53. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy wicemarszałek Ryszard Jarzembowski)

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dzień dobry państwu.

Wznawiam posiedzenie.

Widzę, że senatorowie sekretarze już zajmują miejsca przy stole prezydialnym. Witam.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o podatku akcyzowym.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, która odniosła się do wniosków zgłoszonych w toku debaty i przygotowała sprawozdanie.

Zapraszam na mównicę panią senator Genowefę Ferenc, która zwięźle streści nam to, co jest plonem pracy komisji.

Bardzo proszę panią senator.

Do spisu treści

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła wczoraj na posiedzeniu wnioski zgłoszone w toku debaty nad ustawą o podatku akcyzowym.

Komisja proponuje, aby Wysoki Senat przyjął poprawki: pierwszą, czwartą, szóstą, ósmą, dziesiątą, jedenastą, dwunastą, trzynastą, czternastą, piętnastą, siedemnastą, osiemnastą, dwudziestą, dwudziestą szóstą, dwudziestą siódmą, dwudziestą ósmą, dwudziestą dziewiątą, trzydziestą szóstą i trzydziestą siódmą.

Ponadto komisja informuje, że na podstawie art. 52 ust. 4 Regulaminu Senatu następujący wnioskodawcy dokonali zmiany treści swoich wniosków: Krzysztof Jurgiel - poprawki siódmej; Władysław Mańkut - poprawki trzynastej; Jerzy Markowski - poprawki osiemnastej; Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych - poprawki dwudziestej siódmej; Adam Graczyński, Genowefa Ferenc i Jerzy Markowski - poprawki trzydziestej szóstej; oraz senator Adam Graczyński - poprawki trzydziestej siódmej.

Ponadto pan senator Jerzy Markowski wycofał swój wniosek zapisany w zestawieniu jako poprawka dziewiętnasta. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Bardzo dziękuję.

Teraz zapytam senatorów wnioskodawców, czy chcą zabrać głos.

Pan senator Lesław Podkański?

(Senator Lesław Podkański: Dziękuję.)

(Głos z sali: Jeszcze senator Wielowieyski.)

Tak, tak.

Zanim zapytam następnych wnioskodawców, proszę o zabranie głosu sprawozdawcę mniejszości komisji, pana senatora Andrzeja Wielowieyskiego.

Proszę bardzo. Z miejsca, tak?

Do spisu treści

Senator Andrzej Wielowieyski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Wysoka Izbo, powiem krótko: chciałbym powtórzyć argumenty - zresztą były one także wymieniane na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych - na temat naszej propozycji usunięcia kosmetyków ze spisu artykułów objętych podatkiem akcyzowym.

Argumentacja jest prosta. Rozumiemy dobrze argumenty fiskalne - że jest to sprawa co najmniej kilkudziesięciu, jeżeli nie 100 milionów zł - ale uważamy, że objęcie tych artykułów podatkiem akcyzowym jest nierealne, jest ono nie do utrzymania z uwagi na to, że w innych krajach Unii nie ma podatku na te artykuły. W związku z tym nie tylko będziemy mieli trudności z wejściem na rynki zachodnie, ale też, mając te nasze kilkaset dziarskich, dość dzielnie działających przedsiębiorstw kosmetycznych, będziemy w sytuacji wyraźnie gorszej niż wszyscy nasi sąsiedzi. Nawet to dzisiejsze obciążenie dwudziestoprocentowym podatkiem akcyzowym - nie mówię już o tym ewentualnym, planowanym przez ministerstwo obciążeniu - jest szkodliwe i hamuje rozwój polskiego przemysłu. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Teraz pytam panie i panów senatorów.

Adam Biela? Proszę.

Do spisu treści

Senator Adam Biela:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Chciałbym zwrócić uwagę na poprawki: piątą, szesnastą, dwudziestą pierwszą oraz dwudziestą piątą. Poprawki te dają polskim producentom tytoniu dość poważną szansę funkcjonowania w gospodarce na warunkach konkurencyjnych, dają również polskim plantatorom szansę uprawy tego tytoniu. Jeśli te poprawki nie zostaną przyjęte, po wejściu Polski do Unii Europejskiej podatek akcyzowy spowoduje, iż nie będzie normalnych warunków konkurencyjności i szansy na przetrwanie tych polskich podmiotów gospodarczych. Dziękuję bardzo

Do spisu treści

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Zanim zapytam następnych państwa senatorów, pragnę powitać na sali naszego miłego gościa z Kolumbii, senatora polskiego pochodzenia, pana Kłopotowskiego. (Oklaski)

Pan senator Jerzy Smorawiński?

(Senator Jerzy Smorawiński: Dziękuję, Panie Marszałku.)

Krzysztof Jurgiel?

(Senator Krzysztof Jurgiel: Dziękuję.)

Władysław Mańkut? Nie.

Jerzy Markowski?

(Senator Jerzy Markowski: Dziękuję.)

Jan Szafraniec?

(Senator Jan Szafraniec: Dziękuję.)

Teresa Liszcz?

(Senator Teresa Liszcz: Dziękuję.)

Irena Kurzępa?

(Senator Irena Kurzępa: Dziękuję.)

Kazimierz Pawełek?

(Senator Kazimierz Pawełek: Dziękuję.)

Henryk Dzido? Nie.

Sławomir Izdebski?

