30 kwietnia 2004 r. odbyło się
66. posiedzenie Prezydium Senatu.Prezydium zapoznało się z procedurą powołania Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz przewodniczącego tej komisji. Marszałek Senatu skieruje pismo do klubów i kół w sprawie zgłaszania się senatorów do Komisji Spraw Unii Europejskiej, wyznaczając termin przekazania zgłoszeń do 19 maja br. do godz. 12.00. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich ma przygotować projekt uchwały Senatu w sprawie powołania KSUE, a porządek obrad 62. posied
zenia Senatu powinien zostać uzupełniony o punkt dotyczący powołania Komisji Spraw Unii Europejskiej, tak by Senat mógł podjąć uchwałę w tej sprawie 19 lub 20 maja br. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje marszałek Senatu i na tym posiedzeniu komisja dokonuje wyboru kandydata na przewodniczącego komisji. Następnie marszałek Senatu zwołuje posiedzenie Konwentu Seniorów w celu zaopiniowania kandydata na przewodniczącego komisji, następnie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowuje projekt uchwały w sprawie powołania przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej, a porządek obrad 62. posiedzenia Senatu powinien zostać uzupełniony o punkt dotyczący wyboru przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej, tak by Senat mógł podjąć uchwałę w tej sprawie.Prezydium Senatu zapoznało się z postępowaniem z dokumentami przedkładanymi w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem w UE. Rada Ministrów zobowiązana jest do przedstawiania Senatowi informacji oraz przekazywania, niezwłocznie po otrzymaniu, dokumentów dotyczących tych spraw. Dokumenty wpływają do marszałka Senatu który, zgodnie z art
. 67a Regulaminu Senatu kieruje wszystkie dokumenty przedkładane w sprawach związanych z członkostwem RP w UE do Komisji Spraw Unii Europejskiej niezwłocznie po ich otrzymaniu. Zgodnie z art. 67c Regulaminu Senatu KSUE może zwrócić się do innej komisji o wyrażenie opinii o każdej sprawie, będącej przedmiotem posiedzeń komisji. Wszystkie dokumenty przekazywane przez Radę Ministrów powinny być dostępne w wersji elektronicznej, w odpowiedniej bazie opisującej proces decyzyjny. Zapoznano się z postępowaniem w odniesieniu do poszczególnych rodzajów dokumentów. Komisja Spraw Unii Europejskiej powinna sporządzać co miesiąc raport zawierający informację o pracy komisji, do którego załączany byłby wykaz wszystkich dokumentów skierowanych do komisji. Jednocześnie stwierdzono, że postępowanie w Senacie w sprawie ustaw wykonujących prawo UE jest w zasadzie takie samo, jak postępowanie w sprawie innych ustaw uchwalonych przez Sejm. Ustawy te marszałek Senatu kieruje do rozpatrzenia przez właściwe komisje.Prezydium zapoznało się z listem Rady Naczelnej PPS zawierającym propozycję rozważenia możliwości podjęcia przez Sejm i Senat uchwały w sprawie zachowania dziesięcioletniego spokoju społecznego w Polsce, w dniu znalezienia się Polski w Unii Europejskiej. Stwierdzono, że nie ma ani takiej praktyki, ani - co istotniejsze - możliwości prawnej uchwalenia jednocześnie przez obie Izby takiej samej uchwały. Marszałek Longin Pastusiak odnotuje ideę wejścia kraju na drogę pokoju społecznego, wraz z przypomnieniem zasług nestora polskich socjalistów - senatora III kadencji Senatu - Jana Mulaka, otwierając I posiedzenie Senatu po wejściu Polski do Unii Europejskiej (19 maja br. 62. posiedzenie).
Szef Kancelarii Senatu Adam Witalec zapoznał prezydium z pozytywną oceną Najwyższej Izby Kontroli wynikającą z kontroli wykonania budżetu państwa za 2003 rok w części 03 - Kancelaria Senatu RP. W ocenie NIK, Kancelaria Senatu, wykonując ustawę budżetową na 2003 r., prawidłowo pobierała i odprowadzała dochody budżetowe oraz racjonalnie gospodarowała środkami publicznymi przeznaczonymi na realizację zadań. Zamówienia publiczne były udzielane zgodnie z wymogami przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, ewidencja finansowo-księgowa była prowadzona rzetelnie, a dane zawarte w sprawozdaniach budżetowych odpowiadały zapisom ujętym w ewidencji. Stwierdzone w wyniku kontroli uchybienia nie spowodowały ujemnych skutków w realizacji budżetu. W części dotyczącej zadań związanych z opieką nad Polonią i Polakami za granicą NIK pozytywnie oceniło prace kancelarii związane z analizą i weryfikacją złożonych wniosków o dotacje. Podobnie jak w latach ubiegłych, nie wszystkie sprawozdania z realizacji zleconych zadań zostały złożone w terminach określonych w umowach. We wniosku pokontrolnym NIK wnosi o wprowadzenie rozwiązań organizacyjnych umożliwiających egzekwowanie terminowości i staranności sporządzania sprawozdań z wykonywania zleconych zadań przez jednostki spoza sektora finansów publicznych oraz bezzwłoczną ich weryfikację i ocenę przez Kancelarię Senatu. Odpowiedź do NIK-u w tej sprawie sporządzi Biuro Prawno-Organizacyjne, przekazując kopię stosownego fragmentu podmiotom, których ta sprawa dotyczy (Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" i Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie").
Prezydium rozpatrzyło notatkę Kancelarii Senatu w sprawie finansowania senatorów - deputowanych do Parlamentu Europejskiego. Postanowiono, że jeżeli posiadający status deputowanego do Parlamentu Europejskiego obecnej kadencji będzie pobierał wynagrodzenie z tytułu sprawowania mandatu deputowanego w Parlamencie Europejskim, to uposażenie senatorskie zostanie zmniejszone o kwotę równą temu wynagrodzeniu.
Podczas posiedzenia powrócono do sprawy poruszonej na 64. posiedzeniu prezydium, 1 kwietnia br. Po zapoznaniu się z opinią prof. Piotra Winczorka dotyczącą art. 9 ustawy z 11 marca br. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w związku z art. 10 ust. 2 i 95 ust. 1 Konstytucji RP. Prezydium postanowiło:
- wystąpić do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie niezgodności art. 9 ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem RP w UE, z art. 10 ust. 2 i 95 ust. 1 Konstytucji RP,
- wystąpić w tej sprawie z inicjatywą ustawodawczą.