Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Tadeusza Bartosa

Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jarosława Kalinowskiego

Szanowny Panie Premierze!

Moje oświadczenie dotyczy sytuacji, w jakiej znalazły się szkoły rolnicze. Na podstawie informacji uzyskanych od dyrektorów tych placówek pragnę przedstawić problemy związane z ich prawidłowym funkcjonowaniem.

Przekazanie szkół rolniczych MEN, a zatem samorządom powiatowym spowodowało pogorszenie sytuacji materialnej szkół, co ma odzwierciedlenie w warunkach dydaktycznych:

- nastąpiło ograniczenie kształcenia w zawodach rolniczych na rzecz innych zawodów;

- pogorszeniu uległa baza kształcenia praktycznego, wiele gospodarstw przyszkolnych zostało zlikwidowanych, od trzech lat nie zmieniło się wyposażenie warsztatów szkolnych;

- zahamowaniu uległy inwestycje i remonty.

Przygotowywany jest projekt zmiany ustawy o systemie oświaty, który zakłada przejęcie przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi jedynie placówek o nazwie: centra kształcenia praktycznego i centra kształcenia ustawicznego. Liczba szkół i placówek, które według projektu miałoby przejąć MRiRW, kształtowałaby się na poziomie siedemdziesięciu pięciu szkół wobec czterystu siedemdziesięciu trzech funkcjonujących w kraju. Nie wliczam do tego stu dwunastu filii zespołów szkół rolniczych. Proponowane rozwiązania ustawowe nie naruszają znacząco funkcjonującego systemu zarządzania tym szkolnictwem. Projekt jedynie umożliwia ministrowi wpływ na kształtowanie sieci szkół rolniczych, ważnych z punktu widzenia gospodarki.

Rozwiązania te pomijają problem dużej liczby szkół rolniczych pozostających w gestii samorządów powiatowych, które nie są im przychylne, chociażby ze względu na wysokie koszty kształcenia. Wykształcenie ogólne - jako najtańsze - jest najlepiej widziane przez samorządy. Szkołom rolniczym narzuca się liczebność klas zdecydowanie przewyższającą trzydzieścioro uczniów. Wymagają one później dzielenia na liczniejsze grupy zajęciowe, co utrudnia kształcenie zawodowe, ale przyczynia się do ograniczenia liczby oddziałów. Zmniejszenie liczby oddziałów to powolna droga do likwidacji szkół rolniczych. Samorządy, w których przeważają liczebnie mieszkańcy miasteczek, nie widzą potrzeby rozwijania szkolnictwa rolnego.

Szkoły rolnicze spełniają jednak w środowisku wiejskim różnorodne funkcje edukacyjne, kulturalne i oświatowe. Mają wykwalifikowaną kadrę i uznany dorobek zawodowy. Mniemam, że miałyby równe szanse ze szkołami miejskimi, gdyby dowóz do nich był bezpłatny dla uczniów, podobnie jak w przypadku gimnazjów i szkół podstawowych.

Liczę, iż przedstawione argumenty będą podstawą umożliwiającą ponowne przeanalizowanie możliwości przejęcia szkół rolniczych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub przynajmniej dofinansowania ich ze środków resortu. Jestem przekonany, że Pan Premier dołoży wszelkich starań, aby rozwiązać najistotniejsze problemy szkół rolniczych.

Z wyrazami szacunku
Tadeusz Bartos
Senator RP


Spis oświadczeń