(Senator Sławomir Izdebski: Dziękuję.)

Wiesława Sadowska? Proszę.

Do spisu treści

Senator Wiesława Sadowska:

Panowie i Panie Senatorowie! Panie Marszałku! Chciałabym serdecznie prosić o poparcie poprawki dwudziestej piątej. Poprawka te nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa, ale sprawi, że zarówno producenci tanich papierosów, jak i producenci drogich papierosów będą jednakowo traktowani przy ewentualnym podwyższaniu czy obniżaniu akcyzy. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Genowefa Ferenc?

(Senator Genowefa Ferenc: Dziękuję.)

Dorota Kempka? Proszę.

Do spisu treści

Senator Dorota Kempka:

Panie Marszałku, bardzo proszę panie i panów senatorów, abyśmy poparli tę poprawkę, ponieważ jest ona niezmiernie ważna, co już uzasadniła pani senator Sadowska, a nie wymaga dodatkowych nakładów finansowych. Bardzo proszę o poparcie poprawki dwudziestej piątej.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Następni senatorowie.

Alicja Stradomska?

(Senator Alicja Stradomska: Dziękuję.)

Tadeusz Bartos?

(Senator Tadeusz Bartos: Dziękuję.)

Dziękuję.

Olga Krzyżanowska?

(Senator Olga Krzyżanowska: Dziękuję.)

Dorota Simonides?

(Senator Dorota Simonides: Dziękuję.)

Grażyna Staniszewska? Nie.

Andrzej Wielowieyski?

(Senator Andrzej Wielowieyski: Dziękuję.)

Mieczysław Janowski?

(Senator Mieczysław Janowski: Dziękuję.)

Edmund Wittbrodt?

(Senator Edmund Wittbrodt: Dziękuję.)

Adam Graczyński?

(Senator Adam Graczyński: Dziękuję bardzo.)

Dziękuję.

Przypominam, że senator Jerzy Markowski wycofał swój wniosek oznaczony w druku nr 565Z jako poprawka dziewiętnasta.

Czy ktoś z państwa chce go podtrzymać? Oczywiście wniosek, a nie senatora.

Nie. Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o podatku akcyzowym.

Poprawka pierwsza ma na celu uściślenie definicji terytorium państwa trzeciego tak, aby zapobiec omijaniu przepisów dotyczących importu z terytoriów należących do państw Wspólnoty, do których nie stosuje się traktatów lub wspólnotowych przepisów o podatku akcyzowym.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.

80 senatorów głosowało za, czyli komplet. (Głosowanie nr 1)

Poprawka druga ma na celu wskazanie, iż opodatkowaniu akcyzą będą podlegały wyroby nabyte lub posiadane, od których nie zapłacono akcyzy, w chwili pierwszej czynności powodującej powstanie obowiązku podatkowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

23 senatorów głosowało za, 60 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 2)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzecia powoduje, iż wysokość dopuszczalnych norm ubytków i niedoborów będzie wynikała wyłącznie z rozporządzenia ministra, a nie decyzji naczelnika urzędu celnego działającego na podstawie przepisów rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

16 senatorów głosowało za, 63 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 3)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka czwarta polega na skreśleniu przepisu dopuszczającego zmniejszenie podstawy opodatkowania o rabaty, bonifikaty, opusty, reklamacje i skonta.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

84 senatorów głosowało za, 3 - przeciw. (Głosowanie nr 4)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta ma na celu ograniczenie zakresu podmiotowego ustawy o podatników będących zleceniobiorcami usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach innych umów niż tylko umowy o dzieło.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

24 senatorów głosowało za, 62 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 5)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka szósta uzupełnia upoważnienie do wydania rozporządzenia o niezbędne wytyczne.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

86 głosów oddanych i wszystkie za. (Głosowanie nr 6)

Poprawka siódma przedłuża termin, do którego podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne, z dwudziestego piątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, do czterdziestego dnia następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

14 senatorów głosowało za, 65 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 7)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka ósma ma charakter uściślający.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Głosowało 86 senatorów, wszyscy za uściśleniem. (Głosowanie nr 8)

Poprawka dziewiąta powoduje, iż naczelnik urzędu celnego nie będzie musiał zabezpieczać akcyzy dotyczącej importu wyrobów akcyzowych w przypadkach i w trybie stosowanym przy zabezpieczaniu należności celnych, gdy zostanie złożone zabezpieczenie akcyzowe.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

18 senatorów głosowało za, 67 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 9)

Poprawka dziewiąta została odrzucona.

Poprawki: dziesiąta, dwunasta i trzynasta, powodują, iż pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pochodzących z importu będzie mógł podlegać procedurze zawieszenia w przypadku, gdy wyroby te są przemieszczane do składu podatkowego oraz złożono zabezpieczenie akcyzowe.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

80 senatorów głosowało za, 1 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 10)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka jedenasta skreśla zbędną regulację zawartą w upoważnieniu do wydania rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Proszę o wyświetlenie wyników.

