Oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 2004-02-18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Januarego Bienia złożonym podczas 53 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 stycznia br. w sprawie przeprowadzonych w Politechnice Częstochowskiej czynności sprawdzających, dotyczących okoliczności zbycia przez Uczelnię we wrześniu 2002 r. dwóch samochodów osobowych marki "Peugeot", przedstawiam Panu Marszałkowi następujące dalsze wyjaśnienia.

W przekazanym oświadczeniu Pan Senator podnosi, że przeprowadzone w końcu października 2003 r. przez pracowników Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu czynności sprawdzające w zakresie uwarunkowań zbycia wspomnianych samochodów były mało szczegółowe i opierały się na zebranych ustnych oświadczeniach osób reprezentujących Politechnikę Częstochowską. Pan Senator wskazuje również, że oświadczenia te w części dotyczącej niektórych okoliczności dokonywania wyceny samochodów w firmie P.P.H.U. "Polmax" są rozbieżne z pisemnymi oświadczeniami ówczesnych kierowców samochodów oraz przedstawiciela firmy.

Należy przy tym zaznaczyć, że zakres czynności sprawdzających uwzględniał przede wszystkim wyjaśnienie kwestii wynikających z wcześniejszego pisma Pana Senatora (z końca lipca 2003 r.) skierowanego do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, w którym wskazano określone okoliczności wymagające dodatkowego naświetlenia, a mianowicie:

a) nieuwzględnienia w trakcie postępowania związanego ze zbyciem samochodów "Peugot" we wrzeniu 2002 r. wcześniejszej oferty firmy P.P.H.U. "Polmax" z lipca 2002 r. i okoliczności złożenia tej oferty;

b) zasadności opinii rzeczoznawcy samochodowego o stopniu zużycia samochodów zbywanych przez Politechnikę Częstochowską:

c) przyjętej formy zbycia samochodów przez Uczelnię poprzez wybór oferty określonej firmy (firmy "Snooker") zamiast w trybie przetargowym i zgodności zastosowanej formy ich upłynnienia z uregulowaniami wewnętrznymi;

d) uzasadnienia związku ekonomicznego sprzedaży tych samochodów i zwolnienia kierowców z uzyskaną obniżką kosztów utrzymania w tym zakresie.

Wypada przy tym podkreślić, że czynności sprawdzające, z punktu widzenia uwarunkowań formalnoprawnych ich przeprowadzania, mogły być dokonane w granicach upoważnień wynikających z art. 31 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65, poz. 385, ze zm.), a więc dotyczyć oceny zgodności działania organów Uczelni z ustawami i statutem oraz pozyskiwania stosownych informacji i wyjaśnień od osób zatrudnionych aktualnie w tej szkole wyższej. Przeprowadzone czynności wyjaśniające obejmowały, w tym kontekście, zarówno ustne wyjaśnienia obecnego Rektora i dyrektora administracyjnego Uczelni, jak również wykorzystanie i badanie dokumentacji Uczelni obrazującej wspomniane wyżej okoliczności.

Zebrane wyjaśnienia i dane wynikające z badanych dokumentów stały się podstawą do zaprezentowania Panu Senatorowi w piśmie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 28 listopada 2003 r. (Nr DE-I-0335-17b/2003) kolejnych informacji o przeprowadzonym postępowaniu sprawdzającym i jego wynikach.

Pan Senator w swoim oświadczeniu z dnia 9 stycznia br. nie podnosi sprawy zawartych we wspomnianym piśmie wyjaśnień dotyczących kwestii wymienionych wyżej w pkt b)-d), a zgłasza zastrzeżenia do ustnych wyjaśnień uzyskanych od obecnie urzędującego Rektora oraz dyrektora administracyjnego, w kwestii okoliczności i wykorzystania wyceny samochodów "Peugot" przez firmę P.P.H.U. "Polmax". Zastrzeżenia te wynikają z konfrontacji oświadczeń pisemnych kierowców i przesłanej przez Pana Senatora (przy piśmie z lipca 2003 r.) z uzyskanymi ustnymi wyjaśnieniami obecnego Rektora oraz dyrektora administracyjnego Uczelni.

