Minister Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):
Warszawa, dnia 2004.11.15
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Nawiązując do pisma Pana Kazimierza Kutza Wicemarszałka Senatu z dnia 22 października 2004 r. nr BPS/DSK-043-455-04, przy którym zostało przekazane oświadczenie złożone przez Pana Senatora Kazimierza Drożdża podczas 70 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 października 2004 r. w sprawie dalszego funkcjonowania Oddziału Celnego w Międzylesiu, uprzejmie przedstawiam stanowisko w sprawie.
Zmiana uwarunkowań i możliwości w zakresie obrotu towarowego z zagranicą, jaka nastąpiła w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej wskazuje na konieczność dalszego dostosowania struktury organizacyjnej administracji celnej do realnie istniejących warunków i potrzeb. Opracowując model struktury organizacyjnej Służby Celnej na dzień 1 maja 2004 r. przyjęto założenie, iż po upływie kilku miesięcy od czasu akcesji Polski do UE zostanie dokonana analiza funkcjonowania zewnętrznych komórek organizacyjnych administracji celnej w zakresie obciążenia pracą oraz kosztów utrzymania.
Analiza skali i kierunków obrotu towarowego z zagranicą wskazuje na zmniejszenie obciążenia pracą funkcjonariuszy celnych z tytułu obsługi zgłoszeń celnych po 1 maja 2004 r. wynikające ze spadku ilości odpraw celnych towarów spoza krajów unijnych. Jednocześnie wzrasta znaczenie, a co za tym idzie, obciążenie pracą wynikające z realizacji zadań w zakresie podatku akcyzowego oraz innych zadań nałożonych na Służbę Celną ustawą z dnia 27 czerwca 2003 roku o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbo
wych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. Nr 137, poz. 1302). Realizacja tych zadań pociąga za sobą konieczność zmiany struktury organizacyjnej Służby Celnej wynikających również z geograficznego rozmieszczenia podmiotów gospodarczych, z którymi związane są nowe zadania Służby Celnej. W związku z tym zachodzi potrzeba wypracowania optymalnych rozwiązań zapewniających racjonalne rozmieszczenie komórek organizacyjnych Służby Celnej, a tym samym kompleksową obsługę przedsiębiorców.Planowane zmiany wiążą się także z koniecznością zmniejszenia kosztów funkcjonowania administracji, co jest wynikiem ograniczonych nakładów finansowych na administrację celną.
Biorąc pod uwagę wyniki analizy dotyczące ilości obsługiwanych zgłoszeń celnych, pragnę poinformować Pana Marszałka, że Oddział Celny w Międzylesiu, na obecnym etapie prac nad zmianami struktury organizacyjnej Służby Celnej jest przewidziany do likwidacji. Zważywszy na fakt, że Oddział Celny w Międzylesiu jest specyficzną jednostką obsługującą terminal kolejowy, funkcjonowanie przedmiotowej placówki związane jest ściśle z dalszymi planami PKP odnośnie potrzeby za
pewnienia obsługi celnej tego terminala. Niebagatelne znaczenie w tej sytuacji ma stanowisko PKP zawarte w piśmie z dnia 30 września 2004 r., nr 3919/KPN7b-078/141B/04, w którym spółka PKP prosi o opuszczenie zajmowanych przez Służbę Celną pomieszczeń w kolejowych przejściach granicznych, m.in. w Międzylesiu bądź też przejęcia finansowania ich utrzymania w ramach środków własnych administracji celnej, Zdaniem PKP, w związku ze zniesieniem po 1 maja 2004 r. kontroli celnej towarów i osób na granicy zachodniej i południowej RP, brak jest podstaw do dalszego finansowania świadczeń dla granicznych służb celnych.Niezależnie od powyższego, uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż przedstawione w oświadczeniu Pana Senatora argumenty wraz z innymi zebranymi informacjami zostały powtórnie przeanalizowane, a przygotowany na ich podstawie projekt zmiany struktury został skierowany do szerokich konsultacji społecznych na stronie internetowej Służby Celnej
www.clo.gov.pl.Podsumowując pragnę jeszcze raz zaznaczyć, iż proces dalszych zmian strukturalnych oparty jest na analizie wszystkich aspektów gospodarczych, społecznych i technicznych związanych z działalnością danej placówki celnej i zmierza do wprowadzenia rozwiązań pozwalających na racjonalne rozmieszczenie jednost
ek administracji celnej. Funkcjonowanie przemyślanej i uzgodnionej na różnych szczeblach struktury organizacyjnej administracji celnej stwarza bowiem realne szanse na perspektywiczny rozwój gospodarczy, ułatwi też wspieranie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw, tak by legalny obrót towarowy odbywał się przy minimalnej ingerencji służb celnych.Wyrażam przekonanie, że przedstawione informacje przyjmie Pan Marszałek ze zrozumieniem.
Pozostaję z szacunkiem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Wiesław Czyżowicz