83 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 11)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka czternasta uzupełnia przepisy dotyczące zarejestrowanego handlowca w zakresie nadawania mu numeru akcyzowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

87 głosów oddanych, wszystkie za. (Głosowanie nr 12)

Poprawka piętnasta nakazuje podmiotom występującym w charakterze zarejestrowanych handlowców stosowanie numeru akcyzowego na dokumentach.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

87 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 13)

Poprawka szesnasta pozwala na złożenie zabezpieczenia akcyzowego w formie zastawu bądź hipoteki.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

25 senatorów głosowało za, 62 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 14)

A zatem poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemnasta skreśla zbędne powtórzenie w wytycznych do rozporządzenia - treści tego rozporządzenia.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

87 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 15)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka osiemnasta podwyższa maksymalną stawkę akcyzy dla piwa z 4 zł 85 gr do, obecnie stosowanej, 6 zł 86 gr od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

64 senatorów głosowało za, 17 - przeciw, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 16)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta obniża maksymalną stawkę akcyzy na alkohol etylowy z 6 tysięcy 300 zł do, obecnie stosowanej, 4 tysięcy 400 zł od 1 hektolitra czystego alkoholu zawartego w gotowym wyrobie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

41 senatorów głosowało za, 45 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 17)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta pierwsza obniża stawki akcyzy dla tytoniu do palenia do ręcznego sporządzania papierosów do 36% maksymalnej ceny detalicznej, a dla innego tytoniu do palenia - do 20% maksymalnej ceny detalicznej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

44 senatorów głosowało za, 38 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 18)

Poprawka została przyjęta.

(Senator Zdzisława Janowska: Przepraszam, ale tam chyba był błąd.)

Zgłasza się pani senator Zdzisława Janowska.

W jakiej sprawie?

(Senator Zdzisława Janowska: Przepraszam bardzo, ale chyba nastąpiła pomyłka. Poprawka była poparta przez komisję, a my zajęliśmy inne stanowisko...) (Wesołość na sali)

Na jakiej podstawie pani senator twierdzi, że nastąpiła pomyłka?

(Senator Zdzisława Janowska: Czytamy w druku: poprawka dwudziesta...)

Pani Senator, przypominam, że ostateczną...

(Rozmowy na sali)

(Senator Zdzisława Janowska: Ja jestem członkiem komisji.)

...instancją rozstrzygającą jest nie komisja, ale Izba in gremio.

Dziękuję.

Poprawka dwudziesta druga skreśla upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, minimalnej stawki akcyzy na papierosy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

18 senatorów głosowało za, 68 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 19)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta trzecia powoduje powstanie sztywnej minimalnej stawki akcyzy na papierosy.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

16 senatorów głosowało za, 71 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 20)

Poprawka nie została przyjęta.

Poprawka dwudziesta czwarta nakazuje ministrowi obniżyć stawkę akcyzy na papierosy wyrażoną kwotowo i procentowo jednocześnie i w takim samym stopniu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

17 senatorów głosowało za, 63 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 21)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dwudziesta piąta nakazuje ministrowi obniżyć stawkę akcyzy na papierosy wyrażoną kwotowo i procentowo w takim samym stopniu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Proszę o wyświetlenie wyników.

57 senatorów głosowało za, 28 - przeciw i 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta szósta usuwa zbędne odesłanie.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

84 senatorów głosowało za, 2 - przeciw... Przepraszam, 85 głosowało za, 1 - przeciw i 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 23)

Poprawka została przyjęta.

To zawahanie wynikało z tego, że ktoś się zdecydował w ostatniej chwili.

Poprawka dwudziesta siódma zmniejsza maksymalną stawkę akcyzy na wszystkie wyroby akcyzowe niezharmonizowane do 35%, z wyjątkiem maksymalnej stawki na samochody osobowe oraz energię elektryczną.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

80 senatorów głosowało za, 2 - przeciw i 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 24)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwudziesta ósma ma charakter doprecyzowujący.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 88 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 25)

Poprawka dwudziesta dziewiąta ma na celu ujednolicenie terminu zapłaty akcyzy z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

88 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 26)

Poprawka trzydziesta ma na celu wyłączenie z opodatkowania akcyzą piwa bezalkoholowego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

27 senatorów głosowało za, 57 - przeciw i 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 27)

Poprawka nie została przyjęta.

Głosujemy nad poprawkami trzydziestą pierwszą i trzydziestą ósmą. Mają one na celu wyłączenie z opodatkowania akcyzą substancji organicznych powierzchniowo czynnych zawierających w swym składzie alkohol etylowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

17 senatorów głosowało za, 63 - przeciw i 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 28)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Poprawka trzydziesta druga i trzydziesta dziewiąta mają na celu wyłączenie z opodatkowania akcyzą środków piorących i środków czyszczących zawierających w swym składzie alkohol etylowy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

26 senatorów głosowało za, 60 - przeciw i 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 29)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Poprawka trzydziesta trzecia ma na celu wyłączenie z opodatkowania szeroko rozumianych kosmetyków.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

47 senatorów głosowało za, 35 - przeciw i 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 30)

Poprawka została przyjęta. (Oklaski)

Poprawka trzydziesta szósta ma na celu objęcie opodatkowaniem jachtów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy.

