Informację w związku z oświadczeniem senator Marii Berny, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:
Warszawa, 05.07.2004 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Nawiązując do pisma z dnia 8 czerwca 2004 r., o sygn. BPS/DSK-043-264-04, przekazującego oświadczenie Senator RP Pani Marii Berny dotyczące kosztów zabezpieczenia imprez sportowych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tj.: Dz.U. z 2001 r., Nr 120, poz. 1298 z późn. zm.) w rozdziale 3 reguluje kwestie związane z odpowiedzialnością za szkodę i kosztami zabezpieczenia imprez masowych. Zgodnie z art. 19 ust. 1 cytowanej ustawy, organizator imprezy masowej odpowiada za rzeczywiste szkody, które poniosła Policja, Żandarmeria Wojskowa, Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia w związku z ich działaniami w miejscu i w czasie odbywania się imprezy. Należy podkreślić, że w katalog podmiotów, które mogą dochodzić swoich roszczeń od organizatora imprezy, planuje się włączyć również straż gminną (miejską). Stosowne propozycje zmian zawarte są w ustawie z dnia 18 czerwca 2004 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przyjętej przez Sejm RP i skierowanej do rozpatrzenia przez Senat RP. Szczegółowe zasady ustalania szkód i tryb wypłaty odszkodowań określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 sierpnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania szkód poniesionych w związku z zabezpieczaniem imprez masowych oraz trybu wypłaty należnych z tego tytułu odszkodowań (Dz.U. Nr 136, poz. 1148).
Należy dodać, że zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, organizator imprezy masowej ma również obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone uczestnikom imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny.
Odpowiedzialność za szkody oraz regulacje dotyczące kosztów zabezpieczenia imprez masowych określone w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych odnoszą się jednak jedynie do miejsca i czasu trwania imprezy. Szkody powstające w związku z organizacją imprez sportowych poza samym miejscem ich odbywania się i poza czasem, w którym odbywa się impreza, są niewątpliwie dużym problemem jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności gmin, ale również powiatów. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o sam
orządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wskazuje wyraźnie, że sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów i placów, sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także sprawy porządku publicznego należą do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, 14, 15 ustawy o samorządzie gminnym). Z kolei art. 4 ust. 1 pkt 6, 15, 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj.: Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych powiatu należą zadania w zakresie porządku publicznego a także w zakresie dróg publicznych i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Realizacja tych zadań jest związana z koniecznością utrzymania mienia, za które odpowiada jednostka samorządu terytorialnego w odpowiednim stanie (a zatem usuwania wszystkich powstałych szkód) oraz z koniecznością zapewnienia porządku publicznego w miejscowościach, w których odbywają się imprezy sportowe. Realizacja tych zadań niewątpliwie generuje koszty. MSWiA nie dysponuje całościowym zestawieniem ww. kosztów ponoszonych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Z zapytaniem w przedmiotowym zakresie należałoby zwrócić się wprost do danej jednostki samorządu terytorialnego.Podkreślić należy, że jednostki samorządu terytorialnego mogą dochodzić swoich roszczeń z tytułu powstałych szkód od ich sprawców na drodze sądowej. Ogólną zasadą wynikającą z przepisów prawa cywilnego jest, że kto ze swoje winy wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Kodeks wykroczeń określa m.in. kwestie dotyczące wykroczeń przeciwko mieniu i przeciwko urządzeniom użytku publicznego, w wielu przypadkach wskazując, że w
razie popełnienia konkretnego wykroczenia można orzec obowiązek zapłaty równowartości wyrządzonej szkody lub obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego. Jeżeli mamy do czynienia z przestępstwem przeciwko mieniu również Kodeks karny w art. 46 stanowi, że w razie wskazania za takie przestępstwo, sąd - na wniosek pokrzywdzonego lub innej osoby uprawnionej - orzeka obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody w całości lub części. W zakresie dochodzenia roszczeń przez jednostki samorządu terytorialnego problemem pozostaje jednak ujęcie sprawców powstałych szkód.Odnosząc się do kwestii zabezpieczania imprez sportowych przez Policję uprzejmie informuję, że w 2003 roku Policja zabezpieczała 8713 imprez sportowych. Odnotowano 228 chuligańskich ekscesów: 41 przed imprezami, 117 w trakcie, 45 po zakończeniu oraz 25 na trasach przejazdu kibiców. W związku z imprezami sportowymi 62 razy nastąpiło zbiorowe naruszenie prawa, w tym 51 miało miejsce podczas meczów piłkarskich.
Koszty poniesione przez Policję z tytułu zabezpieczenia imprez sportowych w 2003 roku wyniosły ok. 15,3 mln zł (w tym koszty zabezpieczenia spotkań piłkarskich to 11 mln zł).
Organizacja zabezpieczenia tras przemieszczania się kibiców piłkarskich przy pomocy patroli wahadłowych w środkach komunikacji publicznej, kosztowała 1,1 mln zł.
Straty w mieniu Policji powstałe w wyniku ekscesów chuligańskich wyniosły w 2003 roku 55,5 tys. zł (w roku 2002 straty z tego tytułu wyniosły 57,1 tys. zł).
Zachowanie kontroli nad wydarzeniami mającymi związek z imprezami sportowymi (szczególnie meczami piłki nożnej) musi wiązać się ze stanowczym egzekwowaniem przez policję oraz organy wydające zezwolenia na organizowanie imprez masowych realizacji przez organizatorów imprez sportowych nałożonych na nich ustawowych obowiązków
w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa.Wzrost agresji pseudokibiców wymusza zwiększone angażowanie Policji do przywracania naruszonego porządku publicznego. Wobec zagrożeń jakie stwarzają pseudokibice, służby porządkowe zapewnione przez organizatorów imprezy sportowej często okazują się być mało skuteczne.
Z poważaniem
MINISTER
Spraw Wewnętrznych i Administracji
z up. Andrzej BRACHMAŃSKI
Sekretarz Stanu