Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Wiceprezes Agencji Nieruchomości Rolnych:
Warszawa, dnia 2003.08.05
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W nawiązaniu do wystąpienia Pana Marszałka z dnia 17.07.2003 r., znak: BPS/DSK-043-334/03 przekazującego oświadczenie Senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożone podczas 43 posiedzenia Senatu RP w dniu 10.07.br., w sprawie prowadzonej przez Spółkę "Gospodarstwo Rolne Seroczyn T. Wałdoch i S-ka" działalności na wydzierżawionej nieruchomości w Seroczynie - uprzejmie informuję.
Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego wynika, że Spółka ta ustalona została kandydatem na dzierżawcę zabudowanej nieruchomości rolnej w Seroczynie, o powierzchni 342,4147 ha, w wyniku przetargu pisemnych ofert, który odbył się w dniu 23.05.2002 r. Umowa dzierżawy na przedmiotową nieruchomość zawarta została w dniu 23.06.2002 r. na 10 lat.
W sporządzonym, na zlecenie dzierżawcy, opracowaniu pt. "Ocena możliwości zastosowania osadów ściekowych do nawożenia gleb gospodarstwa rolnego Seroczyn", przez firmę "Biotek" - sp. z o.o., określony został stan wyjściowy zasobności gruntów ornych objętych umową dzierżawy, zapotrzebowanie na osady oraz przeprowadzone zostały badania gleby pod względem dopuszczalnej dawki osadu i zawartości pierwiastków śladowych (takich jak kadm, cynk, ołów, nikiel, chrom, miedź i rtęć) i ustalono, że
ich występowanie nie ogranicza stosowania osadu ściekowego na cele rolnicze oraz do uprawy roślin przemysłowych przeznaczonych na cele energetyczne, bądź do produkcji kompostu. Na tej podstawie, dzierżawca w dniu 5.08.2002 r. złożył do Starosty Siedleckiego wnioski o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów. Decyzją Starosty z dnia 09.10.2002 r. zezwolono Spółce na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów, tj. osadów ściekowych oraz grzybni pofermentacyjnej, przeznaczonych do wytwarzania kompostu, wykorzystywanego na cele rolnicze pod uprawę roślin energozastępczych (malwa pensylwańska), z równoczesnym nałożeniem obowiązku magazynowania odpadów na utwardzonym placu posiadającym zamkniętą instalację na odcieki. Jednocześnie Starosta w tym samym dniu wydał kolejną decyzję, na podstawie której zezwolił Spółce na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadu odlewniczo-rdzeniarskiego do utwardzania i naprawy dróg wewnętrznych na terenie gospodarstwa, z równoczesnym nałożeniem obowiązku magazynowania tego odpadu na tym terenie.Wójt Gminy Wodynie złożył odwołanie od wymienionych decyzji Starosty Siedleckiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach, które następnie umorzyło postępowanie odwoławcze. Z charakterem prowadzonej przez Spółkę działalności w zakresie wykorzystywania odpadów nie zgadza się część mieszkańców Seroczyna, którzy założyli Stowarzyszenie Ochrony Seroczyna Gminy Wodynie i rzeki Świder "S.O.S".
W związku ze skargami mieszkańców Seroczyna, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w kwietniu i maju br. przeprowadził kontrolę Gospodarstwa Rolnego w Seroczynie. W wyniku analizy pobranych próbek osadów ściekowych, stwierdzono występowanie bakterii z rodzaju Salmonella, co wg opinii kontrolującego
potwierdza niewystarczającą skuteczność (wydajność) przewidzianych procesów kompostowania. W związku z tym Spółka została wezwana przez Starostę do niezwłocznego zaniechania działań niezgodnych z wydanym zezwoleniem w zakresie odzysku osadów ściekowych i przywróceniem środowiska do właściwego stanu.Oddział Terenowy Agencji Nieruchomości Rolnych w Warszawie, w związku z otrzymanymi informacjami na temat stwierdzonych nieprawidłowości, pismem z dnia 21.05.2003 r. zobowiązał Spółkę do ścisłego przestrzegania i respektowania wydanych zakazów, jak również przestrzegania obowiązujących przepisów prawa i zasad prawidłowej gospodarki, w myśl stosownych postanowień umowy dzierżawy.
