Oświadczenie


Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 17):

Warszawa, 2002-07-24

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 26 czerwca 2002 roku znak: LP/043/214/02/V, przy którym przekazany został tekst oświadczenia złożonego przez senatora Rzeczypospolitej Polskiej pana Tadeusza Bartosa na 19. posiedzeniu Senatu w dniu 21 czerwca 2002 r. w sprawie realizacji ustawy z dnia 8 czerwca 2001 roku o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (Dz.U. Nr 73 poz. 764) - uprzejmie informuję Pana Marszałka, że podzielam stanowisko Pana Senatora zawarte w złożonym oświadczeniu.

Wejście w życie przepisów tej ustawy rzeczywiście spowodowało wiele trudności z jej realizacją. Wynika to m. innymi z braku wiążących danych o wysokości środków finansowych jakie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie mogła w danym roku przeznaczyć na wypłatę ekwiwalentów.

W palnie finansowym na 2002 rok sporządzonym w końcu ubiegłego roku Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji rolnictwa przewidziała na realizację ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia kwotę 12 150 tys. zł, natomiast przed wiosennym okresem nasadzeń Agencja wygospodarowała na wypłatę ekwiwalentów jedynie kwotę 5 000 tys. zł.

Jestem świadomy faktu, że w bieżącym roku rozmiar zalesień realizowanych na podstawie ustawy z dnia 8 czerwca 2001 roku o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia jest niewielki, mam jednak nadzieję, że w związku z dużymi oczekiwaniami społecznymi, jakie wywołała ta ustawa oraz po doświadczeniach zebranych w toku jej stosowania w bieżącym roku, wielkość środków, a tym samym i obszar zalesienia w przyszłym roku ulegnie wyraźnemu zwiększeniu.

Nie jestem natomiast właściwy do wstrzymania wykonania tej ustawy do czasu zakończenia negocjacji z Unią Europejską, co proponuje Pan Senator, bowiem zwiększenie funkcjonowania przepisów tej ustawy należy wyłącznie do kompetencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Pragnę jednak nadmienić, że przedmiotowa ustawa, jak również przedłożony projekt jej nowelizacji stanowią regulację krajową, nie związaną z dostosowaniem polskiego systemu prawnego do przepisów prawa wspólnotowego. Przepisy omawianej ustawy zapewniają bowiem finansowanie działań zalesieniowych w oparciu o środki krajowe. Intencją ustawodawcy nie było stworzenie podstaw prawnych do wdrożenia systemu opartego na regulacjach unijnych, ale rozpoczęcie stosowania wsparcia finansowego działań zalesieniowych jeszcze w okresie przedakcesyjnym.

Natomiast zapewnienie unijnego systemu wsparcia, opartego na przepisach rozporządzenia 1257/99 zostanie uregulowane w odrębnej ustawie, nad którą trwają prace w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Niezależnie od tego trwają obecnie w Sejmie prace nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia (druk 363).

Projektowane zmiany tej ustawy, jakkolwiek słuszne i potrzebne, nie rozwiązują jednak wszystkich postulatów zgłaszanych przez starostów i nie pozwolą nadal na sprawne jej wdrażanie.

W związku z powyższym Rada Ministrów zaproponowała poszerzenie projektu ustawy o kilkanaście dalszych zmian, które usprawniłyby jej realizację.

Należy jednak mieć na uwadze, że zmiany ustawy nawet najdoskonalsze nie spowodują jednak wzrostu obszaru zalesień bez zwiększenia środków na wypłatę ekwiwalentów.

Jak wspomniałem wyżej, zakłada się, że w przyszłym roku środki na ten cel powinny znacząco wzrosnąć, nie zaspokoją one jednak wszystkich wnioskodawców, gdyż ich liczba kilkadziesiąt razy przerasta możliwości płatnicze Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi

SEKRETARZ STANU

Czesław Siekierski


Oświadczenie