Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37), przekazał Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej:

Warszawa, 09.06.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na pismo z dnia 24. kwietnia 2003 r., znak: BPS/DSK-043-161/03, przekazuję poniżej odpowiedź na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa wraz z innymi Senatorami na 38 posiedzeniu Senatu RP, w dniu 16. kwietnia 2003 r., w sprawie "Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego" w Kielcach oraz Międzynarodowych Targów "Technika i Wyposażenie Służb Policyjnych, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego EKPOLTECH" w Warszawie, uwzględniającą stanowisko Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W cytowanym oświadczeniu podniesiony został problem szkodliwej - w opinii Senatorów - konkurencji między obu imprezami. Pragnę w tym miejscu podkreślić, iż w warunkach gospodarki rynkowej, możliwości administracyjnego wpływania na działania organizatorów imprez - podmiotów gospodarczych podejmujących suwerenne decyzje, są nie dość, że ograniczone, to również sprzeczne z zasadą swobody konkurowania. Pozwolę sobie wyrazić pogląd, że to nie urzędnik, a rynek powinien ostatecznie decydować, która z imprez (być może obie) znajdzie swoje trwałe miejsce w europejskim kalendarzu wystawienniczym.

Nie znajduje moim zdaniem potwierdzenia inna zawarta w oświadczeniu teza, iż wymienione imprezy w ogóle stanowią dla siebie bezpośrednią konkurencję. Po pierwsze - są organizowane w różnych, odległych od siebie terminach, w odstępie blisko półrocznym (EXPOLTECH w kwietniu, MSPO we wrześniu). Po drugie - wg wyjaśnień Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zakres programowy MT EXPOLTECH i towarzyszącej im międzynarodowej konferencji policyjnej, cyt. "znacznie wykracza poza tradycyjną problematykę kieleckiego Salonu, który koncentruje się na szeroko rozumianej tematyce obronnej, głównie w zastosowaniu wojskowym".

Fakt uczestniczenia w obu imprezach w znacznej części tych samych wystawców jest uwarunkowany tym, iż produkcją niektórych rodzajów specjalistyczengo sprzętu policyjnego zajmują się często te same firmy, które wytwarzają sprzęt wojskowy. Jednocześnie w MT EXPOLTECH uczestniczyło jednak ok. 30% wystawców, którzy nie brali dotąd udziału w MSPO. Dowodzi to, iż nie uznali oni tej imprezy za w pełni uniwersalną, na której można by z pozytywnym skutkiem handlowym prezentować wszystkie odmiany sprzętu niezbędnego w pracy służb mundurowych i specjalnych.

Nie mogę w tym kontekście, z wyżej wymienionych powodów, zgodzić się z opinią wyrażoną przez Senatorów i popartą przez Ministra Obrony Narodowej o - cyt.: "niecelowości organizowania konkurujących ze sobą salonów targowo-wystawienniczych w pokrewnych, a nawet nakładających się zakresach branżowych".

Opowiadając się za swobodną grą sił rynkowych, które ostatecznie przesądzą o losie każdej z imprez, pragnę poinformować, iż ze swej strony będą nakłaniał organizatorów do podjęcia próby niekonfrontacyjnego rozwiązania problemu rywalizacji, do poszukiwania synergii, i obszarów współpracy, z jak największym pożytkiem dla polskiego przemysłu obronnego.

Odrębnym problemem jest dofinansowanie kosztów pobytu oficjalnych delegacji odwiedzających Polskę na zaproszenie rządu. Wśród dostępnych instrumentów promocyjnych, jakimi rozporządza Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej istnieje i taki, który pozwala na dofinansowanie kosztów przybywających do Polski misji gospodarczych.

Organizator przyjazdu (może nim być np. spółka organizująca targi, stowarzyszenie branżowe, jednostka samorządu terytorialnego), reprezentujący sektor małych i średnich przedsiębiorstw, do których ten i inne podobne programy wspierania eksportu są adresowane, może ubiegać się o dofinansowanie kosztów związanych z przyjazdem takich delegacji (kosztów pobytu, promocyjnych imprez towarzyszących itd.), do maksymalnej wysokości 50.000 zł na każdą misję.

Wnioski w powyższym zakresie należy kierować do Departamentu Inwestycji Zagranicznych i Promocji Eksportu MGPiPS. Zgodnie z obowiązującą procedurą i w ramach dostępnych na ten cel środków budżetowych decyzje o przyznaniu dofinansowania podejmuje Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Pragnę przy okazji poinformować, iż skromne, przyznaję, środki na finansowanie misji przyjazdowych (w budżecie na 2003 r. jest na ten cel przewidziana kwota 500 tys. zł) są w pełni wykorzystywane.

Kolejną kwestią poruszoną w oświadczeniu są wystawy narodowe na MSPO. W pełni podzielam pogląd, wsparty opinią Ministra Obrony Narodowej, o ich potencjalnie korzystnym wpływie na atrakcyjność tej imprezy. Pierwotna inicjatywa w tym zakresie powinna jednak należeć do najbardziej zainteresowanych - organizatora imprezy oraz przedsiębiorstw z sektora obronnego, którzy na odpowiednim etapie powinni otrzymać dla swoich zabiegów niezbędne wsparcie resortów spraw zagranicznych, obrony i gospodarki, stosownie do ich kompetencji.

Jednocześnie dla zachęcenia partnerów do przygotowania swojego wystąpienia w formie wystawy narodowej na MSPO, organizator powinien zaproponować im odpowiednio atrakcyjną ofertę w postaci np. bezpłatnej powierzchni wystawienniczej itp., podobnie jak dzieje się to np. na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

Z poważaniem

Jerzy Hausner


Oświadczenie