Oświadczenie


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, 7 maja 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do pisma z dnia 8 kwietnia 2003 r. o sygn. BPS/DSK-043-141-03, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Adama Bielę podczas 37. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 kwietnia 2003 r. w sprawie likwidacji Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Zalutyniu, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Odnosząc się do problematyki poruszanej przez Pana Senatora w zakresie stosowania prawa przez jednostki samorządu terytorialnego, należy zauważyć, iż organy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego wykonujących zadania z zakresu administracji publicznej winny podejmować działania na podstawie i w granicach prawa. Samorząd terytorialny, uczestniczący w sprawowaniu władzy publicznej, wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych, co oznacza, że - w granicach prawa - jednostka samorządu terytorialnego samodzielnie realizuje poszczególne zadania w oparciu o zastrzeżone dla jej organów kompetencje.

Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego dotyczy również realizacji zadań z zakresu oświaty, regulowanych w dużej mierze przez przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.). Do takich zadań zaliczyć należy zakładanie i prowadzenie przez określoną jednostkę samorządu terytorialnego szkoły czy placówki publicznej. Zasady i forma realizacji przedmiotowych zadań jest uregulowana przez przepisy ww. ustawy. Zgodnie z art. 59 - szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu uczniom przez ten organ możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej o tym samym lub zbliżonym profilu. Organ prowadzący szkołę jest ponadto zobowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem jej likwidacji, zawiadomić rodziców uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego o zamiarze likwidacji. Trudno jednoznacznie przesądzić o stosowaniu tego przepisu (tym samym wprowadzanych przez niego obowiązków) do placówek publicznych, niemniej koniecznym jest zwrócenie uwagi na art. 56 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, wprowadzający obowiązek (odnoszący się zarówno do szkół jak i placówek publicznych) uzyskania, w przypadku prowadzenia danego podmiotu przez jednostkę samorządu terytorialnego - pozytywnej opinii kuratora oświaty.

Należy jednocześnie zauważyć, iż działania organów powiatu, jako jednostki samorządu terytorialnego wykonującej zadania publiczne, podlegają nadzorowi Prezesa Rady Ministrów, wojewody i regionalnej izby obrachunkowej w oparciu o kryterium legalności (zgodności z prawem). Zasadnicze uregulowania, określające zakres tego nadzoru oraz kompetencje przysługujące poszczególnym organom w tej materii, zawiera ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.). Należy zaznaczyć, iż wojewoda jako organ nadzoru nad działalnością powiatu, przyznane mu - mocą przepisów ustawy o samorządzie powiatowym - uprawnienia nadzorcze, wykonuje wyłącznie z urzędu, a nie na wniosek zainteresowanych, podjęciem konkretnego rozstrzygnięcia nadzorczego, podmiotów. Ocena, czy kwestionowane przez różne osoby uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego wymagają wzruszenia - jest wyłączną domeną wojewody. Postępowanie w tego rodzaju sprawach może być prowadzone jedynie ex officio (tzn. złożenie w tej materii wniosku przez jakikolwiek podmiot nie wiąże się z obowiązkiem wszczęcia procedury nadzorczej).

Jak wynika z informacji przekazanych przez Wojewodę Lubelskiego - podejmowane w przedmiotowej sprawie działania nie naruszały przepisów ustawy o systemie oświaty, czego wyrazem jest m.in. pozytywna opinia Kuratora Oświaty. Jednocześnie Wojewoda Lubelski zwrócił uwagę, iż realizacja przedmiotowych zadań zostanie powierzona instytucji pozarządowej (w tym celu podjęto już stosowne kroki).

Istotnym przy tym pozostaje fakt, że działania podjęte w tym zakresie przez organy jednostki samorządu terytorialnego, uwzględniają określone przez Kuratora Oświaty wymogi co do realizacji obowiązku szkolnego i zapewnienia nauki i opieki wychowankom w dotychczasowych pomieszczeniach ośrodka oraz przekazywania na potrzeby ośrodka subwencji oświatowej - na naukę i pobyt w internacie.

Odnosząc się do problematyki poruszonej w wystąpieniu Pana Senatora, nie sposób pominąć instytucji społecznej kontroli administracji społecznej, wyrazem której jest m.in. składanie skarg i wniosków. Zasady, tryb oraz właściwość organów do rozpatrywania skarg reguluje Kodeks postępowania administracyjnego oraz wydane na jego podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. Nr 5, poz. 56). W myśl postanowień art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracodawców, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie sprawy. Istotnym jest, iż w myśl postanowień art. 237 § 1 k.p.a. organ właściwy do załatwienia skargi jest obowiązany załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, a skarżący powinien zostać zawiadomiony o sposobie załatwienia skargi.

Nie przesądzając o charakterze "naruszeń" wskazanych w oświadczeniu Pana Senatora, można ponadto wskazać, iż zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, naruszenie interesu prawnego lub uprawnienia przez uchwałę podjętą przez organ powiatu stanowić może, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, przesłankę skierowania skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z poważaniem

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Jerzy MAZUREK

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie