dnia 24 września 2004 r. o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2004 r. Nr 236, poz. 2356) wprowadziła szereg rozwiązań upraszczających i przyśpieszających proces tworzenia rewirów komorniczych oraz powoływania komorników sądowych.

Trzeba mieć również na względzie, że zbyt mała liczba rewirów komorniczych nie jest wyłączną przyczyną obecnego stanu egzekucji. Na stan ten rzutuje także kondycja finansowa dłużników, w tym również przedsiębiorców, oraz sprawność egzekucji. Ta ostatnia zależy w dużej mierze od operatywności komorników oraz jakości unormowań prawnych. Dlatego też w ramach wspomnianych działań na rzecz poprawy stanu egzekucji podjęte zostały prace legislacyjne oraz działania mające na celu optymalizację nadzoru nad komornikami. Efektem prac legislacyjnych było przygotowanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, na bazie którego w znaczącym stopniu oparta jest wspomniana nowelizacja z dnia 24 września 2004 r.

Usprawnieniu egzekucji winny również służyć rozwiązania wprowadzone przez ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2004 r. Nr 172, poz. 1804).

Proponowane w oświadczeniu Pani senator odejście od koncepcji rewirów i wprowadzenie rozwiązań na wzór innych korporacji prawniczych nie jest możliwe w ramach nowelizacji ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Do realizacji tego postulatu konieczne jest uchwalenie nowego prawa komorniczego, opartego na odmiennym modelu egzekucji, oraz wprowadzenia rozległych zmian w Kodeksie postępowania cywilnego.

Nadmienić należy, że w toku prac nad nowelizacją ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, zakończonych ostatecznie uchwaleniem wspomnianej ustawy z dnia 24 września 2005 r. o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, organizacje przedsiębiorców wielokrotnie postulowały wprowadzenie wyżej wymienionych rozwiązań. Postulaty te nie zostały jednak przyjęte przez żadną z izb Parlamentu, które uznały, że realizacja proponowanych zmian wymaga przeanalizowania konsekwencji ich wprowadzenia i nie jest możliwa w ramach ograniczonej nowelizacji.

Wobec tego zaproponowane przez Panią senator rozwiązania zostaną wzięte pod rozwagę w ramach ewentualnych prac nad nowym prawem komorniczym.

Obowiązujące przepisy nakładają na komorników obowiązek informowania Krajowego Rejestru Sądowego o bezskuteczności egzekucji, ograniczając go do sytuacji ściśle określonych przypadków. Postulat poszerzenia zakresu tego obowiązku był zgłaszany przez organizacje przedsiębiorców w toku prac nad nowelizacją ustawy o komornikach sądowych i egzekucji. Odnosząc się do tego postulatu Minister Sprawiedliwości nadal prezentuje pogląd, że nie przekreślając celowości proponowanych zmian, poprzedzić je należy przeprowadzeniem szeregu analiz i że potrzeba ich wprowadzenia zostanie rozważona w przyszłości przy okazji nowelizacji przepisów regulujących prowadzenie Krajowego Rejestru Sądowego.

Z wyrazami szacunku

Sylweriusz M. Królak


Oświadczenie