Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 75. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77):
Warszawa, dnia 8 lutego 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Dotyczy: oświadczenia senatora Kazimierza Drożdża z dn. 22.12.2004 r. (BPS/DSK-043-01/05)
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na oświadczenie senatora Kazimierza Drożdża uprzejmie informuję, że w pełni podzielam zdanie Pana Senatora, a także pana marszałka Pawła Wróblewskiego i podpisanych pod apelem prezydentów miast, co do zasadności i pilności budowy nowej infrastruktury drogowej pomiędzy Wrocławiem i Warszawą.
Ciąg drogowy łączy Litwę i państwa bałtyckie przez Warszawę - Wrocław - Drezno z Kolonią, Paryżem, Frankfurtem i Monachium ma istotne znaczenie nie tylko krajowe, ale również paneuropejskie. Rola tego połączenia znacznie wzrośnie po wybudowaniu odcinka autostradowego Warszawa - Łódź i modernizacji i budowie brakujących odcinków autostrady Wrocław - Zgorzelec.
W projekcie opracowania "Strategia Rozwoju i Transportu na lata 2007-2013" wykonanego w Ministerstwie Infrastruktury przewidziano zakończenie budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej Wrocław - Warszawa do roku 2013. Natomiast już w budżecie na rok 2005 przewidziano środki (w wysokości 100 mln PLN) na rozpoczęcie zadania inwestycyjnego pt. "Budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia - A 8". Także w ubiegłym roku została podjęta budowa dwujezdniowej ekspresowej obwodnicy miejscowości Oleśnica. W latach poprzednich wybudowano obwodnicę Sycowa. Obecnie kończone są prace nad studium techniczno-ekonomicznym drogi ekspresowej "S8" Łódź - Wrocław. Opracowanie to pozwoli wyznaczyć optymalną lokalizację inwestycji i umożliwi jej wprowadzenie do planów wieloletnich.
Z szacunkiem
Jerzy Ryszard Kurylczyk