Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Gerarda Czai, złożone na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83):

Warszawa, dnia 1 kwietnia 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie z dnia 24 marca br. znak: BPsós/DSK-043-128-05 oświadczenia złożonego przez pana Senatora Gerarda Czaję na 78. posiedzeniu Senatu w dniu 17 marca w sprawie reorganizacji p.p.u.p. "Poczta Polska" przedstawiam co poniżej.

Na wstępie chciałbym przedstawić genezę trwających obecnie w Poczcie Polskiej działań restrukturyzacyjnych w zakresie sfery organizacyjnej. Zmiany wynikają przede wszystkim z tego, że dotychczas istniejąca struktura organizacyjna Przedsiębiorstwa nie pozwala w pełni wychodzić naprzeciw zmianom zachodzącym na dynamicznie rozwijającym się rynku. W tej chwili obejmuje ona 10 dyrekcji okręgowych poczty (DOP) i 64 rejonowe urzędy poczty (RUP). Funkcjonuje również ok. 300 jednostek utworzonych przez poszczególne DOP, które działają jako szczebel pośredni pomiędzy RUP a placówką pocztową. Przy czym jednostki pośrednie nie posiadają jednolitego zakresu kompetencji, realizują zróżnicowane zadania, powielające niekiedy zadania jednostek nadrzędnych. Takie ukształtowanie się na przestrzeni lat sztywnej struktury Przedsiębiorstwa skutkowało przede wszystkim wzrostem liczebności służb administracyjnych kosztem służb eksploatacyjnych, których stan osobowy mimo rozwoju usług, wzrostu liczby klientów, zwiększenia ilości placówek pocztowych i okienek (zwłaszcza na terenach dużych miast) wzrastał w stopniu nieproporcjonalnym do potrzeb. Dodatkowo, zmiana podziału administracyjnego kraju spowodowała, że niektóre województwa obsługiwane są przez więcej iż jedną DOP.

Taka struktura organizacyjna uniemożliwia sprawny przepływ informacji i szybkie podejmowanie decyzji, co jest warunkiem prowadzenia aktywnej działalności na liberalizującym się rynku usług pocztowych. Postępujący proces liberalizacji rynku, który pociąga za sobą wzrost konkurencji, zmusza uczestników rynku do reagowania na zmiany i dostosowywania się do nowych warunków. Kierownictwo Poczty Polskiej decydując o zmianie struktury organizacyjnej p.p.u.p. "Poczta Polska" podjęło trudne wyzwanie, jakie stanęło przed nim w związku ze zmianami zachodzącymi na rynku usług pocztowych.

W wyniku kilkuletnich prac analitycznych i studialnych nad wypracowaniem kierunków rozwoju Przedsiębiorstwa i dostosowujących go do funkcjonowania w warunkach konkurencyjnych opracowana została "Strategia Rozwoju Poczty Polskiej". W dokumencie tym zawarta jest m.in. koncepcja zmian strukturalno-organizacyjnych, która grupuje jednostki organizacyjne w czterech wydzielonych pionach produktowych (usług pocztowych, usług finansowych, logistyki i nowych technologii). Przedstawione w niej kierunki zmian zostały we wrześniu 2002 roku pozytywnie ocenione przez Ministra Infrastruktury. Realizacja "Strategii..." wymaga jednak przeprowadzenia dalszych analiz i przygotowania w ich oparciu strategii cząstkowych, placów operacyjnych i procedur umożliwiających jej wdrożenie.

Proponowane zmiany organizacyjne mają na celu usprawnienie funkcjonowania Przedsiębiorstwa. Mają one przede wszystkim doprowadzić do jasnego określenia odpowiedzialności za usługi i obszary zarządzania tymi usługami, a także do przyspieszenia procesu decyzyjnego.

Po tym stosunkowo obszernym wyjaśnieniu przesłanek działań podjętych w celu zmiany struktury organizacyjnej, chciałbym krótko przedstawić na czym polegają planowane zmiany - w tym koncepcja utworzenia Centrum Usług Pocztowych i jak są one przeprowadzane. Trzeba przy tym pamiętać, że zmiany te dotyczą nie tylko RUP w Słupsku ale wszystkich jednostek organizacyjnych p.p.u.p. "Poczta Polska". Założeniem tworzenia CUP jest oparcie się struktury na obecnych centrach ekspedycyjno-rozdzielczych i urzędach przewozu poczty. Chodzi tu o stworzenie integralnej struktury organizacyjnej zajmującej się wyłącznie działalnością eksploatacyjną w zakresie operacyjnym i handlowym. Wobec tego trudno zgodzić się z zarzutem, że utworzenie CUP ma prowadzić do powstania dodatkowej "czapki administracyjnej".

W ramach prowadzonej restrukturyzacji wydzielone zostaną z dyrekcji okręgów poczty i rejonowych urzędów poczty niektóre zadania, w tym m.in. w zakresie usług pocztowych dla klientów masowych i korporacyjnych, usług logistycznych i finansowych. Natomiast na bazie obecnych dyrekcji okręgów poczty i rejonowych urzędów poczty budowany będzie Pion Sieci, który będzie miał za zadanie obsługę klientów detalicznych poprzez sieć placówek pocztowych oraz Pion Infrastruktury, który m.in. przejmie funkcje administracyjne i inwestycyjno-techniczne.

