Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 59. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazał Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Infrastruktury:
Warszawa, dnia 14 kwietnia 2004 r.
Sz. Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem p. Senatora Janusza Bargieła złożonym na 59 posiedzeniu Senatu w dniu 1 kwietnia 2004 r., a dotyczącym "utworzenia na terenie Sławkowa euroterminalu i towarzyszącej mu infrastruktury", z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, iż kwestia ta jest w centrum zainteresowania resortu infrastruktury, a także skarbu państwa oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Centrali PKP S.A. i spółek kolej
owych z grupy PKP (głównie PKP Cargo i PKP LHS), Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa z Katowic, samorządowych władz regionalnych, firm spedycyjnych i innych organizacji gospodarczych. Również przedmiotowa kwestia jest analizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).Z satysfakcją pragnę podkreślić, iż od początku tej inicjatywy praktyczne impulsy do jej realizacji, a więc wykorzystania około 400-kilometrowej Linii Hutniczo-Szerokotorowej (LHS) wraz z jej zakończeniem w Sławkowie, dawało i nadal daje Ministerstwo Infrastruktury. Obecnie aktywnie są prowadzone działania zmierzające do uruchomienia kontenerowego połączenia kolejowego z Chinami, poprzez Ukrainę, Rosję i Kazachstan południowym szlakiem kolejowym, tzw. "Jedwabnym szlakiem". Pr
oblematyka ta komplikuje się dodatkowo w związku z zachodzącymi zmianami organizacyjnymi wśród naszych wschodnich partnerów, sposobami finansowania przewozów, innymi dokumentami przewozowymi, wymogami UE itp.Należy jeszcze dodatkowo podkreślić, że przedmiotowe przedsięwzięcie ma charakter działalności stricte gospodarczej czyli przedsięwzięcia komercyjnego, mającego przynosić zysk i w oparciu o ten zysk tworzyć nowe miejsca pracy.
Ustosunkowując się do kolejnych wątków poruszanych w przedmiotowym oświadczeniu, uprzejmie informuję, iż:
- rozumiem, że Pan Senator w pełni popiera stanowisko władz państwowych (także w zakresie drogownictwa) warunkujących rozważanie budowy nowego odcinka drogi o klasie drogi krajowej od istnienia stosownego ruchu uzasadniającego ekonomicznie i gospodarczo inwestycję z budżetu centralnego. Procedura taka ani nie wyklucza w żadnym stopniu ani nie ogranicza działań samorządowych władz wojewódzkich, powiatowych i gminnych dla przebudowy, rozbudowy połączeń drogowych Euroterminala w Sł
awkowie.Koncepcja budowy 6-kilometrowego łącznika o klasie krajowej, tzw. Euroterminala z drogą krajową nr 94. z prywatnym, dopiero tworzącym się w zarysach terminalem kontenerowym, mogłoby nasuwać istotne wątpliwości odnośnie dysponowania środkami publicznymi przeznaczonymi na drogi w Polsce. Ponadto, ze względu na parametry połączenia kolejowego LHS, obecnie planowany jest przewóz ok. 18 tys. kontenerów rocznie tym szlakiem. Zakładając nawet, że wszystkie te kontenery będą dalej transportowane samochoda
mi na przyczepach to generowany ruch na tym połączeniu będzie bardzo niski. Według GDDKiA, obecnie Euroterminal generuje 120 pojazdów na dobę, a po uruchomieniu pełnego, zakładanego programu i zmodernizowaniu LHS wygeneruje maksymalnie 480 pojazdów ciężarowych na dobę. Ruch ten jest zatem minimalny - i wniosek aby obsługa Euroterminala odbywała się drogami krajowymi nie znajduje uzasadnienia "ruchowego". Zdaniem GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury rozbudowa układu drogowego mogłaby odbywać się etapami - przy założeniu, iż obecnie obsługę powstającego terminala można zapewnić istniejącą siecią dróg, po ich ewentualnej przebudowie i wzmocnieniu nawierzchni - co całkowicie leży w gestii lokalnych władz samorządowych. Obecnie w GDDKiA trwają prace nad ustaleniem, jakie parametry techniczne będą odpowiednie dla planowanych dróg w kontekście prognozowanego ruchu pojazdów, generowanego przez Euroterminal po jego uruchomieniu;- w pełni podzielam niepokój Pana Senatora, iż można zaobserwować "wyraźne wyhamowanie prac nad euroterminalem", gdyż nie są mi znane aktywne działania prywatnych inwestorów zmierzające do realizacji koncepcji wykorzystania majątku narodowego jakim jest 400-kilometrowy odcinek LHS i jego zakończenie w Sławkowie. Rząd i związane z rządem agendy
i firmy podejmują działania w sprawie uruchomienia przewozów trasą LHS, jednak niestety prywatne firmy zaangażowane w to przedsięwzięcie, według mojej wiedzy, nie posiadają ani wystarczającego kapitału do rozpoczęcia, a nie dokonały inwestycji umożliwiających masowy obrót kontenerami, nie wybrały również koordynatora tego dużego, wielowątkowego przedsięwzięcia. Obawiam się, Panie Senatorze, iż przy tak biernym, wyłącznie roszczeniowym podejściu lokalnych firm i władz lokalnych ta słuszna inicjatywa może nie być realizowana. Nie jest bowiem ani możliwe ani prawnie dopuszczalne koordynowanie przedsięwzięcia prywatnego w Sławkowie z Warszawy z poziomu Rządu RP, a także inwestowanie publicznych środków w prywatne przedsięwzięcie;- właśnie podejmowane działania przez obecny Rząd - w tym przypadku inicjatywy skierowania potoku ładunków na polskie tory, do polskiego centrum logistycznego w Sławkowie - przyświecały działaniom tego Rządu od początku jego działania. Chodzi o stworzenie nowych miejsc pracy, poprawę war
unków życia Polaków, wykorzystania majątku narodowego przez polskie firmy, dla dobra Polski i Polaków. Praktyczna jednak realizacja tych możliwości stworzonych przez ten Rząd, leży w rękach prywatnych przedsiębiorców, którzy powinni podjąć się realizacji tych możliwości. Zgodnie bowiem ze zmianami ustrojowymi w Polsce jest wykluczone tworzenie firm i prowadzenie działalności gospodarczej przez centralne władze administracyjne.Z wyrazami szacunku
Minister Infrastruktury
z up. Sekretarz Stanu
Andrzej Piła
t