Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Kazimierza Drożdża

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra infrastruktury Marka Pola

Społeczeństwo ziemi kłodzkiej z dużym zaniepokojeniem i pewnymi obawami przyjęło wiadomość o planowanym przez Polskie Koleje Państwowe SA Zakład Przewozów Towarowych we Wrocławiu zawieszeniu w najbliższym czasie - jeszcze w bieżącym roku - przewozów towarowych na linii kolejowej relacji Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie. Samorząd lokalny uważa, że decyzja ta wpłynie negatywnie na niektóre aspekty życia społecznego naszego regionu, szczególnie gmin: Stronie Śląskie, Lądek Zdrój i Kłodzko.

Decyzja PKP SA w sprawie likwidacji przewozów towarowych może spowodować zachwianie równowagi gospodarczej i ekonomicznej wielu zakładów produkcyjnych na naszym terenie, a także może ujemnie  wpłynąć na wynik finansowy innych zakładów budżetowych, to jest zakładów opieki zdrowotnej. Dlatego pozwolę sobie przytoczyć pewne wartości liczbowe, które przybliżą rozmiar omawianego problemu. Obecnie na trasie kolejowej Stronie Śląskie - Kłodzko rocznie przewożonych jest około: 200 tysięcy t grysu (SZKP "Kambud" SA i Marsped sp. z o.o.); 6 tysięcy t miału węglowego (ZUT sp. z o.o. w Stroniu Śląskim); 1 tysiąc t koksu (SP ZOZ Wojewódzki Szpital); 26 tysięcy t, czyli 30 tysięcy m3 drewna (Nadleśnictwo Lądek Zdrój).

Tak wielki tonaż surowca i produktów w przypadku zawieszenia kolejowego transportu towarowego będzie musiał być przewożony po naszych kruchych drogach wielotonowymi samochodami ciężarowymi. Transport kołowy z pewnością skutkować będzie techniczną degradacją niektórych dróg gminnych, powiatowych czy wojewódzkich, a w konsekwencji może doprowadzić do poważnych uszkodzeń i zniszczeń nowych nawierzchni, które były remontowane i odbudowywane zaraz po powodzi w lipcu 1997 r.

Taka sytuacja przyczyni się również do powstania konfliktów na tle społecznym z wieloma mieszkańcami, których posesje i gospodarstwa rolne znajdują się wzdłuż trasy przejazdu samochodowych zestawów transportowych. Transport kołowy wielotonowymi samochodami o dużych gabarytach skutkować będzie wzrostem zagrożenia w ruchu drogowym i może być przyczyną wielu wypadków i kolizji samochodowych, czy nawet tragedii ludzkich. Wąskie drogi na trasie Stronie Śląskie - Kłodzko są niedostosowane do rozbudowanych transportów kołowych, zwłaszcza w zimą, kiedy panują trudne warunki klimatyczno-pogodowe. Należy dodać, iż utrudnieniem dla transportu kołowego na naszych terenach, w rejonie górzystym są również duże nachylenia stoków przy różnego rodzaju wzniesieniach drogowych.

Odnosząc się do środowiska naturalnego, które jest bogactwem naszego regionu, oraz uwzględniając ochronę przyrody uważamy, iż należałoby ograniczać drogowy ruch kołowy na rzecz transportu kolejowego, bezsprzecznie mniej szkodliwego.

Pragnę zauważyć, iż nie bez znaczenia jest fakt, że firmy, które korzystają z usług PKP SA zainwestowały w modernizację urządzeń i budowli kolejowych. Przykładem może być naprawa bocznic kolejowych przez Nadleśnictwo Lądek Zdrój. Wiele przedsiębiorstw wiąże z kolejowym transportem towarowym swoje istnienie i dalszy rozwój. Podjęta decyzja o wstrzymaniu kolejowego transportu może spowodować, że dotychczasowe inwestycje firm ułatwiające transport wyrobów koleją staną się źródłem dodatkowych kosztów, co w konsekwencji będzie skutkować redukcją etatów i rezygnacją z tworzenia nowych miejsc pracy.

Samorządy lokalne obawiają się, że zawieszenie przewozów towarowych na linii Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie oznaczać będzie likwidację źródła środków finansowych przeznaczonych na remonty i konserwacje urządzeń infrastruktury kolejowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu kolejowego, co w konsekwencji doprowadzić może do zawieszenia przewozów pasażerskich, a później fizycznej likwidacji linii kolejowej. Taki rozwój wydarzeń jest nie do przyjęcia i stanowi poważne zagrożenie dla utrzymania i rozwoju charakteru turystyczno-uzdrowiskowego regionu kłodzkiego.

Jeszcze raz wyrażam głębokie zaniepokojenie podjęciem przez PKP SA decyzji o zawieszeniu kolejowego transportu towarowego na trasie Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie. Mam nadzieję, że linia przewozów towarowych będzie nadal funkcjonowała tym bardziej, że aktualnie linia ta decyzją ministra infrastruktury jest zaliczana do linii pasażerskich o znaczeniu krajowym i odbywa się na niej ruch pasażerski.

Kazimierz Drożdż
Senator RP


Spis oświadczeń