Oświadczenia pisemne z dnia 10 lipca 2003 r. dwóch kierowców (obsługujących wspomniane samochody "Peugot") wskazują, że byli w firmie "Polmax" w salonie firmowym "Opel" Polaczek w Poczesnej w celu przeprowadzenia wyceny samochodów "po telefonicznym poleceniu sekretarki Gabinetu Rektora na wniosek Rektora - Elekta Henryka Dyji" w połowie lipca 2002 r. Natomiast oświadczenie pisemne z dnia 16 lipca 2003 r. przedstawiciela firmy "Polmax" informuje, że oględziny samochodów "Peugot" odbyły się dnia 1 lipca 2002 r. w celu przygotowania oferty skupu tych samochodów, a oferta została przesłana w formie pisemnej na adres Politechniki Częstochowskiej w dniu 3 lipca 2002 r.

Wspomniane oświadczenia prezentują rozbieżne informacje o konkretnej dacie przeprowadzonej wyceny, zawierając to zdarzenie jednak w okresie lipca 2002 r. Nie informują również, z jakim zamiarem miałaby wiązać się ta wycena, a zwłaszcza czy dotyczyła ewentualności zbycia omawianych samochodów przez Politechnikę Częstochowską.

Należy zauważyć także, iż w świetle tych oświadczeń wycena samochodów, jak i przekazanie oferty przez firmę P.P.H.U. "Polmax" do Politechniki Częstochowskiej nastąpiło w okresie pełnienia funkcji Rektora Uczelni przez Pana prof. Janusza Szopę, zaś Prorektora Uczelni przez Pana prof. Januarego Bienia, którzy pełnili te funkcje do końca sierpnia 2002 r.

Pan Senator January Bień w podanym piśmie z końca lipca 2003 r. do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu wskazuje, iż decyzję o sprzedaży samochodów podjął w pierwszej połowie lipca 2002 r. Rektor - Elekt Pan prof. Henryk Dyja, a oferta firmy P.P.H.U. "Polmax" opiewała dla poszczególnych samochodów "Peugot" odpowiednio na kwotę 51.200 zł oraz 43.600 zł.

Uzyskane ustne wyjaśnienia obecnego Rektora Pana prof. Henryka Dyji oraz dyrektora administracyjnego Uczelni wskazują natomiast, że za ich wiedzą nie zlecono wyceny samochodów firmie P.P.H.U. "Polmax", zaś Pan prof. Henryk Dyja na początku lipca 2002 r. nie miał podstaw do występowania jako organ Politechniki Częstochowskiej, a więc również do wydawania dyspozycji kierowcom i zlecania wyceny samochodów firmie "Polmax". Zaznaczył także, iż nie wiedział o przekazaniu do Uczelni w lipcu 2002 r. oferty skupu samochodów ze strony tej firmy. Obecnie władze Uczelni podały, w toku wspomnianych czynności sprawdzających, że nie dysponują ofertą firmy "Polmax" wskazaną na piśmie Pana Senatora. Nie zostało również wyjaśnione, w czyim posiadaniu może być ta oferta.

Kadencja Pana prof. Henryka Dyji jako Rektora Uczelni rozpoczęła się dnia 1 września 2002 r., a omawiane samochody zostały sprzedane w dniu 9 września 2002 r. jednej z dwóch innych firm (Snooker" w Częstochowie i "L'emir" w Dąbrowie Górniczej), które przedstawiły owe oferty w odpowiedzi na telefoniczne zapytanie ze strony dyrektora administracyjnego Uczelni z pierwszych dni września 2002 r. Uwarunkowania i okoliczności tej sprzedaży zostały zaprezentowane w toku wcześniejszych wyjaśnień przedkładanych Panu Senatorowi, w kontekście oceny zgodności postępowania w tym zakresie, w świetle postanowień Zarządzenia Nr 4/99 Rektora Politechniki Częstochowskiej z dnia 21 października 1999 r. w sprawie upłynniania zbędnych maszyn i urządzeń. Ocena ta wykazała, że brak jest podstaw do kwestionowania wyboru trybu zbycia samochodów przez Uczelnię na początku września 2002 r.

Przedstawione okoliczności związane z informacjami dotyczącymi wyceny samochodów "Peugot" przez firmę "Polmax" w lipcu 2002 r., a następnie przyjętym rozwiązaniem trybu sprzedaży tych samochodów we wrześniu 2002 r. pozwalają na konstatację, że zabrakło wystarczających przesłanek dla właściwego współdziałania, na przełomie kadencji, ze strony ustępujących i obecnych władz rektorskich, w zakresie gospodarowania samochodami osobowymi, które znajdowały się wówczas w posiadaniu Uczelni.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Łybacka


Oświadczenie