Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Borkowskiego, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, dn. 14-06- 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Przesyłam uprzejmie stanowisko wobec oświadczenia Pana Senatora Krzysztofa Borkowskiego w sprawie restrukturyzacji Narodowego Banku Polskiego, przesłanego przy piśmie nr LP/043/157/02/V.

Na wstępie pragnę zauważyć, iż mając na uwadze konieczność przeprowadzenia procesów restrukturyzacji NBP związanych z przystąpieniem Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej oraz Unii Ekonomicznej i Monetarnej (EMU) Minister Finansów zainicjował proces restrukturyzacji majątkowej NBP proponując m.in. przejęcie części placówek NBP przez BGK co znalazło swój wyraz w art. 6 ustawy z 23.08.2001 r. o zmianie ustawy Prawo bankowe (Dz.U. Nr 111, poz. 1195).

Zgodnie z wyjaśnieniami przesłanymi Ministerstwu Finansów przez NBP, decyzja o rozpoczęciu przedmiotowej restrukturyzacji, w istocie złożonej oraz niełatwej, jest uzasadniona względami merytorycznymi, jak też została podjęta po rozpatrzeniu szeregu aspektów dotychczasowego funkcjonowania zespołów i oddziałów zamiejscowych NBP. Zainicjowanie zmian struktury terenowej NBP zostało przesądzone przez następujące czynniki:

a) zmniejszenie liczby prowadzonych rachunków jednostek budżetowych oraz rachunków banków w związku z procesem ich konsolidacji;

b) zmiana zasad zaopatrywania banków w znaki pieniężne;

c) dokonanie liberalizacji prawa dewizowego i tym samym znaczne zmniejszenie liczby udzielanych zezwoleń;

d) przeniesienie zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru bankowego z oddziałów okręgowych do Generalnego Inspektoratu Nadzoru Bankowego;

e) zmiana podziału administracyjnego kraju;

f) rozwój techniki teleinformatycznej, który umożliwił unowocześnienie i komputeryzację metod pracy oraz skrócenie czasu realizacji zleceń, w tym automatyzację czynności kasowo-skarbcowych, jak też stopniowe wprowadzanie bankowości elektronicznej dla obsługi budżetu państwa.

W ramach procesu restrukturyzacji Narodowy Bank Polski zaproponował przejęcie przez BGK 23 oddziałów zamiejscowych (Bielsko-Biała, Częstochowa, Gorzów Wlkp., Jelenia Góra, Kalisz, Konin, Koszalin, Krosno, Legnica, Nowy Sącz, Ostrołęka, Piotrków Trybunalski, Piła, Płock, Przemyśl, Radom, Siedlce, Słupsk, Suwałki, Tarnów, Toruń, Wałbrzych i Zamość) oraz 10 zespołów zamiejscowych (Łomża, Włocławek, Chełm, Biała Podlaska, Sieradz, Elbląg, Leszno, Ciechanów, Tarnobrzeg i Skierniewice). Dla celów pilotażowych BGK przejął Oddział Zamiejscowy w Pile, zgodnie z umową zawartą między NBP a BGK w dniu 24 stycznia 2002 r.

Wstępnie organy statutowe BGK zaakceptowały wskazany katalog jednostek organizacyjnych NBP. Trzeba podkreślić, iż w świetle planów rozwoju, funkcji i zadań zleconych przez Rząd, Bank Gospodarstwa Krajowego był właściwym adresatem przesunięcia majątkowego, które zostało przewidziane w art. 6 ww. ustawy. Niemniej okazało się, że skala majątku oraz liczba pracowników do przejęcia jest na tyle duża, iż zdaniem BGK - jako podmiotu sektora bankowego - koszty omawianego projektu nie były możliwe do pokrycia jedynie z bieżącej i przewidywanej działalności banku, mogąc generować wieloletnią stratę finansową. Wobec tych uwarunkowań Bank Gospodarstwa Krajowego - początkowo pozytywie nastawiony do propozycji NBP - w końcowej fazie negocjacji (luty-marzec br.) wystąpił do banku centralnego o znaczące wsparcie finansowe dla projektu przejęcia ww. jednostek, które jednakże nie mieściło się w zakresie ustawowych instrumentów finansowych NBP stosowanych wobec sektora bankowego. W rezultacie w dn. 12.03.2002 r. BGK odmówił objęcia zaproponowanych mu jednostek organizacyjnych.

W związku z zakończonymi niepowodzeniem negocjacjami pomiędzy BGK a NBP odnośnie przejęcia sieci terenowej NBP kwestia dalszych losów zawodowych pracowników likwidowanych jednostek polskiego banku centralnego stała się szczególnie aktualna. W NBP zostało rozpoczęte wprowadzanie alternatywnego wariantu restrukturyzacji. Narodowy Bank Polski rozpoczynając restrukturyzację sieci terenowej, podjął intensywne starania na rzecz godziwego i akceptowanego przez zwalnianych pracowników rozwiązania problemu.

Mając na uwadze powyższe problemy z przekazaniem jednostek organizacyjnych banku centralnego do BGK Minister Finansów zaproponował NBP rozważenie alternatywnych wariantów rozwiązań, jak np. nieodpłatne przejęcie placówek Banku przez administrację rządową lub samorządową w celu zagospodarowania ich pod kątem realizacji zadań publicznych. Z wstępnych deklaracji wynika, że swoje zainteresowanie niektórymi placówkami NBP potwierdziło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji pod kątem ich znaczącej przydatności dla Policji i niektórych innych służb podległych temu resortowi, jak również Ministerstwo Sprawiedliwości odnośnie sądownictwa.

Ponadto NBP rozesłał wstępne zapytania do różnych podmiotów z prośbą o rozważenie możliwości zakupu likwidowanych placówek NBP - ze wskazaniem, że NBP jest szczególnie zainteresowany propozycjami uwzględniającymi możliwość zatrudnienia dotychczasowych ich pracowników. NBP ponownie skierował także zapytanie do Banku Gospodarstwa Krajowego dotyczące przejęcia przez BGK tym razem już tylko niektórych wybranych placówek.

Wreszcie, w ramach zagadnienia przeznaczenia i ewentualnego przekazania na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości jednostek zamiejscowych NBP trzeba wskazać, iż w dniu 4 marca br. NBP przekazał do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykaz majątku nieruchomego przewidzianych do likwidacji placówek NBP, a 17 kwietnia 2002 r. NBP wystąpił do MSWiA z ofertą przejęcia przez Skarb Państwa zbędnych zasobów NBP. Rozmowy w tej sprawie są w toku. Kwestia przeznaczenia przedmiotowych nieruchomości na obecnym etapie rozmów jest trudna do szczegółowego określenia i wymaga dalszych ustaleń.

Niezależnie od odpraw pieniężnych otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 grudnia 1989 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładów pracy oraz o zmianie niektórych ustaw, rozważana jest możliwość przyznawania dodatkowych świadczeń pracownikom z terenów o wysokim bezrobociu.

Jednym z istotnych elementów uregulowania wskazanych problemów jest rozbudowa zakresu zadań BGK, którego częścią będzie ustawa o Banku Gospodarstwa Krajowego przygotowywana przez Ministerstwo Finansów. Chciałbym poinformować, że trwają obecnie prace analiatyczno-systemowe dotyczące rozwoju Banku Gospodarstwa Krajowego jako banku wykonującego szereg zleconych mu przez Rząd działań rozwojowych w zakresie wsparcia finansowego, znajdując się w stadium finalnym, umożliwiającym rychłe przekazanie stosownego projektu do Sejmu RP.

Pragnę wyrazić nadzieję, iż w obliczu otrzymania nowych zadań, BGK powtórnie przeanalizuje możliwość przejęcia niektórych placówek terenowych NBP.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jacek Bartkiewicz


Oświadczenie