Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 75. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77):

Warszawa, dnia .01.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na oświadczenie Pana senatora Adama Bieli złożone podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 22 grudnia 2004 r. w sprawie naliczania opłat za lokal przez niektóre spółdzielnie mieszkaniowe na przykładzie Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 45a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.) opłaty za dostarczane do odbiorcy ciepło wylicza przedsiębiorstwo energetyczne na podstawie cen i stawek opłat zawartych w taryfie lub cen i stawek opłat ustalanych na rynku konkurencyjnym.

Opłaty te, z uwzględnieniem udzielonych odbiorcy upustów i bonifikat, stanowią koszty zakupu ciepła dostarczanego do budynku, w którym znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, zamieszkane lub użytkowane przez osoby nie będące odbiorcami. Przedsiębiorstwo energetyczne udziela upustów lub bonifikat za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców w wysokości określonej w taryfie lub w umowie.

Koszty zakupu ciepła są rozliczane w opłatach pobieranych od osób, o których mowa wyżej. Wysokość opłat powinna być ustalana w taki sposób, aby zapewniała wyłącznie pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu ciepła.

W przypadku, gdy wyłącznym odbiorcą ciepła dostarczanego do budynku jest właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego, jest on odpowiedzialny za rozliczanie na poszczególne lokale całkowitych kosztów zakupu ciepła.

Informuję Pana Marszałka, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz innych kosztach zarządu tymi nieruchomościami na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni.

Każda spółdzielnia mieszkaniowa posiada ustawowe prawo do samodzielnego określenia w swoich statucie obowiązków finansowych członków, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali (lokatorskie i własnościowe), związanych z pokrywaniem przez nich kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni i innych tytułów.

Oznacza to, że właściwy statutowo organ spółdzielni ma prawo ustalać w stosownym regulaminie wydanym na podstawie statutu zarówno zasady ustalania planu kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowym, ich rozliczania oraz ustalania opłat za lokale, jak również zasady rozliczania kosztów gospodarki cieplnej i ustalania opłat za centralne ogrzewanie.

Należy wyjaśnić, iż właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni zgodnie z art. 4 ust. 8 ww. ustawy mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat, w tym za centralne ogrzewanie, bezpośrednio na drodze sądowej.

Uprzejmie wyjaśniam także, że organy administracji państwowej, w tym Ministerstwo Infrastruktury, nie posiadają żadnych uprawnień władczych i kontrolnych w stosunku do spółdzielni mieszkaniowych i nie mogą wskazywać ich organom statutowym określonego sposobu postępowania.

Również muszę zauważyć, iż nie można podzielić opinii Pana Senatora, że "właściciele lokali zrezygnowali, w sposób zgodny z przepisami prawa z systemu centralnego ogrzewania w swoim mieszkaniu, to znaczy zdemontowali zgodnie z istniejącymi możliwościami prawnymi kaloryfery i jako że są architektami, wprowadzili swój własny system ogrzewania", o czym mowa w oświadczeniu.

Wymagania w tym zakresie zawiera ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) i przepisy wykonawcze do tej ustawy.

Zgodnie z § 42 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz.U. Nr 74, poz. 836 ze zm.) wprowadzenie jakichkolwiek zmian instalacji i urządzeń centralnego ogrzewania w lokalu wymaga wcześniejszego uzyskania zgody właściciela budynku.

Należy dodać, że z informacji uzyskanych z Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach wynika, iż właściciel lokalu tego obowiązku nie dopełnił. W tej sytuacji Spółdzielnia wystąpiła do Sądu Rejonowego w Suwałkach z powództwem o nakazie przywrócenia instalacji c.o. do stanu pierwotnego. Sąd Rejonowy w Suwałkach wyrokiem z dnia 10 grudnia 2004 r., sygn. akt IC 327/04 nakazał właścicielowi lokalu ponowne zamontowanie instalacji (wyrok nieprawomocny).

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Andrzej Bratkowski

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie