Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, 3 grudnia 2003 roku

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Borkowskiego przesłane przy piśmie Marszałka Senatu z dnia 14 listopada 2003 r. znak: BPS/DSK-043-497/03, przekazujące stanowisko nr 4/2003 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 października 2003 roku w sprawie aktualnej sytuacji w zakresie zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych na rok 2004 w województwie mazowieckim, przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Ustosunkowując się do poruszonego w Stanowisku braku informacji o zatwierdzeniu Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych, uprzejmie informuję, że działając na podstawie artykułu 220b ustawy o powszechnym ubezpieczeniu, Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawił Radzie Funduszu uchwałą nr 180/2003 z dnia 13 sierpnia 2003 r. projekt Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych na rok 2004. Rada NFZ przyjęła przedłożony projekt w dniu 29 sierpnia 2003 r. uchwałą nr 2003 i przekazała go Ministrowi Zdrowia w celu zatwierdzenia w częściach odnoszących się do poszczególnych województw - do właściwego zarządu województwa i wojewody, zaś w części odnoszącej się do służb mundurowych do właściwych ministrów, w celu uzyskania przez Ministra Zdrowia opinii na temat przekazanego projektu. Upoważnione podmioty zgłosiły do Ministerstwa Zdrowia szereg zastrzeżeń i uwag do treści przedstawionego materiału. Po zapoznaniu się ze zgłoszonymi uwagami 17 września 2003 r. skierowałem do Rady Narodowego Funduszu Zdrowia zalecenie uzupełnienia treści Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych na rok 2004 w części dotyczącej niektórych świadczeń zdrowotnych oraz doprecyzowanie niektórych zapisów. W odpowiedzi Przewodnicząca Rady Narodowego Funduszu Zdrowia poinformowała, że artykuł 220b ust. 3 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia upoważnił Radę Funduszu wyłącznie do rozpatrzenia i przyjęcia projektu Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych. Rada Funduszu, po przyjęciu projektu planu, nie jest uprawniona do dokonywania zmian w tym projekcie.

W świetle powyższego oraz wobec faktu, że przepisy ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia przewidują jedynie możliwość całościowego zatwierdzania Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych, musiałem zważyć wartość, z jednej strony niespełnienia przez projekt wszystkich wymogów, z drugiej konieczność szybkiego zatwierdzenia Krajowego Planu Zabezpieczenia na rok 2004, co umożliwiłoby niezwłoczne podjęcie kontraktowania świadczeń zdrowotnych na rok przyszły przez Narodowy Fundusz Zdrowia w celu zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli. Wobec powyższego w warunkach nieprecyzyjności przepisów ustawy w odniesieniu do trybu postępowania w przypadku niezałatwienia krajowego planu, biorąc pod uwagę fakt, iż krajowy plan zabezpieczenia był przygotowywany po raz pierwszy w dniu 30 września 2003 r. zatwierdziłem Krajowy Plan Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych na rok 2004.

Należy ponadto zaznaczyć, że przepisy ustawy przewidują możliwość zmiany zatwierdzonego Krajowego Planu Zabezpieczenia Świadczeń Zdrowotnych. Dlatego też uwagi zgłaszane do Krajowego Planu Zabezpieczenia będą pomocne w jego ewentualnej zmianie, w przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 110 ustawy.

Odnosząc się do zarzutu, że wprowadzenie zmian w warunkach konkursu ofert i w zakresach niektórych świadczeń stawia zakłady opieki zdrowotnej przed koniecznością sprostania wymogom dostosowania struktury oraz pilnego uzupełnienia wyposażenia, uprzejmie informuję, że zgodnie ze stanowiskiem Narodowego Funduszu Zdrowia możliwe są pewne odstępstwa od niektórych wymogów, z określeniem terminu dostosowania do standardów. Tym samym przedstawione w materiałach konkursowych kryteria należy traktować jako element docelowego standardu. Opublikowane "materiały informacyjne o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych" nie powodują zatem konieczności bezwarunkowego natychmiastowego dostosowania zakładów do nowych zasad funkcjonowania.

Decyzje o ewentualnym odroczeniu terminu dostosowania warunków udzielania świadczeń w poszczególnych specjalnościach pozostają gestii każdego z Dyrektorów Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Odnosząc się do zgłoszonego postulatu, aby podjąć działania umożliwiające przedłużenie kontraktów zakładom opieki zdrowotnej co najmniej na okres pierwszego półrocza roku 2004, uprzejmie informuję, że umowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych obowiązujące w roku bieżącym są w większości przypadków wynikiem przedłużenia (aneksowania) kontraktów ubiegłorocznych. Przyjęcie propozycji dalszego przedłużania tych kontraktów oznaczałoby rezygnację z organizowania konkursu ofert, a tym samym zamknięcie drogi nowym świadczeniodawcom do ubiegania się o zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w dwóch kolejnych latach. Ponadto konkurs ofert dotyczący świadczeń zdrowotnych na rok 2004 jest obecnie przeprowadzony przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Według wstępnej informacji Funduszu większość świadczeniodawców w terminie złożyła oferty na świadczenia zdrowotne w roku przyszłym.

Wyrażam nadzieję, że przedstawione powyżej informacje odpowiadają na problemy postawione w Stanowisku Sejmiku Województwa Mazowieckiego, przekazanym przez Pana Senatora Krzysztofa Borkowskiego.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie