Oświadczenie


Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 13. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 12):

Warszawa, 2002.05.08

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sen
atu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do oświadczenia skierowanego do ministra gospodarki przez Senatora Pana Tadeusza Bartosa dotyczącego barier jakie napotykają polskie przedsiębiorstwa prowadzące wymianę gospodarczą z krajami Wspólnoty Niepodległych Państw, przedkładam poniższej stosowną informację w tym zakresie.

Kraje WNP są znaczącym rynkiem zbytu dla polskich towarów i usług - w 2001 roku kierowano tam 7% polskiego eksportu ogółem.

Polski eksport na te rynki w tym okresie wyniósł ponad 2,5 mld USD przy ujemnym dla Polski saldzie rządu 2,7 mld USD kreowanym prawie wyłącznie w obrotach z Rosją z uwagi na dominujący udział w imporcie z Federacji Rosyjskiej surowców energetycznych.

Po głębokim kryzysie w latach 1998- 1999 kiedy to eksport na te rynki spadł z poziomu 3,9 mld USD w roku 1997 do 1,8 mld USD w roku 1999 tj. o 43%, w latach 2000 - 2001 odnotowywano sukcesywny wzrost eksportu do podstawowych w tej grupie państw naszych partnerów handlowych tj. Rosji (o 21% i 23%), Ukrainy (o 14% i 26% oraz Białorusi (o 5% i 13%).

Można zatem stwierdzić, iż w polskim eksporcie na te rynki zostały zapoczątkowane trwałe tendencje wzrostowe, aczkolwiek wartości naszych dostaw odbiegają nadal znacznie od odnotowywanych przed kryzysem sierpniowym w 1998 roku.

Dla lepszego zilustrowania procesów zachodzących w obrotach Polski z wybranymi krajami WNP w latach 1997 - 2001 pozwalam sobie załączyć odpowiednią tabelę.

Należy podkreślić, że odbudowa polskiego eksportu do poziomu z okresu przedkryzysowego jest procesem trudnym i długotrwałym.

Struktura polskiego eksportu okazała się szczególnie wrażliwa na załamanie rynku ponieważ około 60% dostaw stanowiły towary konsumpcyjne z bardzo znacznym udziałem artykułów rolno-spożywczych co w przypadku gwałtownego spadku siły nabywczej ludności spowodowało tak duże ograniczenie eksportu.

Jednocześnie przy kurczącym się rynku, niezależnie od konkurencji ze strony krajów trzecich, pojawiły się procesy uruchamiania produkcji towarów krajowych często gorszej jakości ale zdecydowanie tańszych od importowanych.

Niezależnie od powyższego w związku z realną aprecjacją złotego rosnące koszty wytwarzania w Polsce powodowały, iż szereg polskich towarów przestawało być konkurencyjnymi na rynkach wschodnich. Wszystko to spowodowało, że w okresie pokryzysowym mamy do czynienia z nową sytuacją, w sposób istotny ograniczającą możliwości lokowania naszej oferty eksportowej w dotychczasowej strukturze.

Aktualnie na rynkach WNP występuje jeszcze szereg barier i ograniczeń dla eksportu i inwestycji - wspólnych dla wszystkich krajów oraz specyficznych dla poszczególnych rynków.

Uniwersalny charakter noszą m.in.:

- bariery taryfowe, wynikające z postępowań ochronnych i nadmiernie wysokiego poziomu ceł i specyficznych regulacji celnych, wprowadzanych w ciągu roku dla ochrony miejscowych producentów (wyjątek stanowi Mołdowa, będąca członkiem WTO) którym towarzyszy uciążliwość procedur celnych,

- nie respektowanie świadectw polskich służb sanitarno-weterynaryjnych,

- praktyczny brak możliwości nabywania ziemi na własność, zniechęcający firmy zagraniczne do poważniejszych inwestycji,

- system rachunkowości nie odpowiadający normom europejskim, powodujący brak możliwości porównania kosztów i wyników działalności przedsiębiorstw,

- praktyczny brak możliwości równoprawnego uczestnictwa podmiotów zagranicznych w procedurach przetargowych dotyczących zamówień publicznych,

- biurokratyczne utrudnienia w otrzymywaniu zezwoleń na zatrudnienie specjalistów z Polski,

- wysoki stopień zbiurokratyzowania administracji wszystkich szczebli, służb celnych i podatkowych,

Ponadto, występują również bariery charakterystyczne dla poszczególnych krajów, takie jak:

* Rosja - obowiązek rejestracji nowych produktów, dodatkowe procedury biurokratyczne przy wwozie leków będących w trakcie przedłużania ważności rejestru.

* Ukraina - wprowadzanie sankcji wobec firm zagranicznych naruszających w ocenie instytucji ukraińskich miejscowe ustawodawstwo celne i podatkowe (tzw. "czarna lista").

* Białoruś - zawiły i rozbudowany system podatkowy zniechęcający do inwestowania, czasochłonny system rejestracji zagranicznych firm (ok. 2 miesięcy), żądania uzupełnienia funduszu założycielskiego istniejącej firmy zagranicznej (z powodu wymiany pieniądza oraz zmian kursu dolara), prawo obowiązujące wstecz, scentralizowany system zaopatrzenia rynku utrudniający i podrażający dostęp zagranicznego dostawcy bezpośrednio do sieci handlowej.