Decyzją 72 senatorów - 10 było przeciw, a 6 wstrzymało się od głosu - jachty będą opodatkowane. (Głosowanie nr 31)

Poprawka trzydziesta siódma ma na celu objęcie opodatkowaniem sprzętu elektronicznego wysokiej klasy oraz kamer wideo.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

74 senatorów głosowało za, 7 - przeciw i 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 32)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

W tej sytuacji przystępujemy do głosowania za przyjęciem uchwały w sprawie ustawy o podatku akcyzowym w całości, ze zmianami, jakie wynikają z przyjętych poprawek.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów głosowało za, 9 - przeciw i 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 33)

Wobec tego mogę stwierdzić, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o podatku akcyzowym.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.

W czasie przerwy odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, w toku którego komisja odniosła się do poprawek i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Bardzo proszę pana senatora Bernarda Drzęźlę, jako sprawozdawcę komisji, aby zechciał krótko przedstawić nam istotę stanowiska komisji.

Do spisu treści

Senator Bernard Drzęźla:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

W trakcie pierwszego posiedzenia komisji dotyczącego przedmiotowej ustawy został sformułowany wniosek o wprowadzenie poprawki do ustawy, natomiast w trakcie debaty nad tą ustawą tutaj, na forum Wysokiego Senatu, został zgłoszony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Komisja, debatując nad tymi dwoma niejako przeciwstawnymi wnioskami, zdecydowała się wycofać swój poprzedni wniosek, nie udzielając mu poparcia. Jednogłośnie poparła zaś wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję uprzejmie.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Mogą zabrać głos senatorowie: Jerzy Markowski...

(Senator Jerzy Markowski: Dziękuję.)

Nie wyraża zainteresowania.

... i Janusz Bargieł.

(Senator Janusz Bargieł: Dziękuję.)

On również.

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: senatorowie Jerzy Markowski i Janusz Bargieł wnosili o przyjęcie ustawy bez poprawek, natomiast Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawiła wniosek o wprowadzenie poprawki do ustawy.

Jak zwykle w pierwszej kolejności głosujemy nad wnioskiem najdalej idącym, czyli tym o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa jest za przyjęciem ustawy bez poprawek?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Do spisu treści

75 senatorów wyraziło pogląd, że powinniśmy tę ustawę przyjąć bez poprawek, 10 wstrzymało się od głosu, nikt nie był przeciw. (Głosowanie nr 34)

Wobec tego stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

W czasie przerwy odbyło się posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, które przeanalizowały wnioski zgłoszone w toku debaty i przygotowały wspólne sprawozdanie.

Bardzo proszę pana senatora Mieczysława Mietłę, by zechciał przedstawić plon pracy komisji.

Do spisu treści

Senator Mieczysław Mietła:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Mam przyjemność złożyć sprawozdanie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych z pracy nad ustawą o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Komisja proponuje przyjęcie następujących poprawek: pierwszej, drugiej, trzeciej, czwartej, piątej, szóstej, siódmej, ósmej, dziewiątej, dziesiątej i piętnastej, czyli łącznie jedenastu poprawek.

Będą zgłoszone dwa wnioski mniejszości, dotyczące poprawek trzynastej i czternastej. Oczywiście właśnie te poprawki wzbudziły największą dyskusję na posiedzeniu połączonych komisji. Komisja stoi na stanowisku, żeby nie przyjmować poprawek: jedenastej, dwunastej, trzynastej, czternastej, ponieważ są one bezzasadne.

Jeżeli chodzi o poprawki jedenastą i dwunastą, to ich przyjęcie grozi monopolizacją rynku dystrybucji gazów płynnych. W istocie wnioskodawcy domagają się wyższego od przyjętego już standardu ochrony znaku towarowego. Dochodzenie roszczeń umożliwiają już obowiązujące przepisy ustawy - Prawo własności przemysłowej, a także przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ponadto możliwe jest choćby zabezpieczenie swoich interesów w zawieranych umowach.

Nie rekomendujemy również poprawki trzynastej, ponieważ poprawka ta zawiera w zasadzie zjawisko opisane wyżej w poprawkach jedenastej i dwunastej.

I ostatnia poprawka, czternasta. Komisja jest przeciwko niej, gdyż sytuację taką przedstawia regulacja w art. 305. Byłoby to dodatkowe, niepotrzebne sformułowanie. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Mamy dwie grupy senatorów, którzy zgłosili wnioski mniejszości.

Pierwszą reprezentuje pan senator Adam Gierek.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Adam Gierek:

Art. 305 przewiduje karanie tych, którzy podrabiają znaki. Poprawka rozszerza karalność na tych, którzy wykorzystują cudze znaki już na gotowych opakowaniach. Dziękuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Drugą grupę senatorów połączonych komisji zgłaszających wnioski mniejszości reprezentuje pani senator Zdzisława Janowska. Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Zdzisława Janowska:

Również pragnę poprzeć poprawkę, ponieważ wyjaśnienie kolegi w tej chwili nie było pełne. Niestety, nie można dochodzić roszczeń na drodze karnej za to, że ktoś używa cudzego znaku, podszywa się pod cudzy znak. Działania, które są już ustalone w procedurze, nie dają szans dochodzenia sprawiedliwości na drodze karnej. Zarówno poprawka senatora Gierka, jak i poprawka senatora Dzidy, moja i pana Izdebskiego rozszerza zakres. Jest to podszywanie się pod cudzy znak, co jest rzeczą nagminną na naszym rynku. To nie tylko chodzi o gaz.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Mogą jeszcze skorzystać z ostatniej szansy przekonywania do swoich racji, do swoich wniosków senatorowie: Władysław Bułka...

