Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożone na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):
Warszawa, 2005-04-13
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Kancelaria Senatu RP
ul. Wiejska 6
00-902 Warszawa
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 6 kwietnia 2005 r., znak: BPS/DSK-043-170/05, przy którym przesłano oświadczenie pana Krzysztofa Borkowskiego, Senatora Rzeczypospolitej Polskiej, złożone na 79 posiedzeniu Senatu w dniu 1 kwietnia 2005 r., dotyczące "kłopotów Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siedlcach z uzyskaniem od Narodowego Funduszu Zdrowia należności wynikających z nadwykonań", uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, która zgodnie z art. 136 ww. ustawy określa w szczególności między innymi: rodzaj i zakres udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, zasady rozliczeń pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcami oraz kwotę zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców. Stosownie do zapisów art. 132 ust. 5 ustawy, wysokość łącznych zobowiązań Funduszu wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości wydatków przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.
Powyższa zasada została określona także w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155 poz. 1014), który stanowi, że wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonej w planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych, do których zaliczony został również Narodowy Fundusz Zdrowia (art. 5 pkt 9 tejże ustawy).
Z informacji uzyskanej z Mazowieckiego OW NFZ wynika, że Mazowiecki OW NFZ nie posiada takich środków finansowych, które pozwoliłyby sfinansować świadczenia wykonane ponad wartość określoną w umowie przez świadczeniodawców z terenu Mazowsza (wartość takich świadczeń wykonanych w 2003 r. wyniosła ok. 130 mln zł, w 2004 r. ok. 118,9 mln zł). Powyższa sytuacja jest wynikiem trudnej sytuacji finansowej Funduszu oraz ww. uwarunkowań prawnych. Natomiast ograniczone możliwości finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych są wynikiem przyjętej konstrukcji systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce oraz zamkniętej puli środków finansowych określonych przez ustawodawcę wysokością składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Oddział poinformował, że środki finansowe określone w planie finansowym Mazowieckiego OW NFZ na 2005 r. zostały już rozdysponowane. Oddział, jako jednostka sektora finansów publicznych, jest zobligowany do prowadzenia gospodarki finansowej w oparciu o zasadę gospodarności i celowości, dlatego też ewentualne dodatkowe środki, jakie Mazowiecki OW NFZ uzyska do końca roku, przeznaczone będą w pierwszej kolejności na pełne zabezpieczenie świadczeń opieki zdrowotnej, w dalszej zaś na sfinansowanie "nadwykonań" (wg zasad jednolitych dla wszystkich świadczeniodawców tak, jak to miało miejsce w przeszłości).
Dodatkowo Mazowiecki OW NFZ poinformował, że Fundusz wywiązał się w całości ze swoich zobowiązań wobec SP ZOZ w Siedlcach ponieważ sfinansował wykonanie świadczenia zgodnie z umowami.
W kwestii finansowania świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w stanie nagłym Oddział poinformował, że wynagrodzenie za świadczenia opieki zdrowotnej udzielone w stanie nagłym, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o świadczeniach, zgodnie z przepisem tegoż ustępu przysługuje świadczeniodawcy, który nie zawarł umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z NFZ, a zatem nie dotyczy SP ZOZ w Siedlcach
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
SEKRETARZ STANU
Zbigniew Podraza