Niezależnie od powyższego należy stwierdzić, że obiektywna ocena dotychczasowego działania Spółki jest pozytywna. Stan gospodarstwa uległ niewątpliwie poprawie w stosunku do stanu na dzień zawarcia przedmiotowej umowy dzierżawy. Pełna realizacja zamierzeń gospodarczych planowanych przez tę Spółkę powinna stworzyć dodatkowe miejsca pracy co
powinno mieć istotne znaczenie dla lokalnej społeczności.Jednocześnie pragnę poinformować, że Starosta Siedlecki decyzją z dnia 18.06.2003 r. cofnął bez odszkodowania zezwolenie wymienionej Spółce na prowadzenie działalności w zakresie odzysku osadów ściekowych i grzybni pofermentacyjnej. W uzasadnieniu podjętej decyzji wskazano, że osady ściekowe, zgodnie z ustawą z dnia 26.07.2000 r. o nawozach i nawożeniu, nie mogą być wprost wykorzystywane rolniczo jako kompost. Kolejną decyzją z dnia 24.06.2003 r. St
arosta Siedlecki zobowiązał Spółkę do opracowania i przedłożenia Starostwu "przeglądu ekologicznego" w terminie do dnia 30.09.2003 r. W uzasadnieniu tej decyzji stwierdzono m.in., iż analiza próbek osadów wykonana przez Katedrę Gleboznawstwa i Chemii Rolniczej Akademii Podlaskiej wykazała, że "osadów wykorzystywanych w Gospodarstwie Rolnym Seroczyn nie można zaliczyć do kompostu o pełnym procesie kompostowania i nie można go wykorzystywać jako kompost", a ponadto "W związku z powyższym istnieje możliwość negatywnego oddziaływania na środowisko podmiotu korzystającego z tego środowiska".Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Siedlcach decyzją z dnia 21.07.2003 r. nakazał Spółce "przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania silosów (...) poprzez usunięcie z nich zgromadzonych osadów ściekowych". Z uzasadnienia tej decyzji wynika, że:
- Spółka dokonała samowolnej zmiany sposobu użytkowania silosów, czym naruszony został przepis art. 71 ust. 1 prawa budowlanego, który stanowi, że "Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jej części wymaga pozwolenia właściwego organu",
- lokalizacja przedmiotowych silosów po zmianie sposobu użytkowania jest niezgodna z miejscowym planem ogólnego zagospodarowania przestrzennego Gminy Wodynia, a więc brak jest możliwoś
ci legalizacji opisanej samowoli budowlanej.Powyższej decyzji nie nadano jednak rygoru natychmiastowej wykonalności uzasadniając faktem, iż jak wynika z pisma z dnia 03.07.2003 r. Stowarzyszenia "S.O.S", "(...) zgromadzone w silosach odpady ściekowe stwarzają bezpośrednie zagrożenie zdrowia ludzi po wywiezieniu ich na pola. Natomiast brak jest dowodów na stwarzanie zagrożenia przez osady zgromadzone w przedmiotowych silosach".
Z wyżej przedstawionych faktów wynika, iż nadal trwa postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie, które zakończy się dopiero po przedłożeniu przez Spółkę przeglądu ekologicznego instalacji, w myśl art. 238 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.). Dlatego też Agencja wstrzymała się z podjęciem decyzji w sprawie rozwiązania umowy dzierżawy do czasu zakończenia powyższego postępowania. Mając na uwadze szczególny charakter sprawy, zobowiązałem dyrektora Oddziału Terenowego ANR w Warszawie do bieżącego nadzoru nad realizacją nałoż
onych na Spółkę obowiązków wynikających z wymienionych decyzji administracyjnych.Z poważaniem
Wiceprezes
Józef Pyrgies