Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 2003-03-28

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z wystąpieniem Pana Marszałka z dnia 12 marca br. (pismo Nr LP/043/73/03/V), przekazującym oświadczenia Pana Tadeusza Bartosa Senatora RP złożone na 35 posiedzeniu Senatu w dniu 7 marca 2003 r., przekazuję uprzejmie poniższe wyjaśnienia.

Odnosząc się do oświadczenia dotyczącego zawierania umów kontraktacji przez producentów wyrobów tytoniowych nie prowadzących jednocześnie wstępnego przetwarzania surowca tytoniowego lub przez eksporterów tytoniu nieprzetworzonego, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że istotnie ustawa z dnia 29 listopada 2002 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego nie przewiduje takich możliwości.

W sytuacji, gdy producent papierów jest jednocześnie przetwórcą (i posiada stosowne zezwolenia na prowadzenie takiej działalności gospodarczej) może on zawierać umowy kontraktacji i prowadzić skup surowca tytoniowego, zgodnie z zasadami określonymi w tych umowach. natomiast w przypadku braku zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wstępnym przetwarzaniu surowca tytoniowego, producent papierosów może dokonywać zakupu tego surowca od przetwórcy.

Wziąwszy pod uwagę fakt, że do produkcji wyrobów tytoniowych używa się surowca tytoniowego poddanego wcześniej wstępnemu przetworzeniu, brak jest uzasadnienia, aby producent wyrobów tytoniowych nie mający możliwości dokonania wstępnego przetworzenia był uprawniony do zawierania umów kontraktacji. Również eksport tytoniu odbywa się, jak wykazuje praktyka, po jego wstępnym przetworzeniu m.in. w celu utworzenia jednolitej i stabilnej jakościowo partii.

Cytowana wyżej ustawa stanowiła częściowe dostosowanie prawa polskiego do prawodawstwa unijnego, obowiązującego na rynku tytoniu.

Uprzejmie informuję pana Marszałka, że obecnie w resorcie rolnictwa trwają prace legislacyjne mające na celu takie dostosowanie przepisów działających na rynku tytoniu, aby z dniem akcesji została osiągnięta pełna zgodność prawa polskiego z unijnym. Nowa ustawa będzie określała zadania i właściwości jednostek organizacyjnych i organów m.in. na rynku tytoniu.

Pozostałe przepisy z rozporządzeń unijnych będą obowiązywały bezpośrednio.

Prawodawstwo unijne przewiduje m.in. kwotowanie produkcji surowca tytoniowego oraz dopłaty dla producentów ale jednym z warunków ich otrzymania jest zawarcie przez producentów umów kontraktacji z przedsiębiorcami mającymi uprawnienia do wstępnego przetwarzania surowca tytoniowego.

Wziąwszy pod uwagę, że w br. kontraktacja surowca tytoniowego została już zakończona, a począwszy od zbiorów w 2004 r. będą obowiązywać przepisy unijne, dokonanie nowelizacji ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, w zakresie zaproponowanym w oświadczeniu złożonym przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa, byłoby niezasadne.

Odnosząc się do oświadczenia w sprawie poprawy sytuacji producentów i przetwórców mleka, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że decyzja Rządu określająca wysokość dopłat do mleka klasy Ekstra przysługujących w 2003 r. została podjęta po rozważeniu wszystkich argumentów dotyczących zarówno korzyści, jakie mogą przynieść ww. dopłaty, jak i skutków finansowych dla budżetu państwa wynikających z przyjęcia omawianych dopłat na określonym poziomie. Z jednej strony uwzględniono zatem sytuację na rynku mleka i przetworów mlecznych, z drugiej natomiast realne możliwości finansowe budżetu państwa.

Biorąc pod uwagę wielkość środków finansowych, jakie mogły być przeznaczone na sfinansowanie dopłat do mleka klasy Ekstra w 2003 r., ostatecznie Rada Ministrów ustaliła wysokość ww. dopłat na poziomie 4 groszy/litr. Decyzja ta wynikała w decydującym stopniu z uwzględnienia trudnej sytuacji płatniczej budżetu państwa a w szczególności niedoboru środków finansowych wykazanego w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2003 r.

Jednocześnie uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w związku z licznymi wystąpieniami i wnioskami w sprawie przywrócenia dopłat do poziomu obowiązującego w 2002 r., podjęto działania zmierzające do zmiany przyjętej na 2003 r. stawki ww. dopłat. W dniu 18 marca br. na spotkaniu przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z przedstawicielami związków branżowych, dotyczącym możliwości zmian w zakresie działań interwencyjnych prowadzonych na rynkach rolnych w 2003 r., rozważono postulaty związków w sprawie zwiększenia wysokości dopłat do mleka klasy Ekstra do poziomu 7 groszy/litr.

Ostatecznie, po przeanalizowaniu aktualnych możliwości finansowych budżetu państwa a w szczególności ilości środków finansowych pozostających do dyspozycji Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na początku 2003 r. ustalono, że zwiększenie wysokości dopłat do mleka klasy Ekstra do poziomu 7 groszy/litr będzie możliwe począwszy od dnia 1 maja 2003 r.

W związku z powyższym Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi skierowało pod obrady Rady Ministrów stosowny projekt rozporządzenia.

Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że w dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wysokości dopłat do mleka Ekstra w 2003 r. Zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia począwszy od dnia 1 maja 2003 r. ww. dopłaty, będą przysługiwały w wysokości 7 groszy/litr.

Z poważaniem

Jerzy J. Pilarczyk


Oświadczenie