(Senator Władysław Bułka: Dziękuję.)

...i Wiesław Pietrzak.

(Senator Wiesław Pietrzak: Tak.)

Proszę.

Do spisu treści

Senator Wiesław Pietrzak:

Panie Marszałku, chcę wycofać poprawkę jedenastą. Wycofałbym również poprawkę dwunastą, ale nie jestem jedynym senatorem, który ją zgłosił. Jedenastą zaś wycofuję.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dobrze. Dziękuję.

Proszę państwa, zgodnie z procedurą zadaję pytanie, czy ktoś chce podtrzymać tę poprawkę?

(Głos z sali: Jedenastą, tak?)

Tak, jedenastą.

Nie stwierdzam tego. Dziękuję bardzo.

Poprawka jedenasta jest zatem definitywnie wycofana.

Pan senator Adam Biela?

(Senator Adam Biela: Tak.)

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Adam Biela:

Chciałbym rekomendować poprawkę dwunastą, której przyjęcie daje szanse istnienia małym, średnim firmom funkcjonującym w branży dystrybucji gazu. Te firmy zatrudniają wielu pracowników w skali kraju i ich zniszczenie spowodowałoby znaczne podwyższenie bezrobocia. Wobec tego bardzo proszę o rozważenie możliwości głosowania za przyjęciem poprawki dwunastej. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dobrze. Z tym, że treść tej poprawki jest zupełnie inna, niż pan senator tutaj prezentuje.

(Wesołość na sali)

No, dobrze. Ale już pan skorzystał ze swojej szansy. Komentarzem na sali - słyszeliśmy to - jest ten rezonans...

(Senator Adam Biela: Wcale nie jest inna.)

I teraz dalej, pan senator Krzysztof...

(Senator Adam Biela: Nie jest wcale inna. Jest dokładnie tak, jak ja to powiedziałem.)

Mam przeczytać?

(Senator Adam Biela: Tak.)

Proszę bardzo.

Poprawka dwunasta zmierza do tego, aby odpowiedzialności karnej podlegała osoba umieszczająca substancję niebezpieczną w opakowaniu oznaczonym cudzym znakiem towarowym bez zgody uprawnionego z tego znaku lub osoby, która miała zgodę na używanie tego znaku i wprowadzająca tak opakowane substancje do obrotu. Tak brzmi treść tego punktu.

(Senator Adam Biela: Przyjęcie tej poprawki spowoduje zamknięcie etapu bezkarności używania znaków, znaków towarowych i kradzenia tych znaków, przed czym nie mogą się obronić właśnie małe i średnie firmy.)

Teraz jest pan bliższy tej treści. Dziękuję bardzo.

Pan senator Krzysztof Borkowski?

(Senator Krzysztof Borkowski: Dziękuję.)

Lesław Podkański?

(Senator Lesław Podkański: Dziękuję.)

Jerzy Smorawiński?

Do spisu treści

Senator Jerzy Smorawiński:

Panie Marszałku, poprawka dwunasta i trzynasta są podobne. Ponieważ poprawka trzynasta jest dalej idąca, osobiście rekomenduję poprawkę trzynastą.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Zdzisława Janowska?

Do spisu treści

Senator Zdzisława Janowska:

Podobnie przenoszę swoje poparcie na poprawkę trzynastą.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Adam Gierek?

(Senator Adam Gierek: Podtrzymuję poprawkę trzynastą.)

Henryk Dzido? Nie.

Sławomir Izdebski?

(Senator Sławomir Izdebski: Ja oczywiście popieram poprawkę czternastą.)

Myślę, że nie ma potrzeby powtarzania, kto co popiera, bo mamy to uwidocznione w druku. Jest to więc tylko marnotrawienie czasu.

Zatem przystępujemy do głosowania.

Sprawozdawcą komisji nauki i edukacji był senator Adam Gierek, ale już zabierał głos dwa razy. Czy chce jeszcze trzeci raz?

(Wesołość na sali)

(Senator Adam Gierek: Dziękuję.)

Nie chce. Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania w sprawie...

(Senator Grzegorz Niski: Można w sprawie formalnej?)

Zgłosił się senator Niski. Proszę.

Do spisu treści

Senator Grzegorz Niski:

Chciałbym podtrzymać poprawkę pierwszą i poprawkę trzecią. Przejąć ją... To znaczy podtrzymać.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Pan senator Niski nie ma prawa zabierać głosu.

(Wesołość na sali)

(Głos z sali: Co za interes. Dajmy mu szansę.)

(Głos z sali: Za wysoko poszedł.)

(Głos z sali: Niestety.)

Być może przy innych ustawach będzie taka szansa, ale w tej chwili regulamin nie pozwala na udzielenie panu senatorowi głosu i dlatego przystępujemy do głosowania w sprawie...

(Senator Janusz Bargieł: Spojrzał na inny druk. Mówił o innej, o następnej ustawie.)

No tak, pan senator Niski antycypuje już tutaj przyszłość.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Poprawka pierwsza ma charakter redakcyjny. Uściśla przepis ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 35)

Zatem uściślamy przepis ustawy.

Poprawka druga zmierza do ujednolicenia terminologii przepisu art. 132 ustawy nowelizowanej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

84 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie zdążył zagłosować. (Głosowanie nr 36)

Poprawka przyjęta.

