Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Janusza Bargieła

Oświadczenie skierowane do ministra zdrowia Leszka Sikorskiego

Reforma systemu ochrony zdrowia w Polsce, wyrażająca się rozpoczęciem funkcjonowania powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, spowodowała poważne zmiany w funkcjonowaniu zakładów opieki zdrowotnej w Polsce. W związku z reformą administracyjną kraju powiat olkuski z dniem 1 stycznia 1999 r. został włączony do województwa małopolskiego. Pacjenci mogli jednak wybierać przynależność do wybranej kasy chorych.

Reorganizując i restrukturyzując Zespół Opieki Zdrowotnej w Olkuszu konsekwentnie przez trzy lata przygotowywano go do długo zapowiadanej reformy. Dostosowana została do potrzeb baza łóżkowa, szpital przeprowadził racjonalizację zatrudnienia, zakupił niezbędny sprzęt diagnostyczny, przeprowadził poważne inwestycje na terenie szpitala i przychodni. Konsekwentnie kształcono i specjalizowano personel medyczny zgodnie z założeniami reformy.

Po przeprowadzonej w 1998 r. kontroli NIK potwierdziła w swoim protokole prawidłowość podejmowanych działań zmierzających do optymalizacji i racjonalizacji kosztów, i zgodnych z kierunkiem przygotowanej reformy. Działania takie prowadzone są do dziś.

Szpital akceptuje założenia kolejnych reform i zmian systemowych w ochronie zdrowia, jednak obawy i niepokój dyrekcji Olkuskiego ZOZ budzi sposób ich realizacji.

Po ostatnich zmianach, jakie miały miejsce w związku z wejściem w życie ustawy o Narodowym Funduszu Zdrowia, dyrekcja ZOZ w Olkuszu oczekiwała stabilizacji, nie zaś kolejnej walki o sfinansowanie niezbędnych świadczeń medycznych dla pacjentów tegoż szpitala. Szpital z ulgą przyjął informację o tym, że po 1 kwietnia 2003 r. nie będą już potrzebne tak zwane promesy wymagane dotąd przy leczeniu w innych województwach, a także o tym, że Narodowy Fundusz Zdrowia przejmuje prawa i obowiązki kas chorych. Tak się jednak nie stało w przypadku ZOZ w Olkuszu.

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami kasy chorych zostały zobowiązane do przedłużenia kontraktu z roku 2002. Ówczesna Śląska Regionalna Kasa Chorych tego nie uczyniła, rezygnując z ogłoszonego kontraktu na usługi w roku 2003. Za świadczenia realizowane na rzecz pacjentów zadeklarowanych do Śląskiej Regionalnej Kasy Chorych w I kwartale 2003 r. olkuski ZOZ otrzymywał zapłatę poprzez MRKCh.

Dyrekcja ZOZ w Olkuszu przedstawiła swoją ofertę również w kolejnym ogłoszonym konkursie ofert. Śląska Regionalna Kasa Chorych zaprosiła dyrektora ZOZ na negocjacje, proponując liczbę świadczeń do zakontraktowania na trzy kwartały 2003 r., która nie zaspokajała potrzeb, co nie zostało zaakceptowane. Szpital oczekiwał, że komisja konkursowa wzorem lat ubiegłych porozumie się z dyrektorem kasy i przedstawi ostateczne stanowisko olkuskiemu szpitalowi. Tak się jednak nie stało.

W dniu 12 maja 2003 r. olkuski ZOZ otrzymał z Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ informację, iż za kwiecień ma wystawiać rachunek do limitu, łącząc wykonanie z poszczególnych kas chorych.

W związku z tym zwracam się do Pana Ministra z zapytaniem, czy ZOZ w Olkuszu, a także w Oświęcimiu i Chrzanowie otrzymają zapłatę za leczenie pacjentów zamieszkałych w Małopolsce, a będących członkami byłej Śląskiej Regionalnej Kasy Chorych nieuwzględnionymi w kontrakcie z kasą małopolską.

Dyrekcja ZOZ w Olkuszu przesłała na moje ręce pismo wyrażające uzasadnioną obawę, iż w ślad za przekazanymi do realizacji kontraktami w zakresie lecznictwa zamkniętego z powodu różnicy, jaka powstała w zakresie finansowania świadczeń w roku 2003 w porównaniu z rokiem 2002 nie zostaną zabezpieczone niezbędne potrzeby w zakresie leczenia pacjentów ZOZ w Olkuszu.

W załączeniu* przesyłam wartość kontraktów z kasami chorych w latach 2002-2003 w zakresie lecznictwa zamkniętego i ambulatoryjnego lecznictwa specjalistycznego.

Łączę wyrazy szacunku
Janusz Bargieł
Senator RP


Spis oświadczeń