Przygotowanie koncepcji tworzenia CUP powierzone zostało Pełnomocnikowi ds. utworzenia CUP wyznaczonemu przez Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej. Wyniki jego prac przedstawione zostały 28 lutego br. i zaproponowano w nich m.in. podział terytorialny regionów operacyjnych CUP. Projektując liczbę i miejsca powołania jednostek nowego pionu uwzględniono przede wszystkim następujące parametry:

• liczbę pracowników służb doręczeń i ekspedycyjno-rozdzielczych potencjalnie zatrudnionych w projektowanym pionie,

• liczbę punktów doręczeń oraz liczbę punktów doręczeń przypadających na jeden rejon doręczeń,

• generowany na danym terenie przez masowych nadawców wolumen przesyłek listowych i paczek,

• ilość potencjalnych komórek terenowych na danym obszarze,

• wskaźniki obciążenia pracą,

• obszary działania.

Propozycje przedstawione przez Pełnomocnika zostały następnie przeanalizowane i Dyrektor Generalny Poczty Polskiej, biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne i organizacyjne, podjął wstępne decyzje, w tym dotyczące podziału terytorialnego planowanych regionów operacyjnych. Dyrektor Generalny Poczty Polskiej działa w tej sprawie zgodnie ze Statutem państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska" ogłoszonym Obwieszczeniem Ministra Łączności z dnia 28 kwietnia 1998 r. w sprawie ogłoszenia statutu państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska" (M.P. z 2004 r. Nr 42, poz. 738, z 2005 r. Nr 14, poz. 252), który w § 16 ust. 4 ustala, że tworzenie, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej o zasięgu ogólnopolskim, okręgowym, rejonowym i terenowym leży w kompetencji Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej. O swojej decyzji Dyrektor Generalny Poczty Polskiej oraz wszystkie Dyrekcje: Okręgów Poczty, Zakładów Transportu Samochodowego, jednostek centralnych PP oraz Wspólną Reprezentację Związków Zawodowych działających w p.p.u.p. "Poczta Polska".

Jeśli natomiast chodzi o miejsce w nowej strukturze organizacyjnej powiatu słupskiego i miasta Słupska, to została zaakceptowana ich przynależność do regionu szczecińskiego oraz propozycja utworzenia rejonu operacyjnego w Słupsku. Nie będzie natomiast tworzony w Słupsku rejon handlowy z uwagi na to, że zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami pion handlowy będzie działał początkowo w ramach regionów operacyjnych poprzez przedstawicielstwa handlowe, a następnie planowane jest wydzielenie pionu operacyjnego bezpośrednio podlegającego dyrektorowi CUP i kierowanego przez jego zastępcę ds. handlowych.

Wydaje się zatem, że biorąc pod uwagę w/w zapis statutu, to wszelkie wątpliwości w kwestii tworzenia centrów usług pocztowych powinny być wyjaśniane na płaszczyźnie Kierownictwo Poczty Polskiej - załoga i związki zawodowe działające w poszczególnych jednostkach przedsiębiorstwa, których zmiany struktury mają dotyczyć.

Z kolei, odnosząc się do obaw związanych z zatrudnieniem, pragnę podkreślić, że zmiany organizacyjne zawsze wiążą się z koniecznością przeprowadzenia restrukturyzacji zasobów ludzkich, w tym szkoleń, przesunięć kadrowych, przygotowania do nowych zadań, itp. Jednak, jak podkreśla Dyrektor Generalny Poczty Polskiej nieuzasadnione są obawy przedstawicieli załogi, iż wskutek reorganizacji i ustanowienia od 31 marca br. jednego pracodawcy dla wszystkich pracowników (stanie się nim p.p.u.p. "Poczta Polska", a dotychczas były to poszczególne jednostki), mogą być zagrożone miejsca pracy. Już w liście z dnia 20 września 2004 roku skierowanym do pracowników Kierownictwo Poczty Polskiej zapewniało, że celem zmian nie jest restrukturyzacja poprzez redukcję etatów. Zakłada się wykorzystanie całego potencjału kadrowego i przeprowadzenie zmian w taki sposób, by wszystkim zapewnić miejsce i dać możliwość dostosowania się do nowej rzeczywistości.

Na zakończenie chciałbym wyrazić opinię, że dostosowanie struktury organizacyjnej Poczty Polskiej do wymogów liberalizującego się rynku usług pocztowych jest konieczne. Spowolnienie tego procesu może mieć znaczący wpływ na pozycję Przedsiębiorstwa zarówno na rynku krajowym jak i europejskim a w konsekwencji na jego kondycję finansową.

Mając zaś na uwadze, że przy tego typu zmianach organizacyjnych nie da się wypracować koncepcji, która satysfakcjonowałaby wszystkich, to należy jednak dążyć do wypracowania tej najbardziej optymalnej, a w tym celu konieczna jest konstruktywna współpraca załogi Poczty Polskiej (zarówno pracowników aktywnie działających w organizacjach związkowych, jak i niezrzeszonych) z Kierownictwem Przedsiębiorstwa. Zmiany, jak już podkreślałem, są bowiem konieczne, a ich wstrzymywanie może jedynie doprowadzić do stopniowego wypierania przez konkurencję Poczty Polskiej z rynku usług pocztowych, gdyż przy obecnej strukturze działania nie jest ona w stanie szybko reagować na potrzeby tego rynku i dostosowywać swojej oferty usług do jego wymagań.

Przedstawiając powyższe wyrażam nadzieję, że zdołałem wyjaśnić wszelkie wątpliwości Pana Senatora Gerarda Czai, jakie powstały w przedmiotowej kwestii, a przede wszystkim, że przedstawione przeze mnie informacje pozwolą zrozumieć przyczyny zmian, jakie zachodzą obecnie w strukturach Poczty Polskiej.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Wojciech Hałka

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie