Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Dziemdzieli, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83):
Warszawa, 2005-04-07
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Dziemdzielę podczas 78. posiedzenia Senatu RP w dniu 17 marca 2005 roku w sprawie wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla samorządów powiatowych w 2005 roku, w tym powiatów poddębickiego i zgierskiego, uprzejmie informuję.
W ustawie budżetowej na rok 2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U. Nr 228, poz. 2755) w części 82 "Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego", w dziale 758 "Różne rozliczenia", w rozdziale 75801 "Część oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego" łączna kwota subwencji oświatowej na 2005 r. określona została w wysokości 25.917.111 tys. zł, tj. wyższej w stosunku do roku 2004 (25.082.854 tys. zł) nominalnie o 3,3%.
Ostatecznie kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2005 określone zostały na podstawie wielkości kwotowych przyjętych w ustawie budżetowej na rok 2005, ostatecznych danych statystycznych GUS na rok szkolny 2004/2005 (zweryfikowanych przez poszczególne JST), a także rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 286 poz. 2878). Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966) algorytm podziału subwencji oświatowej uzależnia wysokość przyznawanych środków od skali i struktury realizowanych zadań, mierzonych liczbą uczniów i wychowanków, z uwzględnieniem stopni awansu zawodowego nauczycieli.
Należy zaznaczyć tu, że algorytm podziału subwencji oświatowej jest corocznie modyfikowany, a potrzeba tej modyfikacji wynika z analizy wskaźników ekonomicznych obrazujących przeciętne koszty kształcenia i działalności szkół oraz placówek oświatowo-wychowawczych. Ww. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zmodyfikowało niektóre zasady podziału środków subwencyjnych stosowane w roku 2004. Zmiany te są przede wszystkim efektem prac i uzgodnień dokonywanych wspólnie z reprezentacją samorządów. W Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu przy współudziale Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego prowadzone były w ubiegłym roku intensywne prace mające na celu dalsze usprawnianie algorytmu podziału subwencji na rok 2005, stosownie do oczekiwań formułowanych przez poszczególne korporacje samorządowe oraz związkowe. Uwzględnione w algorytmie regulacje opierają się na rozwiązaniach dotychczasowych, polegających na zastosowaniu zasady, że "pieniądz idzie za uczniem", co oznacza naliczanie subwencji na podstawie liczby uczniów uczęszczających do szkół i placówek prowadzonych bądź dotowanych przez poszczególne gminy, powiaty i województwa samorządowe. Nowym rozwiązaniem w podziale środków subwencyjnych jest zastosowanie wskaźnika korygującego (Di) bezpośrednio nawiązującego do poziomu średnich wynagrodzeń - gwarantowanych Kartą Nauczyciela - nauczycieli zatrudnionych w grupach poszczególnych stopni awansu zawodowego. Zastosowanie tego wskaźnika umożliwiło przekazanie relatywnie wyższych kwot części oświatowej subwencji ogólnej do tych jednostek samorządu terytorialnego, w których udział zatrudnionych nauczycieli o najwyższych stopniach awansu zawodowego w relacji do ogólnej liczby zatrudnionych nauczycieli - w przeliczeniu na pełne etaty - jest wyższy niż średnio w skali kraju. Algorytm jest jednak metodą statystyczną podziału subwencji i będąc kategorią ogólną nie może uwzględniać wszystkich lokalnych problemów występujących w jednostkach samorządu terytorialnego, bowiem zatraciłby swój uniwersalny charakter.
Odnosząc się do kwestii kwot części subwencji ogólnej na rok 2005 dla Powiatu Zgierskiego oraz Powiatu Poddębickiego uprzejmie informuję:
- w szkołach prowadzonych przez Powiat Zgierski liczba uczniów w roku szkolnym 2004/2005 wynosi 6,532 uczniów, tj. o 434 uczniów mniej niż w roku szkolnym 2003/2004 czyli o 6,23%. Należy przy tym zaznaczyć że zmniejszeniu w stosunku do roku 2004 uległa również liczba uczniów przeliczeniowych z 10.302 uczniów w roku ubiegłym do 10.230 w roku 2005, tj. o 0,70%. Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005 dla Powiatu Zgierskiego określona została w wysokości 28.334.021 zł i jest ona wyższa od analogicznej kwoty w roku 2004 o 4,02%. Ponadto należy zaznaczyć, że zwiększeniu - w stosunku do roku 2004 - o 10,93% uległa kwota subwencji oświatowej przypadająca na 1 ucznia rzeczywistego;
- ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005 dla Powiatu Poddębickiego określona została w wysokości 4.797.872 zł i również jest ona wyższa od analogicznej kwoty subwencji oświatowej w roku 2004 o 0,90%. Do szkół prowadzonych i dotowanych przez Powiat Poddębicki uczęszcza w roku szkolnym 2004/2005 1.237 uczniów tj. o 20 uczniów mniej niż w roku szkolnym 2003/2004. Należy przy tym zaznaczyć, że pomniejszeniu w stosunku do roku 2004 uległa liczba uczniów przeliczeniowych z 1.798 uczniów w roku ubiegłym do 1.732 w roku 2005, tj. 3,67%. Należy jednak podkreślić, że zwiększeniu o 4,7% uległa - w stosunku do roku 2004 - kwota części oświatowej subwencji ogólnej przypadająca na 1 ucznia przeliczeniowego.
A zatem trudno zgodzić się z opinią, że kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2005 dla Powiatu Zgierskiego oraz Powiatu Poddębickiego zostały zaniżone w stosunku do roku 2004. Powyższe kwoty subwencji oświatowej wynikają wprost ze zmniejszenia liczby uczniów w szkołach oraz zmiany struktury realizowanych zadań przez ww. jednostki samorządu terytorialnego. Należy zaznaczyć, że zostały one skalkulowane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2005.
Jednocześnie należy podkreślić, że środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego (art. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm./). Zasilenie budżetów samorządów i jednocześnie skutki finansowe realizacji zadań oświatowych nie mogą być odnoszone wyłącznie do części oświatowej subwencji ogólnej. Zgodnie, bowiem z art. 167 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa subwencji) i dotacje celowe z budżetu państwa. W tej sytuacji część oświatowa subwencji ogólnej jest wyłącznie jednym ze źródeł dochodów.
Ponadto uprzejmie Pana Marszałka informuję, że w roku 2005 ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej mogą być zwiększone ze środków rezerwy ustawowej, która od 1 stycznia br. wynosi 0,6% kwoty części oświatowej subwencji ogólnej oraz ewentualnej rezerwy utworzonej na podstawie art. 48 ustawy budżetowej na rok 2005. Podział środków finansowych z 0,5% rezerwy dokonywany będzie wyłącznie w oparciu o kryteria jej rozdysponowania, które zostały przyjęte przez komisję wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na jej plenarnym posiedzeniu w dniu 30 marca br. W najbliższych dniach wszystkie jednostki samorządu terytorialnego zostaną poinformowane odrębnym pismem o tytułach kryteriów, wymaganych dokumentach i terminach składania wniosków w zakresie poszczególnych kryteriów. Ponadto kryteria te zostaną zamieszczone na stronie internetowej resortu edukacji narodowej i sportu (www.menis.gov.pl).
Natomiast przez niektóre korporacje samorządowe postulowana jest propozycja podziału ewentualnej rezerwy celowej utworzonej na podstawie art. 48 ustawy budżetowej na rok 2005 w sposób, który pozwoli na złagodzenie różnic pomiędzy wstępną a ostateczną kwotą subwencji oświatowej na rok 2005.
Z wyrazami szacunku
w/z MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Zdzisław Hensel