Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Władysława Bułki, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Minister Obrony Narodowej:
Warszawa, 2004-07.06
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Władysława Bułkę podczas 63. posiedzenia Senatu w dniu 3 czerwca 2004 r. w sprawie dofinansowania Górskiej Szkoły Szybowcowej Aeroklubu Polskiego w Międzybrodziu Żywieckim, proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Na wstępie pragnę poinformować, że Ministerstwo Obrony Narodowej z wielką uwagą i starannością podchodzi do problemu szkolenia lotniczego realizowanego przez Aeroklub Polski, w tym także przez Górską Szkołę Szybowcową "Żar" w Międzybrodziu Żywieckim. Wyraża się to w działaniach podejmowanych przez MON m. in. poprzez inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć promujących sporty lotnicze, nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego zbędnego dla Sił Zbrojnych RP. Ponadto w latach 1996-2003 Aeroklub Polski, zgodnie z obowiązującymi przepisami, otrzymywał dotacje celowe na realizację zadań zleconych w zakresie obronności, a w szczególności na:
- utrzymanie lotnisk,
- szkolenie lotnicze i spadochronowe w zakresie obronności,
- organizację i przeprowadzenie obozów przysposobienia lotniczego dla młodzieży przedpoborowej,
- organizację i przeprowadzenie szkolenia pilotów rezerwy w lotach wg przyrządów.
W 2004 roku, w ramach nadzoru nad Aeroklubem Polskim, przeprowadzono kontrolę wykorzystania przyznanej dotacji, zgodnie z zapisami umowy Nr 50 zawartej między Ministerstwem Obrony Narodowej a Aeroklubem Polskim o wykonanie przedsięwzięć w sferze upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa. Z przykrością informuję, że w wyniku kontroli stwierdzono naruszenie przez Stowarzyszenie art. 138 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148) - tj. naruszenie dyscypliny finansów publicznych w drodze niezachowania trybu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych. Ponadto Aeroklub Polski naruszył paragraf 11 ww. umowy, dokonując jednostronnych zmian postanowień umownych (np. poprzez przeszeregowanie pozycji finansowych). Nie informował też Ministerstwa o realizacji swoich wydatków. Stwierdzono nieprawidłowości w zarządzaniu środkami publicznymi przekazywanymi Aeroklubowi za pośrednictwem Ministerstwa Obrony Narodowej. W wyniku postępowania wyjaśniającego podjęto decyzję o zwrocie przez Aeroklub Polski przekazanych dotacji, co ten już uczynił. Obecnie przygotowywane jest zawiadomienie do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych przy Ministrze Obrony Narodowej o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych przez Aeroklub Polski.
W związku z powyższym, mimo wielkiego zrozumienia dla problemów szkoleniowych polskiego lotnictwa, stwierdzam, że Aeroklub Polski nie może otrzymać dotacji na realizację przedsięwzięć w sferze upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności prawa aż do momentu pełnego wyjaśnienia przedmiotowej sprawy. Jednocześnie pragnę poinformować, iż powyższe odnosi się również do Górskiej Szkoły Szybowcowej w Międzybrodziu Żywieckim jako jednostki wewnętrznej Aeroklubu Polskiego.
Pozwolę sobie również zauważyć, że zwiększenie dostępności sportów lotniczych i poprawa sytuacji finansowej ośrodków szkoleniowo-treningowych nie jest jedynie kwestią przyznania doraźnych dotacji. Dostępność lotnictwa dla szerokiego grona młodzieży można osiągnąć realnie zmni
ejszając koszty paliwa lotniczego, pozyskania i utrzymania nowych samolotów i szybowców, opłat za licencje, pozwolenia i certyfikaty - które to koszty mogą być obniżone jedynie decyzją Ministra Finansów.Drogi do poprawy sytuacji finansowej ośrodków szkolenia lotniczego można także szukać w lepszym zarządzaniu tymi ośrodkami, co doprowadzić powinno do osiągania przez nie lepszych wyników gospodarczych.
W tym miejscu pragnę odnieść się do kosztów szkolenia pilotów w Górskiej Szkole Szybowcowej w Żarze. Gdyby uznać, że przekazane przez Pana Senatora Władysława Bułkę informacje dotyczące kosztów są prawdziwe, to okazałoby się, że są one niewspółmiernie wysokie do ponoszonych przez Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej na przeszkolenie pilotów wojskowych.
Biorąc pod uwagę powyższe fakty, właśnie w bardziej racjonalnym zarządzaniu oraz w redukcji kosztów szkolenia lotniczego należy upatrywać rozwiązań zmierzających do poprawy kondycji finansowej cywilnych ośrodków szkolenia lotniczego.
Łączę wyrazy szacunku
Jerzy SZMAJDZIŃSKI