Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Dziemdzieli, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 61), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, 06.05.2004 r.
Pan
Longin H. Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa
W odpowiedzi na pytanie, zawarte w oświadczeniu Pana Senatora Józefa DZIEMDZIELA, złożone podczas 60 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia br. (BPS/OSK-043-192-04 z 21.04.04), w sprawie likwidacji laboratorium w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Zgierzu uprzejmie informuję, co następuje.
Zmiany w strukturze Państwowej Inspekcji Sanitarnej polegające na likwidacji części laboratoriów w powiatowych stacjach sanitarno-epidemiologicznych są składową zmian strukturalno-organizacyjnych dostosowujących potencjał Państwowej Inspekcji Sanitarnej do realnych potrzeb i zadań. Realizowane są one w ramach prowadzonej od połowy 2002 r. kompleksowej restrukturyzacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Konieczność podjęcia restrukturyzacji Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynikała z wielu przesłanek, z których najważniejszą jest niewystarczająca ilość środków budżetowych przeznaczanych przez Rząd na działalność Inspekcji, przy jednoczesnym znaczącym rozszerzaniu z
akresu wykonywanych zadań.Istotne znaczenie mają także zwiększone wymogi, jakim muszą sprostać jednostki Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej, zwłaszcza dotyczące zapewnienia odpowiedniego standardu działalności laboratoryjnej udokumentowanej stosownymi certyfikatami jakości (akredytacją). Między innymi na laboratoria badania żywności zostały nałożone liczne obowiązki związane z dostosowaniem bazy laboratoryjnej oraz metod badawczych do standardów Unii Europejsk
iej i w związku z tym najbardziej zaawansowane są obecnie prace związane z odpowiednim przygotowaniem laboratoriów do badania żywności.Działania realizowane w ramach restrukturyzacji, zgodnie z opracowanymi przez poszczególnych państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych i zatwierdzonymi przez Głównego Inspektora Sanitarnego harmonogramami restrukturyzacji mają na celu stworzenie sieci laboratoriów, które będą wykonywały pełen zakres badań laboratoryjnych, a także będą w stanie prowadzić działalność o
charakterze ponadpowiatowym, polegającą na wykonywaniu badań laboratoryjnych dla stacji sanitarno-epidemiologicznych, które nie dysponują odpowiednią bazą. Wiąże się z tym konieczność likwidacji niektórych laboratoriów, zwłaszcza tych niedysponujących nowoczesnym sprzętem, wykonujących badania laboratoryjne w ograniczonym zakresie lub nie mających z różnych przyczyn szans na uzyskanie akredytacji.W zakresie działalności laboratoryjnej dostosowanie się do standardów Unii Europejskiej wymaga wyposażenia pracowni w wysoko specjalistyczną i w związku z tym kosztowną aparaturę pomiarową (chromatografy gazowe i cieczowe, absorbcjometry atomowe), której jednostkowy koszt wynosi nawet kilkaset tysięcy zł. Większość aktualnie stosowanych metod badań laboratoryjnyc
h jest możliwa do wykonania wyłącznie przy pomocy takiej aparatury i bez jej posiadania nie jest możliwe uzyskanie akredytacji. Ze względów ekonomicznych wyposażenie wszystkich laboratoriów powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych w taką aparaturę, a także uzyskanie przez nie akredytacji, nie będzie możliwe. Stąd koniecznością stała się koncentracja badań laboratoryjnych skutkująca m.in. likwidacją wybranych laboratoriów.W związku z powyższym w poszczególnych województwach wytypowane zostały stacje sanitarno-epidemiologiczne, które będą wykonywały badania w pełnym zakresie oraz stacje, które będą zajmowały się jedynie poborem prób do badań. Sposób dostarczania prób w poszczególnych województwach jest zróżnicowany i dostosowany do potrzeb i lokalnych
warunków.W "Programie restrukturyzacji i rozwoju bazy laboratoryjnej organów urzędowej kontroli żywności" - przyjętym przez Zespół Przygotowawczy Komitetu Integracji Europejskiej w dniu 31.10.2003 r. - wypracowano optymalne kierunki restrukturyzacji i rozwoju bazy laboratoryjnej w Polsce, biorąc pod uwagę doświadczenia innych krajów z tego zakresu oraz opinie ekspertów Unii Europejskiej. Zintegrowany system badania żywności docelowo ma się opierać o 64 laboratoria (3-6 w województwie) zlokalizowane we wsz
ystkich województwach i wytypowanych powiatowych stacjach sanitarno-epidemiologicznych.W związku z powyższym, już w drugiej połowie 2002 roku, w ramach przygotowania PIS do uzyskania standardów na poziomie unijnym, został uruchomiony proces likwidacji (wygaszania) nieperspektywicznych laboratoriów w niektórych stacjach sanitarno-epidemiologicznych szczebla powiatowego. Celem tych działań jest uzyskanie możliwie najwyższego poziomu realizacji zadań z zakresu ochrony zdrowia publicznego. Uzyskane w ramach sy
stemu wyniki badań, będące podstawą do sprawowania nadzoru przez PIS, nie mogą być przez kogokolwiek kwestionowane.Działania w zakresie restrukturyzacji laboratoriów wiążą się także z dokonywaną obecnie modernizacją systemu nadzoru epidemiologicznego i kontroli chorób zakaźnych. Od 2003 roku trwają prace nad utworzeniem komputerowego systemu zgłaszania i rejestracji chorób zakaźnych i zakażeń, w celu zapewnienia kompatybilności systemu krajowego z rozwiązaniami przyjętymi w tym zakresie w krajach Unii Euro
pejskiej. Przedsięwzięcia z tym związane wymagają znacznych nakładów finansowych. System, w chwili jego wprowadzania oceniany był jako nowoczesny. Obecnie stał się już anachroniczny i wymaga doinwestowania.Inne istotne zmiany w stosunku do funkcjonowania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w latach poprzednich i sposobu realizacji zadań określonych w art. 5 ustawy z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575 z późn. um.) polegają na systematycznym rozszerzaniu wykonywanych przez nią zadań w zakresie ochrony przed atakiem bioterrorystycznym oraz ochrony granic kraju przed zawleczeniem szczególnie niebezpiecznych chorób zakaźnych z zagranicy. Wprawdzie zadania te mieszczą się w ogólnym zakresie działania PIS w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych, ale w okresie przed wrześniem 2001roku, nie było tak pilnej konieczności uwzględniania tych zadań w działaniach Inspekcji w sposób priorytetowy. Wiąże się to m.in. z intensyfikacją szkoleń, a także zakupem wyposażenia chroniącego pracowników w przypadku oceny ryzyka po użyciu np. broni biologicznej podczas ataku bioterrorystycznego.
Obecna struktura Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynika z jej zadań określonych w ustawie z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575 z późn. zm.). Wyłączenie każdego z obszarów, w których właściwa jest państwowa Inspekcja Sanitarna z jej kompetencji wymaga zmiany ww. ustawy. Stoję na stanowisku, iż kompetencje Państwowej Inspekcji Sanitarnej w obszarze zdrowia publicznego są określone właściwie i nie widzę potrzeby ich zmiany. Będą jedynie następowały zmiany organizacyjne, których główną podstawą są wymogi prawa unijnego oraz wielkość przydzielanych środków finansowych.
Należy podkreślić, iż w obecnej sytuacji, gdy przed Państwową Inspekcją Sanitarną stoi szereg zadań związanych z akcesją Polski do Unii Europejskiej, konieczne jest poszukiwanie rozwiązań umożliwiających racjonalne i zoptymalizowane pod kątem ustawowych zadań Inspekcji gospodarowanie środkami przeznaczonymi na jej finansowanie. Środki finansowe uzyskane w wyniku zracjonalizowania struktury jednostek organizacyjnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, m.in. poprzez ograniczenie liczby laboratoriów, pozwolą na inwestowanie w nowoczesny sprzęt laboratoryjny i zatrudnienie wysoko wyspecjalizowanej kadry w laboratoriach, których potencjał daje gwarancję należytego wypełniania nałożonych na nią obowiązków. Możliwe będzie również zintensyfikowanie działań zmierzających do wdrożenia systemu jakości w jednostkach Państwowej Inspekcji Sanitarnej i akredytacji laboratoriów, co jest szczególnie istotne w kontekście wymagań, które powinny spełniać jednostki Inspekcji.
Reasumując powyższą informację można jedynie stwierdzić, że jednoznacznej i satysfakcjonującej odpowiedzi na pytanie, dlaczego dane laboratorium zostało zlikwidowane nie można udzielić, gdyż działania reorganizacyjne stanowią część składową systemu, do jakiego zmierzamy. Pytania, dlaczego likwidowane jest laboratorium w tym, a nie w innym powiecie są zadawane przez środowiska wszystkich powiatów, w których ten proces zaistniał. Chcąc uczynić zadość wszystkim wnioskom, praktycznie nigdy nie zrealizowano by żadnego przedsięwzięcia.
Liczę na pełne zrozumienie po zapoznaniu się z powyższą informacją
Z poważaniem
Wojciech Rudnicki