Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Cieślaka, złożone na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3):

Warszawa, 10.01.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczyposp
olitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Jerzego Cieślaka złożone podczas 4. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 listopada 2001 r., w sprawie zaliczkowego finansowania przez kasy chorych świadczeń udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej w pierwszym miesiącu roku budżetowego, przekazane pismem z dnia 5 grudnia 2001 r., znak: LP/043/60/01/V, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień w przedmiotowej sprawie.

Na podstawie decyzji z dnia 30 marca 2001 r. (UNUZ/067/2001/D), Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych zalecił Dolnośląskiej Regionalnej Kasie Chorych ograniczenie zaliczkowania świadczeń zdrowotnych. W uzasadnieniu decyzji Prezes Urzędu Nadzoru stwierdził, iż zaliczkowanie powinno przebiegać według następujących zasad:

  1. Kwota zaliczki nie powinna przekraczać 80% przewidywanego miesięcznego zobowiązania kasy chorych. Zdaniem Prezesa Urzędu Nadzoru, wypłacanie zaliczek na poziomie wyższym stanowi naruszenie zasady gospodarności i celowości działania, na której opiera się system powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (art. 1a pkt 7 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym). Może również przyczynić się do wystąpienia ujemnego wyniku finansowego Kasy.
  2. Na racjonalność ograniczenia zaliczkowania do poziomu nie wyższego niż 80% miesięcznego zobowiązania wskazuje dotychczasowa praktyka. W § 31 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 5 sierpnia 1993 r. w sprawie ogólnych warunków, trybu zawierania i rozwiązywania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych oraz trybu ustalania i rozliczania należności za te świadczenia (Dz.U. Nr 76, poz. 363 z późn. zm.), została określona zasada, że w razie braku w umowie odmiennych postanowień, należność z tytułu wykonywania umowy wypłacana jest zaliczkowo, w terminach miesięcznych w wysokości 80% kwoty wynikającej z proporcjonalnego podziału ogólnej kwoty należności. W analogiczny sposób kwestia ta została uregulowana w zarządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 18 maja 1995 r. w sprawie warunków na jakich następuje przekazanie środków publicznych do samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, oraz sposobu ich wykorzystania (M.P. Nr 29 poz. 341). Zgodnie z § 16 ust. 5 przedmiotowego zarządzenia, w razie braku odmiennych postanowień należność z tytułu wykonywania umowy wypłacana jest zaliczkowo w terminach miesięcznych. Zaliczka stanowi 80% kwoty miesięcznej należności. Wypłata pozostałej kwoty należności miesięcznej następuje po przedstawieniu przez zleceniobiorcę informacji o wykonanych zadaniach wynikających z umowy.

    W opinii Prezesa Urzędu Nadzoru stosowane do tej pory zasady normujące wysokość zaliczkowania przyjęte zarówno wobec publicznych, jak i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej były właściwe i powinny być dalej stosowane do zaliczkowego rozliczania się między świadczeniodawcami a kasami chorych.

  3. Wypłata zaliczki powinna następować w ostatnich dniach miesiąca, a wypłacona zaliczka powinna być rozliczona najbliższą fakturą. Nie dokonanie rozliczenia zaliczki za dany miesiąc powinno skutkować nie udzielaniem zaliczki w następnym miesiącu.

W odpowiedzi z dnia 30 sierpnia 2001 r. na skargę złożoną przez Dolnośląską Regionalną Kasę Chorych do Naczelnego Sądu Administracyjnego (znak: DP/DC-1865-2), Prezes Urzędu Nadzoru podtrzymał wcześniejsze stanowisko, stwierdzając jednocześnie, że podjęte decyzje - "nie mają na celu całkowitego wyeliminowania instytucji zaliczek, lecz jedynie ograniczenie przypadków, w których zaliczki są udzielane, skrócenie okresu ich rozliczania do jednego miesiąca (rozliczanie zaliczki w całości najbliższą fakturą) i zapobieżenie przekształceniu instytucji zaliczki w instytucję pożyczki".

Z powyższego wynika, że Prezes Urzędu Nadzoru nie kwestionował możliwości zaliczkowego finansowania przez kasy chorych świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zakłady opieki zdrowotnej, a jedynie zalecił ograniczenie stosowania zaliczek do wymogów wynikających z przytoczonej wcześniej zasady gospodarności i celowości działania wyrażonej w ustawie z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.).

Przy podejmowaniu decyzji w sprawie zaliczkowania, Prezes Urzędu Nadzoru kierował się normą wyrażoną w art. 151a ust. 5 cytowanej ustawy, zgodnie z którą Urząd Nadzoru sprawuje nadzór nad gospodarką finansową kas chorych, stosując kryterium legalności, rzetelności, celowości i gospodarności oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Należy dodać, że powyższe zalecenia Prezesa Urzędu Nadzoru odnosiły się nie tylko do Dolnośląskiej Kasy Chorych, ale także do innych kas chorych.

Wyrażam nadzieję, że przedłożone informacje wyjaśniają wątpliwości Pana Senatora związane z kwestią zaliczkowego rozliczania świadczeń zdrowotnych między świadczeniodawcami a kasami chorych sygnalizowaną w przedstawionym oświadczeniu. Jednocześnie uprzejmie przepraszam za opóźnienie w udzieleniu odpowiedzi, które wyniknęło z konieczności uzyskania stanowiska Prezesa Urzędu Nadzoru w przedmiotowej sprawie.

Mariusz Łapiński


Oświadczenie