Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bargieła, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):
Warszawa, 2003.05.05
Sz. Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku
W nawiązaniu do oświadczenia Pana Senatora Janusza Bargieła, złożonego podczas 37 posiedzenia Sejmu RP, skierowanego do Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Infrastruktury, Pana Marka Pola w sprawie planów uruchomienia terminali przeładunkowych w Olbromiu (woj. małopolskie) i w Sławkowie (woj. śląskie), które mają powstać z wykorzystaniem szerokiego toru linii LHS, przedstawiam następujące stanowisko w tej sprawie.
W strategii działania Grupy PKP z jeden z wiodących celów uznano stały wzrost przewozów zakładając, że osiągnięcie tego celu będzie możliwe między innymi pod warunkiem inwestowania w tabor specjalistyczny i tworzenie centrów logistycznych oraz stacji koncentracji przewozów. Biorąc pod uwagę powyższe, PKP jest zainteresowane powstaniem nowoczesnego centrum logistycznego, w Sławkowie.
Za taką lokalizacją tego centrum przemawiają następujące argumenty:
korzystna lokalizacja w obrębie sieci komunikacyjno-transportowej (bliskość Paneuropejskich Korytarzy Transportowych III i IV oraz doskonałe połączenie linią CMK z Paneuropejskim Korytarzem Transportowym II),
położenie w obrębie regionów przemysłowych Katowic i Krakowa,
obszar korzystny pod względem demograficznym oraz możliwość utworzenia nowych miejsc pracy,
istnienie wystarczająco dużych powierzchni terenu, dostęp do linii kolejowej szerokotorowej i normalnotorowej, bliskość autostrady A4 i planowanej autostrady A1,
możliwość zaoszczędzenia do 20 dni przy transporcie towarów drogą lądową z Azji w porównaniu do transportu morskiego przy zastosowaniu urządzenia do zmiany rozstawu kół.
W celu realizacji projektu utworzenia centrum logistycznego w Sławkowie, w ubiegłym roku, PKP S.A. i PKP CARGO S.A. podpisały z Centralą Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. porozumienie o współpracy. Inicjatywę w tym zakresie przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., na zlecenie której niemiecka firma Dornier System Consult GmbH opracowała "Wstępne studium wykonalności rozbudowy centrum logistycznego w Sław
kowie". Głównym celem tego opracowania były dostarczenie analizy opłacalności projektu inwestycyjnego mającego na celu budowę międzynarodowego centrum logistycznego w aspekcie obsługi przepływu ładunków drogą kolejową na linii Europa Zachodnia - Polska - Rosja - Azja. Określono zakres koniecznych inwestycji oraz opracowano zakres i harmonogram wydatków (inwestycje krótko-terminowe i perspektywiczne).Zgodnie z ww. studium, Cetrum logistyczne w Sławkowie, ma powstać głównie na terenach Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. Jego budowa musi być powiązana z modernizacją linii LHS, umożliwiającą zwiększenie jej przepustowości, ponieważ obecny stan techniczny tej linii i brak wyposażenia w nowoczesne systemy SRK uniemożliwia wprowadzenie większej ilości pociągów n
a linię LHS.Aktualnie uczestniczący w przedsięwzięciu: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa S.A. PKP i władze samorządowe regionu, po podpisaniu w 2002 roku, listu intencyjnego opracowały projekt umowy założycielskiej spółki "Euroterminal Sławków S.A.", której przypisano następujące zadania:
O powodzeniu podjętej inicjatywy będą decydować: skuteczność w pozyskiwaniu środków inwestycyjnych oraz przyjęcie przez rynek proponowanej oferty usługowej, która powinna być konkurencyjna w stosunku do innych propozycji. Odnośnie drugiego centrum logistycznego - związanego z linią LHS, które miałoby powstać w Wolbromiu, informuję, że PKP, wstrzymały w 2000 roku prace, ponieważ dotychczasowy inicjator i użytkownik terenu w Wołbromiu, tj. DB Terminal Ost-WEST S.A. nie wykazuje zainteresowania budową takiego centrum.
Łączę wyrazy szacunku
Andrzej Piłat