Poprawka trzecia ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 86 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 37)

Poprawka czwarta dostosowuje terminologię przepisu art. 165 ust. 1 ustawy nowelizowanej do nowego brzmienia art. 301.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

Jedna pani senator albo nie nadąża, albo się myli.

Oddano 85 głosów za, 1 pani senator nie głosowała. (Głosowanie nr 38)

(Głos z sali: Jak to nie?)

(Głos z sali: Gienia.)

Wszystko się zgadza, Panie Sekretarzu.

Obecnych senatorów - 86. Głosowało - 85, a 1 pani senator nie głosowała.

(Głos z sali: Ale jest obecna.)

(Głos z sali: Czyta.)

Oczywiście, jest obecna.

Poprawka piąta ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

85 głosów za, innych nie było.  (Głosowanie nr 39)

Poprawka przyjęta.

Poprawka szósta usuwa błędne odesłanie.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

(Głos z sali: O, inni śpią.)

Palce dwóch senatorów błądzą po klawiaturze, ale nie mogą trafić... Jeszcze tylko jednego, który, gdyby przez chwilę nie rozmawiał przez telefon, to by na pewno...

Dziękuję bardzo. Wyświetlamy wyniki.

86 głosów za, czyli wszystkie.  (Głosowanie nr 40)

A więc poprawka przyjęta.

Poprawka siódma uściśla, że urząd patentowy będzie przekazywał odpowiedź na skargę sądowi administracyjnemu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

85 głosów za, 1 senator, mimo zasygnalizowania obecności, nie głosował. (Głosowanie nr 41)

Poprawka ósma zmierza do tego, aby wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przysługiwał we wszystkich sprawach, w których Urząd Patentowy może orzekać na posiedzeniach niejawnych, a nie tylko w sprawach, w których Urząd Patentowy wydał postanowienie, że nie jest właściwy do rozpatrzenia wniosku w trybie postępowania spornego.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

86 senatorów jednogłośnie za. (Głosowanie nr 42)

Poprawka dziewiąta zmierza do tego, aby do odpowiedzialności dyscyplinarnej aplikantów eksperckich stosowało się odpowiednio wszystkie przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej ekspertów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

85 głosów za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 43)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta ma na celu uściślenie przepisu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Głosowało 85 senatorów, wszyscy poparli tę poprawkę. (Głosowanie nr 44)

Poprawka dwunasta zmierza do tego, aby odpowiedzialności karnej podlegała osoba umieszczająca substancję niebezpieczną w opakowaniu oznaczonym cudzym znakiem towarowym bez zgody uprawnionego do tego znaku lub osoby, która miała zgodę na używanie tego znaku, i wprowadzająca tak opakowane substancje do obrotu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Wyświetlamy wyniki.

21 głosów za, 60 - przeciw, 5 osób wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 45)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzynasta zmierza do tego, aby odpowiedzialności karnej podlegała osoba umieszczająca swoje towary w opakowaniu wielokrotnego stosowania oznaczonym cudzym znakiem towarowym bez zgody uprawnionego do tego znaku i wprowadzająca te towary do obrotu.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

39 głosów za, 41 - przeciw, 6 osób wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 46)

Poprawka została odrzucona.

(Głos z sali: Teraz za naszą głosujcie.) (Wesołość na sali)

Panie Senatorze, to już jest poza regulaminem.

(Głos z sali: To była agitacja.)

Miał pan okazję agitować, bez pokrzykiwania, wtedy, kiedy o to pytałem.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką czternastą, która wskazuje, że osoba wprowadzająca do obrotu towary lub świadcząca usługi, posługując się zarejestrowanym znakiem towarowym, lecz nie mając prawa do używania tego znaku, będzie podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

35 głosów za, 44 - przeciw, 7 osób wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 47)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka piętnasta ma charakter legislacyjny. Zmierza do usunięcia odesłania w związku z tym, że w ustawie - Prawo własności przemysłowej w art. 305 nie ma ust. 11.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję, wyświetlamy wyniki.

Oddano 86 głosów - wszystkie za. (Głosowanie nr 48)

Do spisu treści

W tej sytuacji możemy przystąpić do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, z poprawkami przyjętymi przed chwilą przez Wysoki Senat.

Kto z państwa jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 osoby za, 3 wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 49)

To upoważnia mnie do stwierdzenia, że Senat właśnie podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.

W czasie przerwy Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych odniosła się do wniosków zgłoszonych w toku debaty. O tym posiedzeniu opowie nam pan senator Bogusław Mąsior.

Do spisu treści

Senator Bogusław Mąsior:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych na posiedzeniu komisji i w trakcie debaty, Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rekomenduje Wysokiemu Senatowi przyjęcie poprawek: drugiej, czwartej, piątej, siódmej, dziewiątej i jedenastej. Poprawki pierwsza i trzecia zostały wycofane, a poprawki szósta, ósma i dziesiąta - mówię to z bólem serca, jako jeden z ich współautorów - nie uzyskały poparcia komisji z uwagi na to, że co prawda są one uzasadnione w warunkach polskich, jeżeli chodzi o uściślenie systemu kontroli, ale są dziś niewykonalne, przyjmowalibyśmy więc prawo, które byłoby nie do zrealizowania.

