Oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 58. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, dnia 7 kwietnia 2004 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Warszawa

Dotyczy: oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Bergieła w sprawie wiaduktu w ciągu drogi krajowej Nr 94, podczas 58 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 marca 2004 roku

Szanowny Panie Marszałku

W związku z oświadczenie złożonym przez Pana Senatora Janusza Bargieła na 58 posiedzeniu Senatu w dniu 19 marca 2004 roku, przesłanym przy piśmie Nr BPS/DSK-043-139-04 z dnia 24 marca 2004 r. do Pana Marka Pola Wiceprezesa Rady Ministrów Ministra Infrastruktury, przedkładam poniżej stanowisko w tej sprawie.

Zdając sobie sprawę ze złego stanu technicznego wiaduktu w ciągu drogi krajowej Nr 94 w m. Olkusz, w 1999 roku zlecono opracowanie dokumentacji technicznej na temat tego obiektu. Projekt przewidywał zamknięcie obiektu dla ruchu na czas remontu oraz budowę wiaduktu objazdowego. Wobec pojawienia się koncepcji budowy drugiej nitki drogi krajowej Nr 94 wraz z nowym wiaduktem, koncepcja remontu istniejącego obiektu z jednoczesną budową wiaduktu objazdowego, okazała się ekonomicznie nieuzasadniona. Zdecydowano się na dobudowę drugiej jezdni wraz z budową w jej ciągu drugiego wiaduktu nad linią kolejową i wykorzystaniem istniejącego obiektu jako objazdu na czas budowy, z późniejszą jego rozbiórką i wybudowaniem w tym miejscu nowego wiaduktu. Wspomniana wyżej dokumentacja techniczna dopuszczała utrzymanie ruchu na istniejącym obiekcie przez okres 2-3 lat, przy wykonaniu robót zabezpieczających, które zostały w tym czasie wykonane w ramach bieżącego utrzymania mostów.

W dniu 12.04.2001 r. zostało spisane porozumienie między ówczesnym GDDP Oddział Południowo-Wschodni, a Gminą Olkusz w ramach którego Urząd Gminy zobowiązał się do: sfinansowania 40% kosztów dokumentacji projektowej, pozyskania terenów pod inwestycję oraz pomocy przy sprawach formalnoprawnych. Pierwotny termin rozpoczęcia inwestycji zaplanowano na rok 2003 pod warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę do 28 lutego 2003 r. Zgodnie z porozumieniem, ówczesna GDDP ogłosiła w dniu 10.07.2001 r. Umowa na wykonanie dokumentacji została podpisana 14 grudnia 2001 r.

W umowie przewidziano następujące terminy realizacji prac projektowych:

- koncepcja inwestycji 20.03.2002 r. - wykonano w terminie

- projekt budowlany 30.03.2002 r. - wykonano w terminie

- uzyskanie pozwolenia na budowę 30.11.2002 r.

Po wykonaniu projektu budowlanego, 9.12.2002 r., Urząd Gminy zgłosił wniosek o włączenie do projektu, budowy kanalizacji deszczowej. W związku z protestami mieszkańców, którzy odmówili odsprzedaży gruntów, nastąpiła konieczność wprowadzenia zmian w projekcie, polegających na budowie drogi dojazdowej do posesji wraz z murem oporowym i ekranami akustycznymi. Termin aktualizacji projektu budowlanego wyznaczono na 28.02.2003 r, natomiast uzyskanie pozwolenia na budowę na 30.04.2003 r.

Wobec braku porozumień co do prawa dysponowania gruntem przez inwestora na cele budowlane, których zawarcie leżało po stronie Urzędu Gminy, termin uzyskania pozwolenia na budowę został przesunięty na okres dwóch miesięcy od dnia uzyskania oświadczeń o dysponowaniu gruntem. W lipcu 2003 r. Urząd Gminy przekazał powyższe porozumienia, natomiast oświadczenie o dysponowaniu gruntem zostało przekazane do GDDKiA 28.10.2003 r. W dniu 08.09.2003 r. Starosta wydał decyzję na przebudowę infrastruktury, a następnie 5.11.2003 r. wskutek protestu mieszkańców złożono odwołanie od decyzji do Wojewody. Decyzja została uchylona 12.12.2003 r. Zaszła konieczność połączenia przebudowy drogi krajowej nr 94 z przebudową infrastruktury i ponownego wystąpienia o pozwolenie na budową wraz z nowym oświadczeniem o dysponowaniu gruntem. Wniosek został złożony 15.01.2004 r. W trakcie uzyskiwania pozwolenia na budowę Starostwo Powiatowe w Olkuszu dokonało przepisania własności gruntów zajętych pod inwestycję z GDDKiA na osobę prywatną bez powiadomienia inwestora, co spowodowało kolejne opóźnienia. Wobec niejasności co do własności gruntów (niezależnie od GDDKiA), postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę zostało wstrzymane dnia 11.03.2003 r. do czasu wyjaśnienia. Ostatecznie w dniu 26.03.2004 r. decyzją Nr 32/04 zostało wydane pozwolenie na budowę.

