Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Janusza Bargieła, złożone na 85. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 90):
Warszawa, dnia 9 sierpnia 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na Pana pismo z dnia 19 lipca 2005 r., skierowane do Ministra Infrastruktury Krzysztofa Opawskiego, przesyłające tekst oświadczenia złożonego w dniu 15 lipca bieżącego roku podczas 85. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez Senatora Janusza Bargieła, w sprawie budowy sygnalizacji świetlnej na przebiegającym przez Olkusz odcinku drogi krajowej nr 94, przedstawiam stanowisko w tej sprawie.
Przeprowadzona analiza natężeń ruchu obejmująca obliczenie przepustowości na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 94 z ulicami Przemysłową i aleją Tysiąclecia oraz z ulicami Króla Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej wykazały zasadność budowy sygnalizacji świetlnej jedynie na skrzyżowaniu tej drogi z ulicą Przemysłową i aleją Tysiąclecia.
Dla obu tych skrzyżowań wykonany został projekt budowlany i wydana została decyzja o pozwoleniu na budowę.
Projekt przebudowy skrzyżowania ulic Króla Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej z drogą krajową nr 94 przewiduje wykonanie wydzielonych pasów dla lewoskrętów na drodze krajowej oraz przebudowę wlotów dwóch pozostałych ulic. Zgodnie z obliczeniami przepustowości skrzyżowanie to będzie miało zapewnioną przepustowość, bez potrzeby budowy sygnalizacji świetlnej, do około 2010 r.
Obecnie wybudowano zgodnie z projektem rury ochronne dla przeprowadzenia przyszłej instalacji sygnalizacyjnej świetlnej. Po zakończeniu robót i oddaniu całego odcinka rozbudowywanej drogi do ruchu, skrzyżowanie to będzie obserwowane pod kątem sprawności ruchowej. Jeżeli analiza ruchu wykaże konieczność budowy sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, wówczas zostaną podjęte stosowne działania.
Pomiędzy Zakładami Górniczo-Hutniczymi "Bolesław" S.A. w Bukowie i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie zostało zawarte porozumienie, w którym ustalono zasady współpracy przy budowie akomodacyjnej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową nr 14457 i dojazdu do Szybu Dąbrówka kopalni Olkusz - Pomorzany. W świetle tego porozumienia całość prac projektowych i budowlanych związanych z budową sygnalizacji zostanie wykonana na zamówienie i na koszt Zakładów Górniczo - Hutniczych "Bolesław" nie później niż do końca trzeciego kwartału bieżącego roku.
Ponadto uprzejmie informuję, że mając na uwadze dalszą poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu na drodze krajowej nr 94 do końca bieżącego roku zostanie wybudowana akomodacyjna sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu tej drogi z drogą powiatową nr 14386 prowadzącą do miejscowości Laski.
Na realizację przedstawionych zadań Oddział w Krakowie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad posiada zabezpieczone odpowiednie środki finansowe.
Z wyrazami szacunku
wz PODSEKRETARZ STANU
Wojciech Hałka