Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2004.01.07

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do przesłanego za pismem nr BPS/DSK-043-530/03 z dnia 15.12.2003 r. oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa na 50 posiedzeniu Senatu w dniu 3 grudnia 2003 r. w sprawie siedziby Izby Celnej w Kielcach uprzejmie informuję, co następuje.

Powołanie izby celnej na terenie województwa świętokrzyskiego wymaga podjęcia prac na wielu płaszczyznach, w tym: prawnej, organizacyjnej, kadrowej, infrastrukturalnej, informatycznej oraz informacyjnej. W części działań infrastrukturalnych najistotniejszą sprawą jest pozyskanie obiektów dla siedziby izby celnej tak aby mogła w sposób właściwy realizować nałożone na nią obowiązki. Realizacja może odbyć się w dwóch wariantach:

1) pozyskanie tymczasowej siedziby izby (np. najem), mając na uwadze przygotowanie docelowej,

2) pozyskanie docelowej siedziby izby celnej z chwilą jej utworzenia.

W tym miejscu należy wskazać, że Służba Celna - w kontekście akcesji Polski do UE oraz z uwagi na zadania związane z podatkiem akcyzowym - nie może dopuścić do osłabienia poziomu realizacji nałożonych na nią obowiązków z uwagi na problemy lokalowe izb celnych. Tym samym możliwy do przyjęcia z punktu widzenia administracji celnej jest wyłącznie wariant pierwszy. Przyjęcie koncepcji drugiej może powodować powyżej opisane komplikacje oraz prowadzić do sytuacji, że siedziba tymczasowa pozostanie docelową. Powyższe wydaje się szczególnie prawdopodobne z uwagi na trudne warunki budżetowe administracji celnej.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż z godnie z przyjętymi w Służbie Celnej standardami nieruchomość z przeznaczeniem na siedzibę izby celnej (powyższe dotyczy zarówno tymczasowej, jak i docelowej siedziby) powinna składać się z:

1) budynku biurowego o powierzchni użytkowej zapewniającej odpowiednie warunki służby/pracy, zgodnie z normami przewidzianymi w przepisach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, w którym powinny znajdować się:

    1. pomieszczenia biurowe,
    2. pomieszczenie serwerowni połączonej z węzłem sieci teledacyjnej,
    3. kancelaria i archiwum lub składnica akt,
    4. pomieszczenie kasowe, magazynowe i socjalne,
    5. miejsce do obsługi interesantów, w przypadku izby celnej dodatkowo z wydzielonym pomieszczeniem dla informacji celnej,
    6. pomieszczenie kancelarii tajnej,
    7. sala narad,
    8. pomieszczenia higieniczno-sanitarne odrębne dla pracowników i interesantów,
    9. przebieralnie dla funkcjonariuszy,

2) parkingu lub garażu dla pojazdów służbowych oraz parkingu dla interesantów.

Powyższe wynika z § 1 i 2 decyzji Szefa Służby Celnej Nr 16 z dnia 3 kwietnia 2003 r. w sprawie wymagań jakie powinny spełniać siedziby nowo tworzonych i modernizowanych jednostek organizacyjnych Służby Celnej.

W dniu 6 listopada 2003 r. przedstawiciele Ministerstwa Finansów dokonali wizji lokalnej nieruchomości wspomnianych w oświadczeniu Pana Senatora. Z przykrością informuję, że obiekt z działką po bursie szkolnej przy ul. Jagiellońskiej 28 jest zbyt duży jak na potrzeby nowotworzonej izby. Ponadto przewidywane nakłady finansowe na roboty remontowo-modernizacyjne przekraczają możliwości ich sfinansowania przez administrację celną obecnie i w najbliższej przyszłości. Szacowany przez Służbę Celną koszt modernizacji wyniósłby około 8 mln złotych.

Nieruchomość, stanowiąca własność podmiotu gospodarczego, położona w Kielcach przy ul. Witosa 78 B, spełnia kryteria pod kątem techniczno-logistycznym na siedzibę izby celnej, jak również są spełnione warunki do jej natychmiastowego zagospodarowania, bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych. W tym przypadku z przyczyn przedstawionych powyżej również nie widzę możliwości sfinansowania zakupu ze środków administracji celnej. Pragnę podkreślić, że środki finansowe przewidziane w budżecie Państwa na 2004 r. dla administracji celnej zostały przypisane do konkretnych, kontynuowanych inwestycji. Sfinansowanie ww. zakupu nie będzie również możliwe ze środków specjalnych administracji celnej z uwagi na konieczność ich zaangażowania w inwestycje kontynuowane z lat ubiegłych oraz z zakupu sprzętu do kontroli celnej (akcesja Polski do UE).

W związku z wyżej przedstawionymi uwarunkowaniami ekonomiczno-budżetowymi, wskazanym byłoby pozyskanie przez Skarb Państwa, na siedzibę Izby Celnej w Kielcach, nieruchomości o parametrach zbliżonych do obiektu przy ul. Witosa, a następnie jej przekazanie w trwały zarząd administracji celnej.

Licząc na zrozumienie ze strony Pana Marszałka oraz Pana Senatora Tadeusza Bartosa dla podejmowanych przez Służbę Celną działań chciałbym zaznaczyć, że ze swojej strony zgłaszam poparcie dla projektu utworzenia Izby Celnej w Kielcach, jednak pod warunkiem zapewnienia niezbędnych warunków lokalowych.

Z poważaniem

Andrzej Raczko


Oświadczenie