Informuję, że 3 lutego 2004 r. otwarto oferty na realizację w/w zdania, które obejmuje budowę dwóch wiaduktów nad linią kolejową, budowę dwóch mostów na rzece Babie, budowę przepustu na drodze dojazdowej oraz przebudowę drogi krajowej Nr 94 na odcinku 1,5 km. W wyniku postępowania przetargowego został wyłoniony Wykonawca, z którym w dniu 26.03.2004 r. została podpisana umowa. Rozpoczęcie robót budowlanych, które w pierwszej kolejności będą obejmować budowę nowego wiaduktu nad linią PKP nastąpi w kwietniu bieżącego roku. W dniu 30.03.2004r. Oddział GDDKiA w Krakowie przekazał Wykonawcy plac budowy.

Oddanie do użytku nowego wiaduktu nastąpi zgodnie z umową do końca 2004 r., a po przełożeniu ruchu na nowy obiekt, podjęta zostanie rozbiórka uszkodzonego i budowa w tym miejscu nowego wiaduktu.

Nawiązując do zarzutów zawartych w oświadczeniu Pana Senatora, uprzejmie informuję, że przez cały okres użytkowania obiektu, wykonywane były przeglądy techniczne wymagane przez Prawo Budowlane.

W 2001 roku zostały wykonane prace zabezpieczające polegające na wzmocnieniu płyty pomostu elementami stalowymi zarówno w miejscach uszkodzeń jak i w innych, wytypowanych po szczegółowych oględzinach płyty pomostowej. Miało to na celu zapewnienie dalszej bezpiecznej eksploatacji obiektu do czasu budowy nowego wiaduktu. W ramach prac utrzymaniowych został wykonany remont fragmentów nawierzchni, co poprawiło odwodnienie obiektu oraz zredukowało obciążenia dynamiczne konstrukcji.

W październiku 2003 pracownicy Oddziału GDDKiA w Krakowie dokonali przeglądu szczegółowego (pięcioletniego), podczas którego dokonano aktualnej oceny stanu technicznego konstrukcji. W wyniku przeglądu zalecono ograniczenie prędkości ruchu pojazdów do 40 km/godz. przy utrzymaniu istniejącej nośności oraz potrzebę wykonania ekspertyzy technicznej w terminie do 31.03.2004 r. przez rzeczoznawcę budowlanego wraz z obliczeniami statyczno-wytrzymałościowymi i badaniami obiektu.

W dniu 14.03.2004 r. służby utrzymaniowe GDDKiA w ramach rutynowej kontroli stwierdziły uszkodzenie wspornika polegające na odłamaniu się gzymsu wraz z poręczą i przylegającym fragmentem wspornika chodnikowego. Zgodnie z przeprowadzoną ekspertyzą rzeczoznawcy budowlanego, przyczyną zdarzenia była korozja zbrojenia wspornika chodnikowego oraz uderzenie pojazdu. Powołana komisja ekspertów dopuściła obiekt do dalszej eksploatacji pod warunkiem ograniczenia prędkości na obiekcie do 30 km/h, zawężenia jezdni do 6 m oraz zabezpieczenia uszkodzonego gzymsu przed dostępem osób postronnych.

W aktualnie opracowanej ekspertyzie stanu technicznego obiektu obejmującej wykonanie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i badań diagnostycznych określono warunki bezpiecznego użytkowania obiektu do czasu zakończenia budowy nowego obiektu.

Nadmieniam, że w trosce o bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz bezpieczeństwo konstrukcji odpowiedzialne służby dokonują codziennych przeglądów obiektu.

Z wyrazami szacunku

Dariusz Skowroński


Oświadczenie