Oświadczenie


Minister Pracy i Polityki Społecznej informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Chronowskiego, złożonym na 11. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 10):

Warszawa, dnia 21 marca 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W związku z przekazanym (przy piśmie z 13 marca 2002 r. znak: LP/043/95/02/V) oświadczeniem Pana senatora Andrzeja Chronowskiego w sprawie przyznania zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego osobom, które nie spełniły do dnia 1 stycznia 2002 r. warunków do ich uzyskania, uprzejmie informuję, co następuje:

Zgodnie z przyjętą przez Sejm RP w dniu 17 grudnia 2001 r. ustawą o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy o trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz ustawy o ułatwieniu zatrudnienia absolwentów (Dz. U. Nr 154, poz. 1793) - z dniem 1 stycznia 2002 r. zniesiona została możliwość nabywania prawa do zasiłku przedemerytalnego. Ponadto w wyniku zmiany brzmienia art. 371 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu zniesiona została także możliwość zaliczenia okresu aktualnie pobieranego zasiłku dla bezrobotnych do okresu wymaganego do nabycia prawa do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego.

Osoby, które zarejestrowały się i nabyły przed dniem 1 stycznia 2002 r. prawo do zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych - zachowują do nich prawo na zasadach obowiązujących do końca ub.r. Przepisy te gwarantują zatem zachowanie praw nabytych.

Osoby, o których mowa w oświadczeniu Pana senatora Andrzeja Chronowskiego, nie nabyły i nie spełniły do końca 2001 r. warunków do nabycia prawa do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego. Posiadały natomiast prawo do zasiłku dla bezrobotnych, który w świetle obowiązujących do końca b.r. przepisów mógł być zaliczony do okresu uprawniającego do zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego.

Przepis ten stanowiący, że można zaliczyć okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych do okresu, od którego zależy prawo do zasiłku i świadczenia przedemerytalnego nie oznaczał jednak, że osoba pobierająca zasiłek dla bezrobotnych miała zagwarantowane prawo do tych świadczeń. Mogła nabyć prawo do tych świadczeń dopiero po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie.

Pragnę nadmienić, że wprowadzenie powyższych zmian tzw. zniesienie zasiłków przedemerytalnych i możliwości zaliczenia okresu aktualnie pobieranego zasiłku dla bezrobotnych do okresu od którego zależy nabycie prawa do zasiłku przedemerytalnego i świadczenia przedemerytalnego było spowodowane koniecznością racjonalizacji wydatków ze środków publicznych oraz szczególnie trudną sytuacją budżetu państwa. Obowiązujące do końca ub.r. przepisy przewidywały możliwość uzyskania zasiłku przedemerytalnego przez osoby w wieku 41 lat kobieta i 36 lat mężczyzna, które nawet same wypowiedziały lub porzuciły pracę. Szybki wzrost listy osób przechodzących na zasiłki i świadczenie przedemerytalne groził utratą płynności finansowej Funduszu Pracy, w tym możliwości wypłaty zasiłków i świadczeń osobom, które formalnie posiadały do nich prawo.

Dlatego też wprowadzenie zmian w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu polegających na ponownym wprowadzeniu przepisów przywracających zasiłki przedemerytalne oraz uprawniających do zaliczania okresu pobierania zasiłku dla bezrobotnych do okresu, od którego zależy nabycie prawa do zasiłku przedemerytalnego i świadczenia przedemerytalnego nie jest moim zdaniem możliwe.

Z poważaniem

Jerzy Hausner


Oświadczenie