Proszę więc Wysoki Senat o przyjęcie poprawek drugiej, czwartej, piątej, siódmej, dziewiątej i jedenastej.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Gdy pan senator mówił o bólu serca, pan senator Religa spojrzał na pana czujnie. Proszę bardzo.

Przypominam, że pan senator Adam Graczyński wycofał swoje poprawki, to znaczy poprawki pierwszą i trzecią, zawarte w druku nr 567Z.

Stąd sakramentalne pytanie: kto z państwa chce je ewentualnie podtrzymać? Pan senator Grzegorz Niski?

Do spisu treści

Senator Grzegorz Niski:

Chciałbym podtrzymać poprawki pierwszą i trzecią, w interesie konsumentów.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Czyli o jedną ustawę za wcześnie pan się poprzednio zgłosił, tak? (Wesołość na sali)

Dobrze. Proszę państwa, mamy jeszcze pytanie do senatorów, czy chcą agitować.

Adam Graczyński?

(Senator Adam Graczyński: Dziękuję.)

Krzysztof Jurgiel?

Jolanta Danielak?

Mieczysław Janowski?

Bogusław Mąsior?

Andrzej Wielowieyski?

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Andrzej Wielowieyski:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Chciałbym nawiązać do tego, co mówił przed chwilą pan senator sprawozdawca Mąsior. Rzeczywiście były, że tak powiem, niedoróbki redakcyjne i legislacyjne w poprawkach, które zgłosiliśmy, dotyczących kontroli transportu. Ale jest tutaj duża luka, ta ustawa ma dużą słabość, bo nie obejmuje nadzorem całości obrotu paliwowego. Jest to duża luka, ponieważ, jak się zdaje, znaczna część przestępstw i patologii w tym zakresie mieści się właśnie w tej sferze obrotu, która jest tutaj wyłączona. Co gorsza, jest to sfera obrotu zamkniętego, więc znaczna część patologii tam właśnie ma miejsce, a wiedza o tym nie przedostaje się na zewnątrz. To musi być objęte kontrolą. Nasze poprawki są więc uzasadnione, aczkolwiek, powiedzmy, nie doszlifowano ich dostatecznie.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Poprawki pierwsza i trzecia rozszerzają cel ustawy o ograniczenie negatywnych skutków oddziaływania paliw na interesy konsumentów oraz nakazują uwzględniać przy określaniu wymagań jakościowych dla paliw, oprócz ochrony środowiska, również ochronę zdrowia oraz interesy konsumentów.

Przypominam, że poprawki te zostały wycofane przez senatora Graczyńskiego, ale podtrzymał je senator Niski.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto wstrzymał się od głosu?

Dziękuję.

28 głosów za, 53 - przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 50)

A więc mimo podtrzymania poprawek, zostały one odrzucone.

Poprawka druga ma na celu wprowadzenie obowiązku określenia przez Radę Ministrów wykazu oraz granic terenów zastrzeżonych ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 głosy za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 51)

Poprawka oczywiście została przyjęta.

Poprawka czwarta eliminuje zbędną, niezdefiniowaną terminologię oraz usuwa błąd legislacyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 85 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 52)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta dostosowuje treść przepisu materialnego ustawy do przepisów karnych ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Wynik identyczny jak poprzednio: oddano 85 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 53)

Poprawki szósta, ósma i dziesiąta mają na celu objęcie systemem kontroli etapu transportu paliwa od producenta do przedsiębiorcy, który prowadzi obrót tym paliwem. Za transport paliwa niespełniającego wymagań jakościowych odpowiadać będzie właściciel przewożonego paliwa, a sankcje będą takie same jak za obrót paliwem niespełniającym wymaganych norm lub gromadzenie takiego paliwa.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

33 głosy za, 48 - przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu. (Głosowanie nr 54)

Poprawki zostały odrzucone.

Poprawka siódma ma charakter legislacyjny. Tworzy ona dwie odrębne podstawy prawne do wydania dwóch rozporządzeń.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Oddano 80 głosów, wszystkie za, chociaż kilkoro senatorów, których nazwiska znam, zapomniało chyba głosować. (Głosowanie nr 55)

Teraz poprawka jedenasta... Dziewiąta, tak? Przepraszam. Poprawka dziewiąta usuwa błąd w określeniu czynu zabronionego przez ustawę.

Kto jest za poprawką dziewiątą?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Oddano 85 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 56)

Teraz głosujemy nad poprawką jedenastą. Dotyczy ona nowelizacji ustawy - Prawo energetyczne i eliminuje uchwalone przez Sejm wyłączenie obowiązku uzyskania koncesji na prowadzenie obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza 10 tysięcy euro.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Głosowało 84 senatorów, wszyscy za. (Głosowanie nr 57)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Będziemy teraz głosowali nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto jest za podjęciem tej uchwały?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

80 głosów za, 2 - przeciw, 4 senatorów wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 58)

Oznacza to, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Do spisu treści

Debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Proszę zajrzeć do druku nr 554A.

Przystępujemy do głosowania nad tym projektem.

Kto jest za przyjęciem tego projektu uchwały?

Kto jest przeciwny?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 85 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 59)

Wobec tego stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej pochyliły się wspólnie nad wnioskami zgłoszonymi w toku debaty i teraz pan senator Zbigniew Kulak przedstawi sprawozdanie z ich pracy.

