Minister Środowiska przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):
Warszawa, dnia 4 sierpnia 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 17 lipca 2003 r., w załączeniu którego przesłany został tekst oświadczenia złożonego przez senatora Janusza Bargieła podczas 43. posiedzenia Senatu RP w dniu 10 lipca 2003 r., uprzejmie informuję, co następuje.
Rada Ministrów przyjęła w dniu 14 maja 2002 r. "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski". Z rozdziału 9.2 "Szacunek kosztów realizacji "Programu..." oraz źródła finansowania w ciągu 30 lat" wynika, że środki publiczne mogą być przeznaczane na oczyszczanie miejsc publicznych i wspieranie inicjatyw samorządu terytorialnego. Koszty prac związanych z oczyszczaniem terenów, niebędących miejscami publicznymi, powinni natomiast ponosić właściciele lub zarządzający.
""Program..." zakłada wydatkowanie, przez 30 lat, z funduszy ekologicznych i funduszy jednostek samorządu terytorialnego, 464 mln zł (tj. 80% z 580 mln zł), na oczyszczanie miejsc publicznych i wspieranie inicjatyw samorządu terytorialnego. Pozostałe 20%, tj. 116 mln zł, ma pochodzić z Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto, na oczyszczanie terenów i obiektów publicznych w gminach szczególnie zanieczyszczonych azbestem, przewiduje się wydatkowanie 400 mln zł, z ww. funduszy. Na wspieranie inicjatyw samorządu terytorialnego, zmierzających do konsekwentnego usuwania niebezpiecznych wyrobów oraz skutków ich szkodliwego działania na mieszkańców i środowisko, przeznaczono 100 mln zł.
W celu likwidacji zagrożenia środowiska azbestem, gmina Szczucin złożyła wniosek o dotację w wysokości 10.554.000 zł, który jest rozpatrywany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W związku z tym należy również zauważyć, że zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, aby osiągnąć cele założone w polityce ekologicznej państwa, opracowywane są: krajowy plan gospodarki odpadami, a także wojewódzkie, powiatowe i gminne plany gospodarki odpadami. Krajowy plan gospodarki odpadami został przyjęty w końcu 2002 r., a pozostałe plany gospodarki odpadami, jako elementy programów ochrony środowiska, powinny być uchwalone w następujących terminach:
- programy wojewódzkie - do 30 czerwca 2003 r. - uchwalane przez sejmiki województw,
- programy powiatowe - do 31 grudnia 2003 r. - uchwalane przez rady powiatów,
- programy gminne - do 30 czerwca 2004 r. - uchwalane przez rady gmin.
W świetle art. 16 ww. ustawy przedsięwzięcia związane z unieszkodliwianiem odpadów mogą być realizowane z udziałem środków z funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o ile przedsięwzięcia te zostały ujęte w planie gospodarki odpadami.
Wojewódzki plan gospodarki odpadami na lata 2003 - 2010 dla województwa małopolskiego, po uwagach zgłoszonych przez Ministerstwo Środowiska - dotyczących w szczególności rozwinięcia informacji o unieszkodliwianiu azbestu zalegającego w okolicy Szczucina, jest uzupełniany i ma być przedłożony ponownie do zaopiniowania.
Podsumowując, należy stwierdzić, że z ekologicznego punktu widzenia należałoby usunąć zagrożenie azbestowe jak najszybciej, ale z drugiej strony należy przestrzegać przyjętych reguł, w tym "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski" oraz planów gospodarki odpadami. Mogę wyrazić zatem nadzieję, e spełnienie niezbędnych wymogów formalnych ułatwi przyznanie dotacji gminie Szczucin.
Z poważaniem
z up. Ministra
Sekretarz Stanu
dr hab. Krzysztof Szamałek