Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki i Pracy przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Dziemdzieli, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):
Warszawa, 2004 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Józefa Dziemdzieli, z dnia 7 października 2004 r., złożone podczas 69 posiedzenia Senatu RP w dniu 30 września 2004 r. w sprawie częstych przerw w dostawie energii elektrycznej w miejscowościach położonych w gminie Zgierz, uprzejmie przedstawiam poniższe wyjaśnienia.
Jeżeli chodzi o kwestię braku uzgodnień pomiędzy odbiorcami a przedsiębiorstwami energetycznymi w okresie od 2 stycznia 2004 r. do dnia wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci, to uprzejmie informuję, że z analizy przepisów ustawy z dn
ia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. Nr 153 z 2003 r., poz. 1504 z późn. zm.) wynika, że nie istnieje zagrożenie, zarówno dla odbiorców energii elektrycznej, jak też przedsiębiorstw energetycznych, niemożności podejmowania określonych działań w związku z opóźnieniem w wydaniu przepisów wykonawczych, dotyczących przyłączenia do sieci, świadczenia usług przesyłowych oraz standardów obsługi odbiorców. Ustawa ta w art. 5 formułuje szczegółowo treść umowy sprzedaży m.in. energii elektrycznej oraz umowy o świadczenie usług przesyłowych. Wysokość opłat za czynności związane z dostarczanymi paliwami gazowymi i energią, określają m.in. taryfy zatwierdzane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i na ich podstawie zawarte umowy. Te zaś, o ile strony tych umów nie postanowią inaczej, obowiązują w dalszym ciągu.Pragnę poinformować, że przedłużający się okres prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia "przyłączeniowego elektrycznego" wynikał z bardzo trudnej materii merytorycznej tego aktu wykonawczego, między innymi dotyczącej umocowania prawnego zapisów zawartych w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej - IRiESP oraz długiego procesu uzgodnień zarówno społecznych jak i międzyresortowych. Uzgodniony projekt tego rozporządzenia w dużej częś
ci uwzględnia też przepisy prawne zawarte w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/54/EC w sprawie wspólnych zasad dla wewnętrznego rynku energii elektrycznej uchylającej dyrektywę 96/92/WE (Dz.Urz. WEL 176, z dn. 15.07.2003 r.). Obecnie projekt ten, jako akt prawny zawierający przepisy techniczne, został poddany notyfikacji przez Komisję Europejską.Odnosząc się do drugiej sprawy poruszonej w oświadczeniu Pana Senatora Józefa Dziemdzieli dotyczącej przerw w dostawie energii elektrycznej uprzejmie informuję, że w uzgodnionym międzyresortowo projekcie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci, zaproponowane zostały poniższe limity
przerw w dostawach:- dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych I-III (odbiorcy przyłączani na wysokich i średnich napięciach) i VI (odbiorcy przyłączani do sieci poprzez przyłącze tymczasowe), dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy awaryjnej w dostarczaniu energii elektrycznej z sieci oraz dopuszczalny łączny czas trwania w ciągu roku wyłączeń awaryjnych określa umowa sprzedaży energii elektrycznej lub umowa przesyłowa;
- dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V (odbiorcy przyłączani na niskim napięciu), dopuszczalny czas trwania:
1. jednorazowej przerwy awaryjnej w dostarczaniu energii elektrycznej z sieci nie może przekroczyć 24 godzin;
2. wyłączeń awaryjnych w ciągu roku, liczony dla poszczególnych wyłączeń od momentu uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne informacji o wystąpieniu przerwy w dostarczaniu tej energii do chwili przywrócenia jej dostarczania, nie może przekroczyć 48 godzin;
- ponadto przedsiębiorstwo energetyczne, do sieci którego przyłączeni są odbiorcy, może ustalić, dla poszczególnych grup przyłączeniowych, dopuszczalne poziomy zaburzeń parametrów technicznych energii elektrycznej nie powodujących pogorszenia tych parametrów, określonych w ww. rozporządzeniu, albo ustalonych w umowie sprzedaży energ
ii elektrycznej lub umowie przesyłowej.Powyższe uregulowania w stosunku do limitów przerw w dostawach energii elektrycznej zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 25 września 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci elektroenergetycznych, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci i standardów jakościowych obsługi odbiorców (Dz.U. Nr 85, poz. 957) zostały zaostrzone oraz są w pełni zgodne z zaleceniami zawa
rtymi w normie PN-EN 50160, dotyczącej standardów jakościowych energii elektrycznej. Ponadto za niedotrzymanie standardów jakościowych energii elektrycznej oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców przedsiębiorstwo energetyczne obowiązane jest udzielać upustów w opłatach za energię elektryczną w wysokościach określonych w taryfach, zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.Pragnę również poinformować, że stosownie do właściwości wynikających z kompetencji organów administracji rządowej, oświadczenie złożone przez senatora Józefa Dziemdzielę przekazane zostało do Ministra Skarbu Państwa, który sprawuje nadzór właścicielski nad przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie wykonywania praw z akcji tych Spółek Skarbu Państwa. Oświadczenie p
rzekazano także Prezesowi URE, który stosownie do obowiązujących przepisów ustawy Prawo energetyczne reguluje działalność przedsiębiorstw energetycznych, zgodnie z ustawą i założeniami polityki energetycznej państwa, a także na wniosek strony rozstrzyga spory w zakresie:- ustalenia warunków świadczenia usług przesyłowych polegających na przesyłaniu paliw lub energii,
- odmowy przyłączenia do sieci,
- odmowy zawarcia umowy sprzedaży energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła.
7. nieuzasadnionego wstrzymania dostaw energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła.
Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia zostaną przyjęte jako wyczerpująca odpowiedź na problemy poruszane w oświadczeniu Pana Senatora.
Jerzy Hausner