* Kazachstan - wymogi przedstawiania świadectw pochodzenia towarów nie zawsze zgodnie z prawem międzynarodowym, trudności związane z legalnym sprawdzaniem próbek do rejestracji nowych leków, wymóg uzyskiwania przez firmę zagraniczną przy realizacji robót budowlano-montażowych na nowym obiekcie licencji na każdy rodzaj prac, podczas gdy dla firm miejscowych budowlanych jest wymagana tylko ogólna licencja uzyskiwana jednorazowo na stałe, dowolna interpretacja Kodeksu Podatkowego RK powodująca zwiększenie kosztów własnych działalności firm.

Należy jednak zaznaczyć, że skala utrudnień i ograniczeń występujących w handlu z krajami WNP ulega systematycznie zmniejszaniu.

Jest to wynikiem podejmowanych działań ukierunkowanych na ułatwianie dostępu polskich towarów do rynków tych krajów.

Obejmują one między innymi prace nad usuwaniem omawianych barier w ramach:

Szczególnie istotne znaczenie dla dalszego ożywienia handlu i współpracy mają instrumenty poręczeniowo-gwarancyjne i ubezpieczeniowe.

Pragnę w tym miejscu poinformować, że w ostatnim okresie wdrożone zostały najbardziej oczekiwane po kryzysie 1998 r. produkty KUKE S.A. a mianowicie ubezpieczenie kredytów kupieckich oraz działalności inwestycyjnej.

W związku z tym, że produkty te mogą realnie wpłynąć na zwiększenie polskiego eksportu i inwestycji w krajach WNP, kontynuowane będą działania na rzecz ich upowszechniania, jak również programów ubezpieczeń kosztów poszukiwania rynków zbytu, gwarancji dla banków finansujących kredyt dostawcy i gwarancji dla banków potwierdzających akredytywy.

W celu wspierania eksportu towarów inwestycyjnych poprzez tworzenie warunków dla upowszechnienia operacji leasingowych rozważa się możliwość wdrożenia nowego produktu w postaci ubezpieczania transakcji leasingowych na rynkach WNP.

Analizowane są możliwości wprowadzenia również limitów ubezpieczeniowych na kredyty kupieckie udzielane wybranym, wiarygodnym regionom Rosji (pod gwarancje władz regionalnych).

W celu zwiększenia skali dostępności istniejących i planowanych instrumentów ubezpieczeniowych koszty ubezpieczeń oraz procedury dostępu dostosowywane będą do poziomu oczekiwanego przez eksporterów, z preferencją dla małych i średnich firm oraz sektora rolno-spożywczego.

W celu zintensyfikowania eksportu na rynki WNP zakłada się zwiększenie środków publicznych na promocję gospodarczą, którymi objęte zostaną nowe sfery wspierania inicjatyw gospodarczych w poszczególnych państwach. Obejmować one będą przede wszystkim:

Niezależnie od powyższego, kontynuowane będą także dotychczasowe formy promocji jak częściowa refundacja udziału w targach i wystawach na rynkach wschodnich, programy promocji realizowane przez wydziały Ekonomiczno-Handlowe Ambasad.

W nawiązaniu do poruszonej w oświadczeniu kwestii wzajemnego uznawania certyfikatów jakościowych na produkty rolno-spożywcze w handlu z Ukrainą, pragnę uprzejmie poinformować, iż doceniamy znaczenie tego problemu i podejmujemy wspólnie z partnerem ukraińskim wszelkie możliwe działania dla jego pozytywnego rozwiązania.

Zasadniczą przeszkodą w uregulowaniu tego problemu są istniejące różnice formalno-prawne stanowiące podstawy systemów oceny zgodności w obu krajach. Różnica dotyczy przede wszystkim obowiązkowej certyfikacji żywności na Ukrainie oraz dobrowolnego systemu certyfikacji żywności - podobnie jak w krajach UE - w Polsce.

W Polsce na granicy prowadzona jest przez służby inspekcyjne kontrola towarów importowanych zgodnie z określonym zakresem ustawowym. Na Ukrainie niezależnie od kontroli urzędowej służb sanitarnych produkty spożywcze importowane muszą posiadać certyfikat wskazanych ukraińskich jednostek certyfikujących potwierdzający, na podstawie wyników badań uznanych przez stronę ukraińską laboratoriów, jakość zdrowotną tych produktów.

Podczas ostatnich rozmów z PCBC strona ukraińska wyraziła zgodę na przyjęcie zapisu o rozdzieleniu tematu certyfikacji wyrobów przemysłowych od certyfikacji żywności, co biorąc pod uwagę dotychczasowe zdecydowane stanowisko partnera dotyczące konieczności zachowania zasady wzajemności przy uznawaniu również certyfikatów na żywność, jest znaczącym krokiem otwierającym drogę do dalszych negocjacji i wypracowania rozwiązań możliwych do przyjęcia dla obu stron w świetle istniejących różnic formalno-prawnych obydwu systemów.

W kwietniu br. PCBC wystąpiło do Państwowego Komitetu Standaryzacji Ukrainy z wnioskiem o akredytację w ukraińskim systemie 3 polskich laboratoriów, których wyniki badań uznawane były by przez stronę ukraińską.

Problematyka ta zostanie włączona do porządku obrad VII posiedzenia Polsko-Ukraińskiej Komisji Mieszanej ds. Współpracy Gospodarczej i Handlu, które odbędzie się w czerwcu br.

MINISTER

z up.

Andrzej Szarawarski

SEKRETARZ STANU


Oświadczenie