Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Gerarda Czai, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazała Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, dnia 2002-01-03

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Gerarda Czaję podczas 5. posiedzenia Senatu RP w dniu 13 grudnia 2001 r. w sprawie subwencji oświatowej dla powiatu wejherowskiego - organu prowadzącego Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 2 dla Niesłyszących w Wejherowie, uprzejmie Pana Marszałka informuję.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 (Dz. U. Nr 150, poz. 983, z późn. zm.) "część oświatową subwencji ogólnej po odliczeniu kwoty rezerwy, o której mowa w art. 34 ust. 2, rozdziela się między poszczególne gminy, powiaty i województwa według zasad ustalonych w drodze rozporządzenia, przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem typów i rodzajów szkół prowadzonych prze jednostki samorządu terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach".

Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2001 zostały naliczone na podstawie:

W algorytmie podziału subwencji oświatowej na 2001 r. w części przeznaczonej na realizację zadań pozaszkolnych uwzględniono odrębną wagę (P25-6,000) dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.

Biorąc pod uwagę specyfikę kształcenia specjalnego w algorytmie podziału subwencji oświatowej - w części przeznaczonej na realizację zadań szkolnych - uczniowie niesłyszący objęci są dodatkową wagą P10=2,00. Waga ta przeznaczona jest dla uczniów: słabo słyszących, niesłyszących oraz niewidomych.

Wagi stosowane są addytywnie, co oznacza, że jeżeli uczeń kwalifikuje się do różnych wag określonych w algorytmie to są one dodawane.

Pragnę jednak podkreślić, że algorytm podziału subwencji oświatowej pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego i zastosowane w nim wagi służą wyłącznie do zróżnicowania wysokości subwencji ze względu na różnorodność zadań prowadzonych bądź dotowanych przez samorządy. Nie dzieli on środków na poszczególne szkoły, placówki czy grupy wydatków.

Uprzejmie Pana Marszałka informuję, że o przeznaczeniu środków otrzymywanych w formie subwencji ogólnej (w tym części oświatowej) decydują - zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 - rady gmin, powiatów i sejmiki wojewódzkie.

Pragnę również poinformować Pana Marszałka, że ważne znaczenie ma - wyodrębniona ustawowa - 1% rezerwa subwencji oświatowej. Na rok 2001 określone zostały - przez Zespół ds. Edukacji i Kultury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego - kryteria podziału tej rezerwy, o których jednostki samorządu terytorialnego zostały poinformowane odrębnie. Minister Edukacji Narodowej i Sportu występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o zwiększenie subwencji oświatowej po wcześniejszej pozytywnej opinii Zespołu ds. Edukacji i Kultury KWRiST.

W 2001 r. Minister Edukacji Narodowej i Sportu występował o zwiększenie kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla powiatu wejherowskiego na rok 2001 z 1% rezerwy z tytułu:

- urlopów dla poratowania zdrowia na kwotę 138.223 zł;

- wzrostu zadań od 1 września br. (w tym w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 dla Niesłyszących w Wejherowie) na łączną kwotę 448.613 zł.

Ponadto uprzejmie Pana Posła informuję, że zgodnie z art. 40 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001, minister właściwy do spraw finansów publicznych informuje właściwe jednostki samorządu terytorialnego o zmianach kwot poszczególnych części subwencji ogólnych (w tym części oświatowej) w wyniku podziału rezerw tych subwencji.

Natomiast resort edukacji i sportu informuje poszczególne jednostki samorządu terytorialnego o decyzji (pozytywnej lub negatywnej) Zespołu ds. Edukacji i Kultury Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka


Oświadczenie