Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Januarego Bienia, złożone na 84. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):

Warszawa, dnia 2 sierpnia 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Januarego Bienia na 84. posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca 2005 r. w sprawie planowanej zmiany przebiegu drogi krajowej Nr 43 i Nr 46 w Częstochowie i związanego z tym zaliczenia ulic: Św. Krzysztofa, Okulickiego i Szajnowicza-Iwanowa do kategorii dróg krajowych uprzejmie informuję.

Z wnioskiem w sprawie zmiany przebiegu drogi krajowej Nr 43 i Nr 46 w Częstochowie zwrócił się do resortu infrastruktury Prezydent Miasta Częstochowy (jako ustawy zarządca wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, w mieście na prawach powiatu) w grudniu ubiegłego roku.

Z informacji przedstawionych przez Prezydenta Częstochowy wynika, że ulice zaproponowane jako nowy przebieg drogi Nr 43 i 46 zostały gruntownie przebudowane i tym samym uzyskały dużo lepsze parametry techniczne niż ulice aktualnego przebiegu tych dróg. Minimalne odległości obiektów budowlanych od zewnętrznej krawędzi jezdni określa art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.). Obiekty budowlane posadowione przy drogach krajowych na terenie zabudowy miast i wsi powinny być usytuowane od zewnętrznej krawędzi jezdni w odległości co najmniej 10 m. Obiekty budowlane zlokalizowane przy ulicach proponowanego przebiegu dróg krajowych w Częstochowie usytuowane są od zewnętrznej krawędzi jezdni w granicach 10-35 m, tj. w odległości większej niż obiekty budowlane usytuowane przy ulicach aktualnego przebiegu tych dróg.

Proponowana zmiana przebiegu omawianych dróg pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkich pojazdów poza ścisłe centrum miasta, co powinno być dążeniem każdego zarządcy drogi.

W związku z planowaną zmianą przebiegu powołanych dróg krajowych w 1999 r. były wykonywane badania związane z pomiarem poziomu hałasu. Wyniki nie wykazały przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu. Ponowne badania przeprowadzone zostały we wrześniu i wykazały nieznaczne przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu w rejonie budynków w osiedlu "Parkitka". Aktualnie prowadzone są kolejne badania poziomu hałasu.

Dla poprawienia klimatu akustycznego w rejonie osiedla prowadzi się od kilku lat nasadzenia drzew i krzewów. Również w bieżącym roku realizowany jest projekt nasadzeń, zbieżny z sugestiami mieszkańców.

Odnosząc się do kwestii czy określenie "droga publiczna" i "droga powiatowa" są równoważne uprzejmie informuję, że na podstawie art. 2 ustawy o drogach publicznych drogi publiczne dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i drogi gminne. Zatem, droga powiatowa, w myśl ww. ustawy jest drogą publiczną.

Z poważaniem

PODSEKRETRZ STANU

wz. Witold Górski


Oświadczenie