Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Januarego Bienia, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 2003-08-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na przesłane przy piśmie znak BPS/DSK-043-366/03 z dnia 13 sierpnia 2003 r. oświadczenie złożone przez senatora Januarego Bienia na 44. posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2003 r. w sprawie zlokalizowania w Częstochowie urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników uprzejmie informuję Pana Marszałka, że urzędy skarbowe właściwe wyłącznie w obsłudze niektórych kategorii podatników wymienionych w art. 5 ust. 9b znowelizowanej ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 z późn. zm.) tzw. "dużych podatników", zgodnie z art. 40 pkt 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizacji jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302) mogą rozpocząć swoją działalność z początkiem 2004 roku.

Minister Finansów planuje wprowadzenie zmian organizacyjnych w aparacie skarbowym z początkiem 2004 r. polegających m.in. na utworzeniu 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie obsługi podatników o szczególnym znaczeniu dla gospodarki budżetowej.

Zakłada się, że urzędy skarbowe do obsługi dużych podmiotów gospodarczych zlokalizowane zostaną w miastach wojewódzkich, w których funkcjonuje większość podatników w przyszłości objęta właściwością wyspecjalizowanego urzędu skarbowego. O miejscu usytuowania tego szczególnego urzędu winna więc przede wszystkim decydować lokalizacja podmiotów, które urząd ten ma obsługiwać.

Województwo śląskie, z uwagi na występowanie znacznej liczby dużych podmiotów gospodarczych, będzie jednym z trzech województw, na terenie którego funkcjonować będzie więcej niż jeden wyspecjalizowany urząd skarbowy: w Sosnowcu i Bielsku-Białej. O lokalizacji urzędu w przypadku Sosnowca, poza dogodnymi warunkami lokalowymi, zdecydował fakt, iż jest on położony w bezpośredniej bliskości miasta wojewódzkiego, tworząc wraz z innymi miastami położonymi wokół wielką aglomerację Katowic. Przewiduje się, że urząd ten będzie obsługiwał podatników z północnej i centralnej części województwa.

Argumenty przytoczone w oświadczeniu pana senatora Januarego Bienia dotyczące Częstochowy są istotne, nie mogą jednak przesądzać o zmianie.

Należy bowiem pamiętać, że wprowadzaniu wszelkich nowych rozwiązań organizacyjnych w aparacie skarbowym winny przyświecać przede wszystkim dwa cele: poprawa efektywności poboru należności budżetowych oraz stworzenie dla podatników, zwłaszcza tych o największym znaczeniu dla gospodarki, najkorzystniejszych warunków obsługi.

Duża część podatników województwa śląskiego słusznie podnosiłaby zarzut pogorszenia obsługi i utrudnienia kontaktów z urzędem skarbowym w sytuacji, gdyby właściwy dla nich urząd skarbowy zorganizować poza aglomeracją katowicką tj. w Częstochowie.

Pragnę zapewnić Pana Marszałka, że fakt zmiany właściwości miejscowej urzędu skarbowego dla wybranych kategorii podatników z urzędu skarbowego w Częstochowie na urząd skarbowy w Sosnowcu w żadnym stopniu nie wpłynie na zmianę, obniżenie dotychczasowych dochodów jednostek samorządu terytorialnego (gminy powiatu, województwa) pozyskiwanych z tytułu ich udziału w podatkach dochodowych zarówno od osób fizycznych jak i od osób prawnych. Partycypacja samorządów terytorialnych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.) oraz projektem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zależy bowiem od zrealizowanych wpływów podatkowych od osób fizycznych zamieszkałych na ich obszarze i od osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej posiadających siedzibę na ich obszarze a nie od urzędu skarbowego, który te dochody pobrał.

Wyrażam przekonanie, że przedstawione wyżej argumenty przekonają senatora Januarego Bienia o słuszności zlokalizowania na terenie województwa śląskiego urzędów skarbowych do obsługi dużych podatników w Sosnowcu i Bielsku-Białej z początkiem 2004 r.

Wiesław Ciesielski


Oświadczenie