Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):
Warszawa, 2003-09-04
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
Dotyczy: oświadczenia Pana Senatora Adama Bieli, złożonego podczas 44 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 sierpnia 2003 r.
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na ww. oświadczenie senatorskie, przesłane przez Pana Marszałka (przy piśmie z dnia 12 sierpnia 2003 r., znak. BPS/DSK-043-385/03) do Urzędu (nr rej. GUNB 15641/03 z dnia 18.08.2003 r.) w sprawie robót budowlanych prowadzonych przez BDF - Nieruchomości Spółka z o.o. przy budowie budynku administracyjno-biurowego przy ul. G
nieźnieńskiej 32 w Poznaniu - uprzejmie informuję, co następuje:I. W przedmiocie wniosku o wyłączenie organu, skierowanego do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (pismem z dnia 5 sierpnia 2003 r.), przeprowadzono postępowanie, mające na celu ustalenie, czy zachodzą przesłanki wyłączenia organu, przewidziane w art. 25 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), tj. czy postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności pozwolenia
na budowę budynku administracyjno-biurowego w Poznaniu dla BDF Nieruchomości Sp. z o.o. dotyczy interesów majątkowych osób, zatrudnionych w organie właściwym do rozpoznania sprawy.W toku postępowania wyjaśniającego ustalono, iż przedmiotowa sprawa nie dotyczy interesów majątkowych osoby, zajmującej stanowisko kierownicze w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim, ani interesów majątkowych osób, pozostających w stosunkach, określonych w art. 24 § 1 pkt 2 i 3 Kpa z taką osobą. Z materiału dowodowego sprawy nie w
ynika również, iż sprawa dotyczy interesów majątkowych osoby zajmującej stanowisko kierownicze w organie bezpośrednio wyższego stopnia lub osób pozostających z nim w stosunkach określonych w art. 24 § 1 pkt 2 i 3 Kpa.Na skutek powyższego, postanowieniem (z dnia 1 września 2003 r. znak OR/ORZ/REI/4412/829/93), wydanym z mojego upoważnienia, odmówiono wyłączenia Wojewody Wielkopolskiego od załatwienia sprawy.
Należy przy tym podkreślić, że brak przesłanek do wyłączenia, określonych w art. 25 § 1 Kpa, obliguje właściwy organ (w przedmiotowej sprawie GINB), do wydania postanowienia o odmowie wyłączenia organu. Obydwie wymienione wyżej przesłanki stanowią bowiem katalog zamknięty przesłanek pozytywnych zastosowania instytucji wyłączenia organu i muszą wystąpić łącznie (KPA Komentarz, B. Adamiak, J. Borkowski, C.H.BECK, Warszawa 2000, s. 168-169). Oznacza to, że dokonanie wyłączenia organu z innych przyczyn, niż wskazane przez Kpa, stanowiłoby naruszenie art. 7 Konstytucji RP i art. 6 Kpa, będąc działaniem bez umo
cowania prawnego.Ponadto wypada wskazać, iż postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji jest dwuinstancyjne, gdzie Wojewoda Wielkopolski działa jako organ pierwszej instancji, zaś główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jako organ drugiej instancj
i.Będące przedmiotem rozpoznania pismo Skarżących zawiera wniosek o wyłączenie organu pierwszej i drugiej instancji, w uzasadnieniu zaś podaje zarzuty, dotyczące rozstrzygnięć Prezydenta Miasta Poznania i Wojewody wielkopolskiego. Dlatego przedmiotowe pismo można odnosić do wyłączenia obydwu ww. organów. Wniosek w zakresie wyłączenia Prezydenta miasta Poznania jest bezprzedmiotowy, bowiem organ ten nie jest właściwy w sprawie nieważności wydanego przez siebie pozwolenia na budowę. Wyłączyć na podst. art.
25 § 1 Kpa można jedynie organ, który jest właściwy do prowadzenia postępowania w sprawie.W chwili obecnej w sprawie omawianego pozwolenia na budowę (z dnia 3 stycznia 2003 r.) toczy się jedynie postępowanie w przedmiocie wniosku o stwierdzenie nieważności tej decyzji. zgodnie zaś z art. 157 § 1 Kpa właściwy do stwierdzenia nieważności decyzji w przypadkach, określonych w art. 156 jest organ wyższego stopnia (...).
Należy nadmienić, iż jakkolwiek zarzuty zawarte w omawianym wniosku o wyłączenie organu mogą być przedmiotem weryfikacji przedmiotowego pozwolenia na budowę w trybach nadzwyczajnych (art. 145 § 1 i 156 § 1 Kpa), to jednak nie mogą mieć znaczenia dla rozstrzygnięcia w sprawie odmowy wyłączenia organu.
II. W kwestii pominięcia strony przez organ pierwszej instancji w decyzji Prezydenta Miasta Poznania (z 3 sierpnia 2003 r. nr 58/03, znak UA.A/I.A06/7351-3296/02) o pozwoleniu na budowę informuję, że decyzja ta rzeczywiście nie została przez ten organ dostarczona Ewie Namysł, Marii Namysł i Janinie Do
rosz, które twierdzą, że są właścicielkami działki 16/2 w Poznaniu. Skarżące nie zostały bowiem uznane za stronę postępowania.Zasadniczą kwestią w tym zakresie pozostaje ustalenie stanu prawnego nieruchomości 16/2 przy ul. Gnieźnieńskiej w Poznaniu, która została zajęta pod drogę publiczną. Nieruchomość ta graniczy z terenem, objętym planowaną inwestycją i pozwoleniem na budowę (z dnia 3 stycznia 2003 r.). Wojewoda wielkopolski, który odmówił wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności przedm
iotowego pozwolenia na budowę uznał, iż nieruchomość ta stanowi własność Skarbu Państwa.Powyższe rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji zostało uchylone decyzją, wydaną z mojego upoważnienia w dniu 1 września 2003 r. (znak OR/ORZ/REI/4412/829/03), a sprawę przekazano do ponownego rozpoznania.
Podstawę rozstrzygnięcia stanowiło ustalenie, iż nieruchomość 16/2 została zajęta pod drogę publiczną, lecz nie wydano w tym zakresie decyzji wojewody, stwierdzającej nabycie własności działki ex lege na rzecz Skarbu Państwa. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 16 maja 2002 r. (IV CKN 1071/00-LEX nr 57207) (...), treść przepisu ust. 3 art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - nadającego dek
laratoryjnej decyzji wojewody, stwierdzającej nabycie własności ex lege, charakter dokumentu stanowiącego podstawę wpisu tego prawa do księgi wieczystej (...), oznacza, że ta decyzja ostateczna stanowi wyłączny dowód nabycia własności, a powołujący się na spełnienie się skutku nabycia własności z ustawy powinien w oparciu o ten dokument fakt ten wykazać". W piśmiennictwie podkreśla się, iż.: "choć nabycie prawa własności gruntu, na którym znajduje się droga następuje z mocy prawa w określonej dacie kalendarzowej (art. 73 ust. 1 ustawy z 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną), to jednak wymaga ono - już choćby dla celów dowodowych - potwierdzenia stosownym dokumentem. Dokumentem tym będzie ostateczna decyzja wojewody. (...)" (Bura A. Artykuł P. Rejent 2002/1/43 - t. 2).Z załączonego do akt sprawy odpisu księgi wieczystej, prowadzonej dla działki 16/2 wynika, iż właścicielem przedmiotowej działki są Skarżące. "Dopóki (...) domniemanie (o którym mowa w art. 3 ustawy o księgach wieczystych i hipotece) nie zostanie obalone, co w okolicznościach określonych w ar. 73 (ustawy z 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną) może być dokonane jedynie decyzją wojewody, dopóty nie wydaje się prawnie uzas
adnione, aby inny organ lub nawet sąd mógł przeprowadzić w ramach art. 73 skuteczny dowód przeciwko temu domniemaniu" (Wolanin M., Glosa P OSP 2002/7-8/106 - t. 3). Zgodnie z zapisem księgi wieczystej, prowadzonej dla nieruchomości 16/2 prawo własności tej działki przysługuje Ewie Namysł, Marii Namysł i Janinie Dorosz.W postępowaniu dotyczącym pozwolenia na budowę interes prawny, który stanowi przesłankę do przyznania określonej osobie statusu strony, przysługuje nie tylko inwestorowi inwestycji, lecz także właścicielom i użytkownikom wieczystym nieruchomości sąsiednich.
Ponadto, abstrahując od skutków, jakie w kontekście przymiotu strony wywołałaby decyzja Wojewody należy podnieść, że odmowa wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy organ nie widzi podstaw do kontynuowania postępowania z urzędu.
Mając powyższe okoliczności na uwadze, ww. decyzją (z dn. 1 września 2003 r.) podjętą z mojego upoważnienia, uchylono decyzję Wojewody Wielkopolskiego (z 15 lipca 2003 r. znak RR-III-2/7111/52/2003) o odmowie wszczęcia postępowania i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia.
III. W oświadczeniu Pan Senator Adam Biela podnosi, iż decyzja Prezydenta Miasta Poznania o pozwoleniu na budowę (z dnia 3 stycznia 2003 r
.) nie wymienia działki 16/2. Przedmiotowe pozwolenie na budowę nie wymienia wskazanej nieruchomości, bowiem inwestycja budynku administracyjno -biurowego nie została zaprojektowana na tej działce.Jeżeli inwestor prowadzi na tym terenie roboty budowlane, stanowią one samowolę budowlaną, zaś bezprawne korzystanie z cudzej nieruchomości może być przedmiotem roszczeń petytoryjnych (windykacyjnych lub negatoryjnych) z zakresu ochrony własności, dochodzonych przed sądem cywilnym na podst. art. 222 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego. Powyższe jednak nie może wpływać na ocenę pozwolenia na budowę, które w przypadku jego weryfikacji w trybach nadzwyczajnych, jest badane tylko w zakresie nieruchomości, objętych rozstrzygnięciem tej decyzji. Przypadek, gdy pozwolenie na budowę obejmuje kilka działek, zaś faktycznie roboty budowlane wykonywane są nie tylko na terenach wskazanych w decyzji, ale również na innych, nie skutkuje stwierdzeniem nieważności pozwolenia na budowę.
IV. W zakresie zarzutu, dotyczącego realizacji inwestycji na rzece Główna, będącej własnością Skarbu Państwa, uprzejmie informuję, iż kwestia ta zostanie wyjaśniona po ponownym rozpoznaniu sprawy przez organ stopnia wojewódzkiego w przedmiocie wniosku stron o stwierdzenie nieważności decyzji (z dnia 3 stycznia 2003 r.) o pozwoleniu na budowę. Od decyzji tej przysługuje odwołanie do GINB, dlatego w chwili obecnej zajmowanie stanowiska w tej sprawie jest przedwczesne.
V. Należy nadmienić, iż brak udziału strony w postępowaniu, zgodnie z art. 145 § 1 pkt 4 Kpa, jest podstawą do wznowienia postępowania. Postępowanie w przedmiocie nieważności oparte jest na podstawach wymienionych w katalogu zamkniętym art. 156 § 1 Kpa. Żadne inne okoliczności, w tym przesłanka określona w art. 145 § 1 Kpa, nie mogą stanowić podstawy stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji administracyjnej.
Z poważaniem
Główny Inspektor
Nadzoru Budowlanego
Jerzy Urban