Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):

Warszawa, 2003-11-06

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
R
zeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 29.10.2003 r. znak: BPS/DSK-043-457/03 tekstem oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa podczas 47. posiedzenia Senatu RP w dniu 23 października 2003 r. uprzejmie informuję.

W powyższym oświadczeniu złożonym przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa zawarto tezę, iż brak jest jednoznacznego stanowiska przedstawicieli rządu w kwestii terminu wprowadzenia nowych regulacji podatku VAT dotyczących wysokości opodatkowania sprzętu rolniczego.

Generalnie nie można się zgodzić z powyższą tezą tego świadczenia, gdyż w wyniku inicjatywy ustawodawczej rządu już w miesiącu sierpniu br., został skierowany do Sejmu projekt nowej ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt ten określa w sposób ścisły zakres zmian w systemie opodatkowania sprzętu rolniczego, jak i termin ich wejścia w życie.

Zgodnie ze znajdującym się w Sejmie rządowym projektem nowej ustawy o podatku od towarów i usług, od dnia 1 maja 2004 r., maszyny i ciągniki rolnicze oraz części do sprzętu rolniczego będą opodatkowane według stawki VAT 22%. Powyższe wynika z konieczności dostosowania polskich przepisów do systemu dyrektyw obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Załącznik H do Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1997 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC z późn. zm.), zawierający wykaz towarów i usług, które mogą podlegać obniżonym stawkom podatku, przewiduje stosowanie obniżonej stawki VAT na dostawy towarów i materiałów przeznaczonych do wykorzystania w produkcji rolnej, jednak z wyłączeniem dóbr kapitałowych, jak np. maszyny i ciągniki rolnicze. Należy zwrócić uwagę, że wyżej wymieniony projekt ustawy przewiduje równoległe podwyższenie z 3% do 5% stawki zryczałtowanego zwrotu VAT dla rolników rozliczających się w systemie ryczałtowym. Ma to na celu skompensowanie tej grupie rolników skutków cenowych m.in. przedstawionej zmiany w systemie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzętu rolniczego.

Natomiast u rolników rozliczających się z podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych, będących zarejestrowanymi podatnikami VAT, wyrównanie skutków z tytułu zmiany stawki VAT będzie miało charakter systemowy, tj. będzie realizowane automatycznie w ramach mechanizmu rozliczeniowego poprzez tzw. pomniejszenie podatku zależnego o podatek naliczony przy dokonywanych zakupach. Oznacza to, że dla tych podmiotów podniesienie stawki VAT będzie miało neutralny charakter.

Zakłada się, że nowa ustawa o podatku od towarów i usług wejdzie w życie z dniem 1 maja 2004 r., natomiast o ostatecznych rozwiązaniach, które znajdą się w tej ustawie, zadecyduje Parlament.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Elżbieta Mucha


Oświadczenie