Oświadczenie złożone
przez senatora Tadeusza Bartosa
Oświadczenie skierowane do ministra gospodarki i pracy Jerzego Hausnera
W związku z zawetowaną przez pana prezydenta RP Aleksandra Kwaśniewskiego ustawą z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że biopaliwa są dobrym rozwiązaniem dla kraju i to nie tylko dla sektora rolniczego, lecz także dla użytkowników pojazdów. Przekonują o tym choćby programy badawcze prowadzone przez Centralne Laboratorium Naftowe w Warszawie oraz Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej.
Pozwoliłem sobie zapoznać się z uwagami dotyczącymi prowadzonego projektu badawczego pod tytułem "Opracowanie systemu komponowania paliw z estrami w PKN Orlen SA w celu ograniczenia degradacji materiałów konstrukcyjnych silników wysokoprężnych i układów zasilania", który rozpoczął się 27 listopada 2003 r. w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Kielcach.
Pragnę nadmienić, iż projekt zakładał przygotowanie autobusów, polegające na sprawdzeniu ciśnienia sprężania, wymianie na nowe rozpylaczy wtryskiwaczy, wszystkich filtrów oraz oleju silnikowego. Do badań przekazano próbki części zamiennych z każdego typu autobusu, mających kontakt z paliwem.
W czasie eksploatacji autobusów zbierane były informacje w związku z monitoringiem paliwa, monitoringiem oleju silnikowego (próbki pobierane były co 5 tysięcy km), badaniem zadymienia spalin, analizą napraw układu zasilania i układu wydechowego silników oraz zbieraniem uwag przekazywanych przez kierowców i mechaników.
Po zakończeniu testu z każdego typu autobusu zdemontowane zostały silniki i do badania laboratoryjnego udostępniono wybrane elementy układu tłokowo-korbowego, rozrządu zasilania, po uprzednim sprawdzeniu ciśnienia sprężania. Autobusy wykonały przebieg od 21 tysięcy km do 43 tysięcy km i ich eksploatacja nie przebiegała inaczej niż w pozostałych autobusach, nie wystąpiły w nich awarie u
kładu zasilania ani układu wydechowego, które mogłyby być spowodowane zasilaniem biopaliwami. Testowi temu poddawanych jest jeszcze dziewięć autobusów.Zachodzi jednak obawa, iż wskutek braku dalszych działań legislacyjnych i organizacyjnych może zostać ogr
aniczona szansa na rozwój sektora biopaliw.Pragnę zatem zapytać Pana Ministra, na jakim etapie znajdują się obecnie prace nad ustawą o biopaliwach i czy jest realna szansa na jej wznowienie w najbliższym czasie.
Z poważaniem
Tadeusz Bartos
Senator RP