Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 22. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 19), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 14.08.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczeniem Pana Senatora Adama Bieli złożonym w dniu 24 lipca 2002 r. i poruszanymi w nim problemami, wyjaśniam, co następuje:

Ad.1. Zgodnie z art. 4 pkt 3 Ustawy z dnia 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym, producenci cukru mogą zbywać prawa do przyznanych limitów [...] lub ich części Spółkom Cukrowym lub producentom cukru.

W sytuacji kiedy dana cukrownia nie mogła wykorzystać przyznanego jej przez odpowiednią Spółkę Cukrową limitu, z powodu niedoborów surowca w niektórych rejonach plantacyjnych, Zarządy Cukrowni mogły podejmować decyzję o sprzedaży części limitu innym producentom cukru na podstawie dwustronnych umów. O wyborze nabywcy części limitu decydował jedynie Zarząd danej cukrowni.

Wtórny obrót limitem cukru nie mógł wpłynąć na sytuację na rynku cukru, ponieważ nie powoduje przyrostu produkcji cukru.

Ad.2. Odnosząc się do pytania dotyczącego pakietu inwestycyjnego z umowy sprzedaży grupy kalisko-konińskiej, należy stwierdzić, że umowa została zawarta pomiędzy Poznańsko-Pomorską Spółką Cukrową S.A. i inwestorem Pfeifer&Langen, a w związku z tym Minister Skarbu Państwa nie jest stroną umowy, zatem nie może prowadzić negocjacji w zakresie zmiany umowy.

Ad.3. W sprawie Cukrowni Przeworsk S.A. należy podkreślić, że z chwilą ogłoszenia przez sąd upadłości Cukrowni (9 lipca 2002 r.), zarządzanie majątkiem cukrowni należy do syndyka masy upadłościowej. Sposób zaspokojenia wierzycieli, w tym Lubelsko-Małopolskiej Spółki Cukrowej S.A., określają przepisy prawa upadłościowego.

Należy przy tym rozróżnić sprawy dotyczące majątku upadłej Spółki i prawo akcjonariusza do rozporządzania akcjami.

Minister Skarbu Państwa może wspierać działania syndyka w jego staraniach zmierzających do najkorzystniejszego sposobu likwidacji masy upadłościowej poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa w całości.

Ad.4. Nawiązując do pytania w sprawie Cukrowni Pruszcz S.A., należy wyjaśnić, że Walne Zgromadzenie akcjonariuszy Cukrowni Pruszcz, na którym Poznańsko-Pomorska Spółka Cukrowa S.A. posiada 51% głosów, Skarb Państwa 49%, w dniu 27 maja 2002 r. udzieliło absolutorium byłemu Prezesowi Cukrowni, oceniając jego pracę w roku obrotowym 2000/2001. Natomiast ocena pracy byłego Prezesa w roku obrotowym 2001/2002 będzie przedmiotem analizy i wnikliwej oceny po zakończeniu roku obrotowego 2001/2002.

Ad.5. W kwestii związków cukrowni i Spółek Cukrowni z firmą Halex, informuję, że Minister Skarbu Państwa, jako akcjonariusz cukrowni nie dysponuje wiedzą na temat powiązań Cukrowni z poszczególnymi partnerami handlowymi. Bezpośredni nadzór nad działalnością Spółek mają Rady Nadzorcze. W związku z tym Ministerstwo Skarbu Państwa wystąpiło do organów spółek z prośbą o analizę powiązań gospodarczych Cukrowni z firmą Halex.

Ad.6. Podpisana w dniu 15 listopada 2000 r. Umowa sprzedaży akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. (zgodnie z jej postanowieniami) weszła w życie w dniu jej podpisania, przy czym przeniesienie własności akcji oraz płatność za akcje miały nastąpić po spełnieniu się kilku warunków zawartych w umowie.

Jednym z podstawowych warunków, od którego spełnienia uzależnione było wyznaczenie dnia zamknięcia transakcji (wpłacenie przez Inwestora ceny zakupu i w zamian za to przekazanie Inwestorowi odcinka zbiorowego akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A.) było uzyskanie przez inwestora zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na nabycie akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.

Powyższa sprawa została rozstrzygnięta dopiero w dniu 7 listopada 2001 r. przez NSA i ostatecznie zamknięta 23 listopada 2001 r. Decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o umorzeniu postępowania w sprawie nabycia przez Saint Louis Sucre International S.A.S. 95% akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. Wobec tak wydanego wyroku NSA powstało pytanie czy podpisana w dniu 15 listopada 2000 r. Umowa była ważna (przy tak sformułowanych warunkach), a jeśli tak to czy nadal obowiązuje i w związku z tym czy Inwestor ma prawo, aby skutecznie żądać wydania akcji spółki.

Żądanie Inwestora zostało określone w pozwie złożonym do Sądu Okręgowego w Warszawie w dniu 14 lipca 2001 r. gdzie firma Saint Louis Sucre International S.A.S. wystąpiła o nakazanie złożenia przez Skarb Państwa oświadczeń woli o przeniesienie własności akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. przez Skarb Państwa na rzecz SLS International S.A.S., poprzez nakazanie wydania odcinka zbiorowego akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A., oraz o zabezpieczenie powództwa.

Sąd Okręgowy w Warszawie w dniu 20 sierpnia 2001 r. wydał Postanowienie o zabezpieczeniu powództwa poprzez zakazanie Skarbowi Państwa rozporządzania i jakiegokolwiek dysponowania akcjami Śląskiej Spółki Cukrowej S.A.

W związku z powyższym Minister Skarbu Państwa dnia 10.01.2002 r. złożył wniosek w Sądzie Okręgowym w Warszawie o zawieszenie prowadzonego postępowania w sprawie z powództwa Saint Louis Sucre International S.A.S. o wykonanie umowy sprzedaży akcji Śląskiej Spółki Cukrowej S.A. zawartej dnia 15.11.2000 r.

Jednocześnie dnia 10.01.2002 r. Minister Skarbu Państwa złożył w ww. Sądzie Pozew o ustalenie czy strony zawartej umowy prywatyzacyjnej są wzajemnie zobowiązane do wykonania tej umowy.

MINISTER SKARBU PAŃSTWA

z up. SEKRETARZ STANU

Małgorzata Ostrowska


Oświadczenie