Do spisu treści

Senator Zbigniew Kulak:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Przedstawiamy efekt naszej wspólnej pracy w druku nr 555Z. Żadna z poprawek nie budziła kontrowersji. Z alternatywnych propozycji rozwiązania tych samych problemów za pomocą innych słów, jeśli mogę tak powiedzieć, komisje wybrały po prostu rozwiązania lepsze, doskonalsze, zawsze za zgodą resortu, który reprezentował w tej ustawie rząd.

Proszę o poparcie poprawek wskazanych w zestawieniu.

Wicemarszałek
Ryszard Jarzembowski:

Dziękuję.

Pan senator Marian Kozłowski może zabrać głos.

(Senator Marian Kozłowski: Dziękuję.)

Pan senator Władysław Bułka?

(Senator Władysław Bułka: Dziękuję.)

Pan senator Kozłowski może również wystąpić jako sprawozdawca Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ale widzę, że też nie chce. Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

Poprawka pierwsza ujednolica terminologię ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

Na 83 obecnych senatorów wszyscy poparli tę poprawkę. (Głosowanie nr 60)

Poprawka druga ma na celu wyraźne wskazanie, że organizacja producentów rybnych ma osobowość prawną.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

80 głosów za, 1 senator, mimo zasygnalizowania obecności, nie wybrał żadnej z możliwości. (Głosowanie nr 61)

Ten skruszony senator, może tak powiem.

(Senator Lesław Podkański: Czyli Kruszewski.)

Poprawka trzecia ma charakter redakcyjny.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

Poprawka tę uzyskała poparcie 82 osób, a więc wszystkich głosujących senatorów. (Głosowanie nr 62)

Głosujemy teraz łącznie nad poprawkami czwartą i piątą. Zmierzają one do tego, aby pomoc finansowa dla organizacji producentów z tytułu poniesionych kosztów związanych z działalnością, z tytułu przygotowania programu operacyjnego oraz z tytułu realizacji programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych udzielana była na podstawie przepisów ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz według procedur określonych w Sektorowym Programie Operacyjnym "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb".

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

14 senatorów głosowało za, 64 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 63)

Poprawki nie zostały przyjęte.

Poprawka szósta oraz jej konsekwencja zmierzają do tego, aby pomoc finansowa dla organizacji producentów z tytułu poniesionych kosztów związanych z działalnością oraz z tytułu realizacji programu na rzecz poprawy jakości produktów rybnych była udzielana na podstawie przepisów ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz według procedur określonych w Sektorowym Programie Operacyjnym "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb".

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

83 głosy za. (Głosowanie nr 64)

Poprawka ósma ujednolica terminologię przepisów dotyczących przyznawania rekompensat finansowych.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę bardzo, wyświetlamy wynik.

Oddano 85 głosów, wszystkie za. (Głosowanie nr 65)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziewiąta ma na celu ujednolicenie form współuczestnictwa prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w postępowaniu w sprawie przyznania pomocy finansowej na podstawie przepisów rozpatrywanej ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

84 głosy za, 1 senator wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 66)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dziesiąta zmierza do tego, aby pomoc finansowa, o której mowa w art. 28, przysługiwała z tytułu niewprowadzenia na rynek lub wycofania z niego określonych produktów rybnych, a nie z tytułu wprowadzania na rynek produktów rybnych po cenach ustalonych w przepisach wydanych na podstawie art. 27.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

82 senatorów głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 67)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka jedenasta zmierza do tego, aby do wniosku o przyznanie rekompensaty finansowej, o której mowa w art. 28 ust. 1, dołączane były również dokumenty potwierdzające ilość produktów rybnych wprowadzonych na rynek po cenach określonych na podstawie art. 27.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

82 senatorów głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 68)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka dwunasta uściśla przepis ustawy.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

A kto się wstrzymał?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

83 oddane głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 69)

Przy okazji powiem, że palce niektórych pań i panów senatorów biegają po tych przyciskach jak palce pianistów.

Poprawka trzynasta uzupełnia przepis upoważniający do wydania rozporządzenia o brakujące wytyczne.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

84 oddane głosy, wszystkie za. (Głosowanie nr 70)

Poprawka czternasta wskazuje, że okręgowym inspektorem rybołówstwa morskiego właściwym do potwierdzania dokumentów określających wysokość kosztów poniesionych z tytułu magazynowania produktów rybnych będzie, między innymi, okręgowy inspektor rybołówstwa morskiego właściwy ze względu na siedzibę organizacji producentów.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję. Wyświetlamy wyniki.

84 senatorów jednogłośnie głosowało za. (Głosowanie nr 71)

Poprawka piętnasta wskazuje, że standardy rynkowe dla produktów rybnych określone są w przepisach Unii Europejskiej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

78 senatorów głosowało za, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 72)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szesnasta zmierza do tego, aby wprowadzanie na rynek produktów rybnych po cenach niższych niż określone w przepisach wydanych na podstawie art. 27 podlegało karze pieniężnej.

Kto jest za?

Kto jest przeciw?

A kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

81 senatorów głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 73)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Teraz będziemy głosowali nad całością ustawy wraz ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Kto z państwa jest za podjęciem takiej uchwały?

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję.

75 senatorów głosowało za, 2 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 74)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej.


53. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu