Spis oświadczeń


7. posiedzenie Senatu RP

30 stycznia 2002 r.

Oświadczenie

Oświadczenie złożone
przez senatorów: Andrzeja Spychalskiego, Genowefę Ferenc, Ryszarda Sławińskiego, Franciszka Bobrowskiego, Zygmunta Cybulskiego i Dorotę Kempkę

Oświadczenie skierowane do wicepremiera, ministra infrastruktury Marka Pola.

W związku z informacją, że Ministerstwo Infrastruktury zamierza dokonać ponownej analizy i weryfikacji sieci dróg krajowych, wcześniej ujętych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 września 2001 r., zwracamy się z uprzejmą prośbą o zakwalifikowanie do sieci dróg głównych ruchu przyspieszonego drogi krajowej nr 25 na całym jej odcinku, a w szczególności na odcinku Bydgoszcz - Ostrów Wielkopolski.

Droga ta swój bieg rozpoczyna w Bobolicach, łączy się z drogą nr 11 i dalej przebiega przez takie miejscowości jak: Biały Bór, Sępólno Krajeńskie, Koronowo, Bydgoszcz, Inowrocław, Strzelno, Skulsk, Ślesin, Konin, Rychwał, Stawiszyn, Żelazków, Kalisz, Nowe Skalmierzyce, Ostrów Wielkopolski, Antonin, i kończy się w Oleśnicy, łącząc z drogą nr 8.

Droga ta dla Kalisza, Konina, Inowrocławia i innych miast przy niej zlokalizowanych jest jedyną drogą krajową przebiegającą na linii północ - południe i łączy te miasta z siecią autostrad oraz dróg krajowych wyższej kategorii. Przebiega ona obecnie przez śródmieścia, gdzie gęsta zabudowa stanowi dodatkowe utrudnienie dla ruchu kołowego, przede wszystkim tranzytowego. Wynikiem tego są istniejące już w wielu miejscach zatory oraz poważne zagrożenie bezpieczeństwa mieszkańców.

Newralgicznym punktem jest brak na tej drodze alternatywnych przepraw mostowych przez Wartę w Koninie i Prosnę w Kaliszu, a także brak wiaduktu kolejowego w Nowych Skalmierzycach.

Brak dogodnych połączeń z siecią planowanych autostrad już teraz stanowi barierę dla rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów: inowrocławskiego, konińskiego i kaliskiego, a jednocześnie zwiększa dystans tych obszarów w stosunku do innych rozwiniętych regionów Polski.

Przystosowanie przedmiotowej drogi do istniejących potrzeb lokalnych społeczności, z uwzględnieniem istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu samochodowego, umożliwi bezpieczne i wygodne połączenie obszarów położonych wzdłuż szlaku drogowego nr 25, zwanego trasą bursztynową, z autostradą A2 i dalej z pozostałą siecią dróg szybkiego ruchu. Jest to tym bardziej uzasadnione, że prace remontowe i modernizacyjne są na pewnych odcinkach realizowane. Przykładem może być miasto Kalisz czynnie uczestniczące w tym procesie.

Zgodnie z przewidywaniami zawartymi w centralnych opracowaniach ruch na drogach dojazdowych do autostrady A2 będzie wzrastał w tempie zbliżonym do wzrostu ruchu na autostradach. Zapewnienie dogodnych połączeń naszych regionów z siecią planowanych autostrad umożliwi konieczną reorientację gospodarczą obszarów wiejskich przez aktywne wykorzystanie możliwości, jakie daje między innymi turystyka i wypoczynek.

Ponadto omawiana droga jest ważną trasą dojazdową do sanktuarium maryjnego w Licheniu, co znacznie zwiększa jej obciążenie.

Samorządy zorganizowane wzdłuż omawianego traktu wielokrotnie wnioskowały do samorządów województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego, a także do rządu o zakwalifikowanie tej drogi do dróg głównych przyspieszonego ruchu.

Mając to na uwadze, prosimy o zainteresowanie się tym problemem w sposób umożliwiający wykorzystanie dotychczasowych inicjatyw samorządów lokalnych.

Z wyrazami szacunku
Andrzej Spychalski
Genowefa Ferenc
Ryszard Sławiński
Franciszek Bobrowski
Zygmunt Cybulski
Dorota Kempka


Spis oświadczeń