Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):
Warszawa, dnia 4.11.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Szanowny Panie Marszałku!
W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Krzysztofa Borkowskiego - Senatora RP w sprawie budowy obwodnicy Kałuszyna przekazuję poniższą informację.
Realizację wschodniego odcinka autostrady A-2 (od węzła Lubelska z drogą krajową nr 17 do granicy z Białorusią) rozpoczęto od prac przygotowawczych poprzedzających budowę obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Powyższe działania były wynikiem analiz istniejącego i prognozowanego ruchu na drod
ze krajowej nr 2 oraz oceny jej obecnego stanu technicznego. Odcinek przejścia przez Mińsk Mazowiecki należy do najbardziej obciążonych ruchem drogowym, co skutkuje najgorszymi warunkami ruchu i bardzo dużym stopniem zagrożenia bezpieczeństwa.Kierując się przyjętą zasadą, w następnej kolejności realizowane będą odcinki od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego i następnie od węzła Ryczołek w kierunku Siedlec wraz z obejściem Kałuszyna.
Rządowa "Strategia Rozwoju Infrastruktury Transportowej na lata 2004-2006 i lata dalsze" przyjmuje termin rozpoczęcia realizacji autostrady A-2 od wschodnich granic Warszawy w kierunku Terespola w 2008 r. Stąd też, przystąpienie do poszczególnych stadiów dokumentacji dla wnioskowanego odcinka obejścia Kałus
zyna nastąpi w latach 2005-2006.W związku z powyższym, w ramach realizacji programu dostosowania nawierzchni głównych dróg krajowych do standardów europejskich (wzmocnienie do 115 kN/oś) podjęto działania mające na celu poprawę nie tylko stanu nawierzchni ale również bezpieczeństwa i warunków ruchu na drodze krajowej nr 2 na odcinku od Zakrętu do Terespola. Przebudowa drogi realizowana będzie ze środków unijnych, jej rozpoczęcie planowane jest w 2005 roku.
Jednocześnie pragnę zapewnić, że zakres robót na przejściu przez Kałuszyn uwzględniał będzie specyfikę tej miejscowości oraz istniejące zagrożenia i uciążliwości związane z ruchem odbywającym się po drodze krajowej nr 2, ze zwróceniem szczególnej uwagi na aspekty bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk