Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 40), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu.:
Warszawa, 2003-06-30
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
W związku z oświadczeniem Senatora Adama Bieli Nr BPS/DSK-043-280/03 uprzejmie informuję:
Dopuszczone przez Ministra do użytku szkolnego programy nauczania, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. Nr 69, poz. 635), zawierają treści kształcenia odnoszące się do podstawy programowej i stanowią materiały pomocnicze dla nauczycieli.
Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają szkolny zestaw programów nauczania realizowanych w tym oddziale, na który składają się programy nauczania dla poszczególnych zajęć edukacyjnych.
Podstawę wyboru programu stanowi wyposażenie szkoły, możliwości i zainteresowania uczniów oraz treści określone w podstawie programowej.
Dla modułu wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczym w gimnazjum dopuszczono do użytku szkolnego 16 programów nauczania.
Nauczyciele realizujący przedmiot podstawy przedsiębiorczości w liceum ogólnokształcącym , liceum profilowanym i technikum mogą wybrać spośród 18 programów nauczania, w zasadniczej szkole zawodowej - spośród 6.
Wskazane powyżej rozporządzenie daje również możliwość opracowania przez nauczyciela własnego programu, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra.
Od 1 września 2002 r. przedmiot "Podstawy przedsiębiorczości" został ujęty w kanonie kształcenia ogólnego, należy więc do kompetencji Departamentu Kształcenia Ogólnego, Specjalnego i Profilaktyki Społecznej.
Pragnę jednocześnie poinformować, że programy nauczania dla zawodu zawierają również treści nauczania z zakresu przedsiębiorczości i są to kompetencje Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
System kształcenia nauczycieli przedsiębiorczości nie różni się od systemu kształcenia nauczycieli innych specjalności.
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z zakresu przedsiębiorczości może być realizowane w formie studiów magisterskich, zawodowych lub studiów podyplomowych. Jeżeli zakres programowy ww. studiów obejmuje całość zagadnień określonych podstawą programową dla przedmiotu przedsiębiorczość i studia te realizowane są w wymiarze pozwalającym nauczycielowi na uzyskanie niezbędnych kompetencji oraz jednocześnie nauczyciel posiada kwalifikacje pedagogiczne, o których mowa w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, to absolwent takich studiów posiada niezbędne kwalifikacje do prowadzenia ww. zajęć.
Przygotowanie nauczycieli do nauczania przedsiębiorczości jest jednym z priorytetowych zadań Ministerstwa i w 2000 roku podjęto centralne działania mające na celu wsparcie rozwoju zawodowego nauczycieli w powyższym zakresie.
We współpracy ze środowiskiem akademickim oraz z Krajowym Ośrodkiem Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie, dla którego organem prowadzącym jest Minister Edukacji Narodowej i Sportu, opracowano w roku 2000 ramowy program studiów podyplomowych dla nauczycieli przedsiębiorczości, na którego podstawie ministerstwo zleciło wybranym w drodze konkursu szkołom wyższym realizację studiów podyplomowych dla ok. 900 nauczycieli tego przedmiotu.
Z poważaniem
wz. MINISTRA
SEKRETARZ STANU
Franciszek Potulski