Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Józefa Dziemdzieli, Józefa Sztorca, Janusza Bargieła, złożonym na 57. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 58):

Warszawa, dnia 26 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatorów: Józefa Dziemdzielę, Józefa Sztorca, Janusza Bargieła, na 57. Posiedzeniu Senatu w dniu 4 marca 2004 r., dotyczące sytuacji Grupy PKP, uprzejmie informuję co następuje:

W ramach prowadzonej restrukturyzacji Grupy PKP, która odbywa się na podstawie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP oraz "Programu dalszej restrukturyzacji i prywatyzacji spółek Grupy PKP w roku 2006" i jest prowadzona w czterech obszarach działalności tj. finansowym, organizacyjnym, majątkowym i zatrudnienia.

Ministerstwo Infrastruktury wraz ze Spółką PKP S.A. wypracowało program podziału dworców na dworce o znaczeniu państwowym i dworce o znaczeniu lokalnym. Te pierwsze nadal będą znajdowały się w zarządzie spółek kolejowych (np. Warszawa Centralna, Dworzec Gdański, Kraków Główny) natomiast dworce o znaczeniu lokalnym będą przekazywane w zarząd samorządom terytorialnym. Przedmiotowa koncepcja zarządzania infrastrukturą kolejową związaną z obsługą ruchu pasażerskiego i towarowego korelowana jest z programem regionalizacji przewozów regionalnych. Za przykład przejścia dworców pod zarząd samorządu terytorialnego może posłużyć dworzec PKP w Bolesławcu, który zostanie oddany władzom miasta w 25-letnią dzierżawę.

Zarząd PKP S.A. został zobowiązany do utrzymania czystości i porządku na dworcach i terenach przydworcowych. Obecnie przygotowywane są programy poprawy stanów dworców kolejowych. Zagadnienie to jest podstawowym tematem opracowanego "Programu Dworców" mającego na celu poprawę ich wizerunku. Utrzymanie czystości na dworcach kolejowych jest zlecane zewnętrznym firmom sprzątającym wyłonionym w drodze przetargów. Część obowiązków utrzymania czystości na dworcach wykonują pracownicy kolejowi oraz dzierżawcy powierzchni i terenów. Na bieżąco dokonywana jest analiza stanu poprawy czystości na dworcach kolejowych, na podstawie której zwiększa się częstotliwość sprzątania powierzchni dostępnych w wymagających tego porach roku. Pomimo trudności finansowych Grupy PKP podejmowane są szerokie działania i sposoby mające na celu poprawę istniejącego stanu rzeczy i poprawę wizerunku dworców jako obiektów użyteczności publicznej.

Na działania Zarządu PKP S.A. w ww. zakresie i dewastację dworców kolejowych mają wpływ negatywne zjawiska społeczne m.in. w postaci narastającej fali przemocy, wandalizmu i bezdomności, które to procesy kumulują się w obszarze dworców kolejowych. Zarząd PKP S.A. podejmuje szereg działań mających na celu zabezpieczenie majątku kolejowego poprzez m.in. współpracę SOK-u z policją oraz wynajmowanie firm ochroniarskich do ochrony dworców, na obszarach kolejowych gdzie nie ma komisariatów policji lub SOK-u.

Należy jednocześnie podkreślić, że Ministerstwo Infrastruktury w ramach nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu interweniowało w sprawie nieprawidłowości pojawiających się na dworcach kolejowych i dyscyplinowało w tym zakresie Zarząd PKP S.A.

Proces restrukturyzacji ujawnił centra zysków i strat oraz konieczność restrukturyzacji niektórych utworzonych spółek zależnych PKP S.A. w celu dostosowania ich do potrzeb rynku.

Kluczowe znaczenie dla uzdrowienia sytuacji całej Grupy PKP ma reforma spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. prowadzącej działalność podstawową poniżej progu rentowności. Jej zadłużenie odbija się negatywnie na sytuacji finansowej innych spółek Grupy PKP i jest jednym z głównych czynników opóźniających reformy.

W celu lepszego zagospodarowania infrastruktury kolejowej powstał międzyresortowy zespół do spraw regionalizacji przewozów kolejowych, którego celem jest włączenie samorządów w proces kreowania polityki transportu kolejowego na poziomie lokalnym.

Oczekujemy również, że prowadzone równolegle z restrukturyzacją finansową Spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o., działania w zakresie tworzenia i wyposażenia spółek przewozów regionalnych, do których będą wnoszone aktywa ww. spółki, w zasadniczy sposób poprawią organizację lokalnego transportu i nadzór nad majątkiem kolei, w tym również nad dworcami kolejowymi.

Z poważaniem

Maciej Leśny


Oświadczenie