Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Zygmunta Cybulskiego, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2003-05-07

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku pismem z dnia 8.04.2003 r., znak: BPS/DSK-043-127-03, przy którym przekazano tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Pana Zygmunta Cybulskiego podczas 37 posiedzenia Senatu RP w dniu 2 kwietnia br., skierowanego do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministra Finansów, ustosunkowując się do kwestii będących w kompetencji Ministra Finansów, pragnę poinformować, co następuje.

1. Do propozycji nr 1 - obecny poziom inflacji oraz przewidywane kształtowanie się procesów inflacyjnych w roku bieżącym wskazują, że istnieje przestrzeń dla głębszych niż ostatnie obniżek podstawowych stóp procentowych NBP. Niższy poziom stóp procentowych w ujęciu realnym, będący rezultatem takich obniżek, byłby istotnym czynnikiem wspierającym ożywienie gospodarcze. Należy jednak pamiętać, że ze względu na ustawowo zagwarantowaną niezależność Rady Polityki Pieniężnej, Rząd nie ma możliwości bezpośredniego wpływu na decyzje o zmianach wysokości podstawowych stóp procentowych banku centralnego.

Wspomniana w oświadczeniu koncepcja wykorzystania części rezerwy na pokrycie ryzyka zmian kursu złotego do walut obcych w NBP stanowi element zaakceptowanego kierunkowo przez Radę Ministrów Programu Naprawy Finansów Rzeczypospolitej. Propozycje w tym zakresie zmierzają m.in. do wykorzystania wspomnianej rezerwy w celu obniżenia długu publicznego, co pozwoliłoby na redukcję innych ciężarów ponoszonych przez budżet państwa i pośrednio przyczyniłoby się do zmniejszenia ograniczeń budżetowych.

2. Do propozycji nr 5 - uprzejmie informuje, że kontrola graniczna wymiany towarowej w ramach kontyngentów importowych i plafonów bezcłowych - jest prowadzona na bieżąco przez służby celne i jest coraz bardziej skuteczna m.in. dzięki doinwestowaniu służb celnych.

3. Co do kwestii zabezpieczenia środków finansowych z budżetu państwa na dopłaty bezpośrednie dla rolników, wynegocjowane na szczycie UE w Kopenhadze - uprzejmie informuję, iż przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązać się będzie z obowiązkiem wydatkowania z budżetu państwa znacznych kwot na współfinansowanie oraz prefinansowanie wydatków związanych z Wspólną Polityką Rolną oraz Sektorowym Programem Operacyjnym w rolnictwie, co generować będzie dodatkowe obciążenia dla budżetu państwa. Powyższe obciążenia nie będą mogły być w pełni skompensowane zmniejszeniem lub zaniechaniem finansowania dotychczasowych form interwencji na rynkach rolnych. W związku z powyższym, zgodnie ze stanowiskiem Rządu do projektu uchwały Sejmu w przedmiocie realizacji Rządu RP ustaleń Traktatu akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej, dotyczących dofinansowania z budżetu państwa dopłat bezpośrednich w latach 2004-2006, podjęte zostaną wszelkie możliwe działania umożliwiające wygospodarowanie w budżecie państwa kwoty niezbędnej na sfinansowanie dopłat bezpośrednich w pełnej wysokości. Osiągnięcie tego celu wymaga wdrożenia "Programu naprawy finansów Rzeczypospolitej". Po określeniu docelowego kształtu reformy w wyniku konsultacji społecznych oraz po zaakceptowaniu tych ustaleń przez Radę Ministrów, możliwe będzie sprecyzowanie realnego poziomu dofinansowania dopłat bezpośrednich dla rolników z budżetu państwa w ramach budżetu na rok 2004.

Zwracam również uwagę na fakt, że o sytuacji finansów publicznych decydują także decyzje niezależnego banku centralnego - NBP. Całokształt prowadzonej przez NBP polityki pieniężnej wpływa także na szanse wygospodarowania kwoty niezbędnej na wypłatę dopłat bezpośrednich w pełnej dopuszczalnej wysokości.

Łączę wyrazy szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Piotr Sawicki


Oświadczenie