Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Bułki, złożonym na 18. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 16):
Warszawa, 2002-07-10
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na pismo (LP/043/194/02/V z dnia 11.06.br.) dotyczące oświadczenia złożonego przez Senatora Władysława Bułkę podczas 18 posiedzenia Senatu RP w dniu 7.06.br. w sprawie budowy drogi ekspresowej Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń, uprzejmie informuję:
1. Budowa drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń jest przedsięwzięciem technicznie trudnym i niezwykle kosztownym; przebiega bowiem częściowo przez tereny o wysokim stopniu zagospodarowania oraz przez obszary górskie. Faktycznie jest to obecnie jedno z najtrudniejszych zadań modernizacyjnych na polskiej sieci drogowej.
2. Wobec przedstawionych trudności, do czego dochodzą jeszcze problemy związane z koniecznością uzgadniania nowego przebiegu wielu odcinków tej drogi z lokalnymi władzami i społecznościami wystąpiła konieczność etapowania prac i rozciągnięcia okresu realizacji zadania na całe dziesięciolecie (do r. 2010).
3. Realizacja kolejnych etapów całego zadania została tak zaplanowana aby zapewnić niezbędne warunki dla wprowadzenia na drogę Bielsko Biała-Zwardoń tranzytowego ruchu towarowego w uzgodnionych terminach.
4. Zadanie przebudowy drogi nr 69 traktowane jest jako priorytetowe i resort dołoży starań, aby dotrzymać zakładanych terminów realizacji poszczególnych etapów. Największymi zagrożeniami będą:
- konieczność pozyskania znaczących środków unijnych (pomocowych lub pożyczkowych) na kontynuację zadania po r. 2005 co wiąże się z określonymi procedurami,
- pozyskanie niezbędnych uzgodnień lokalnych dla odcinków drogi S-69 o nowym przebiegu.
5. Szczegółowy plan realizacji poszczególnych etapów drogi ekspresowej S-69 na odcinku Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń przedstawia się następująco:
Etap I - dostosowanie drogi nr 69 na odc. Żywiec-Zwardoń do prowadzenia ruchu ciężkiego w tym budowa fragmentów drogi ekspresowej S-69 planowana na lata 2002-2004.
Długość odcinka: 27 km
Inwestycja będzie finansowana z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie "Umowy finansowania" nr EIB 21-229 podpisanej dnia 5.10.2001 r. dla budowy drogi ekspresowej S-94 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń.
Inwestycja realizowana będzie w podziale na następujące odcinki:
Odcinek A - budowa drogi ekspresowej (jednej jezdni) tzw. "Obwodowej Żywca"
długości 8,2 km od węzła "Żywiec" do węzła "Przybędza" oraz drogi dojazdowej
klasy "Z" od węzła "Żywiec" do mostu na Sole długości 1 km,
odcinek B - wzmocnienie istniejącej drogi krajowej nr 69 na długości 9 km od węzła
"Przybędza" przez Węgierską Górkę do Milówki oraz przebudowa drogi
powiatowej Milówka - Szare na długości 1,8 km,
odcinek C1 - budowa drogi ekspresowej /jednej jezdni/ długości 1,8 km w Milówce
Szarem wraz z tymczasowym połączeniem drogi ekspresowej z drogą
powiatową w Milówce,
Odcinek C2 - wzmocnienie istniejącej drogi krajowej nr 69 na długości 3,1 km od
miejscowości Szare /końca odcinka C1/ do odcinka "Laliki II"
zrealizowanego w latach 1998 - 2000,
Odcinek D1 - wzmocnienie DK nr 69 na długości 1,8 km od odcin
ka "Laliki II" doplatformy odpraw celnych w Zwardoniu - Mycie,
odcinek D2 - budowa drogi ekspresowej Zwardoń - Myto /dwie jezdnie/ długości
1,35 km do granicy państwa.
Stan przygotowania inwestycji do realizacji.
W pierwszej kolejności planowana jest budowa odcinków D2 i C1, na które inwestor posiada prawomocne pozwolenie na budowę, ukończoną dokumentację projektową oraz dyspozycję terenem.
Przewidywane zagrożenia dla terminów I etapu realizacji to przede wszystkim trwająca od ponad roku zmiana Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego gminy Radzichowy - Wieprz, przedłużające się uzgodnienia projektu budowlanego z Urzędem Miasta Żywiec dla fragmentu trasy na terenie Żywca.
W/w uzgodnienia hamują proces projektowy i uzyskanie pozwolenia na budowę odc
inka A.Planowane jest równoczesne ukończenie budowy fragmentów drogi ekspresowej S-69
- odcinek Żywiec -Zwardoń i platformy odpraw celnych.
Etap II Bielsko Biała-Żywiec
Długość trasy - 19,5 km
Zakładany termin realizacji wg. "Programu rządowego: Infrastruktura - klucz do przyszłości. Drogi." 2005-2010 r.
Dla odcinka Bielsko Biała - Żywiec nie ma zapewnionego finansowania.
Planowane jest wystąpienie o wsparcie budowy z funduszy spójności po ustaleniu przebiegu
trasy na terenie gmin Buczkowice i Łodygowice /obie gminy muszą wypracować wspólny wariant.
Etap III droga ekspresowa S-69 na odcinku Żywiec-Zwardoń
Etap III obejmuje budowę drogi ekspresowej jednojezdniowej na odcinkach pominiętych w I etapie z uwagi na ich wysokie koszty tj.:
- obejście Węgierskiej Górki wraz z estakadą w Szarem.
Na budowę estakady inwestor posiada kompletną dokumentację projektową oraz pozwolenie na budowę, a na "Obejście Węgierskiej Górki" dnia 19.04.2002 r. złożono wniosek o wydanie decyzji WZiZT.
- odcinek tunelowy w Lalikach
Zaawansowany projekt budowlany.
- odcinek "Laliki II" - Zwardoń
Zaawansowany projekt budowlany.
Realizacja etapu III uzależniona jest od pozyskania środków finansowych oraz faktycznego wzrostu natężenia ruchu po uruchomieniu przejścia granicznego dla transportu ciężkiego.
Przekazując powyższe informacje pragnę raz jeszcze podkreślić, że powodzenie całego przedsięwzięcia budowy drogi ekspresowej S-69 Bielsko Biała-Zwardoń zależy od wielu czynników a szczególnie od możliwości sfinansowania kosztownych prac w t
rudnym terenie.Ogromne potrzeby związane z planowaną równolegle przebudową innych głównych polskich dróg od standardów europejskich mogą powodować powstawanie okresowych napięć w terminowej realizacji założonych harmonogramów prac. Tym ważniejsze dla nas staje się udzielenie poparcia dla problemów finansowych drogownictwa w Senacie RP.
Z wyrazami szacunku
Mieczysław Muszyński