Warszawa, dnia 13 lipca 2005 r.

KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE

Opinia prawna o uchwalonej przez Sejm w dniu 7 lipca 2005 r. ustawie o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

 

I. Cel i przedmiot ustawy

Celem uchwalonej przez Sejm w dniu 7 lipca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, określanej dalej jako "ustawa", jest dokonanie merytorycznych zmian niektórych przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435). W związku z tym ustawa w szczególności ustanawia obowiązek uzyskiwania zezwolenia na wykonywanie planów urządzenia lasu oraz powierza wykonywanie określonych prac przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej.

II. Uwagi szczegółowe

1. Zważywszy na fakt, iż przepisy art. 19a ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, statuują konieczność uzyskiwania zezwolenia na wykonywanie planów urządzenia lasu, a więc reglamentują działalność gospodarczą w tym zakresie, zasadne byłoby uszczegółowienie przesłanki wydawania go na określony czas, nie zaś posługiwanie się ogólnym sformułowaniem "w szczególnie uzasadnionych przypadkach".

2. Zgodnie z art. 21a ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, wykonywanie prac z zakresu:

1) okresowych wielkoobszarowych inwentaryzacji lasów;

2) aktualizacji stanu zasobów leśnych;

3) prowadzenia banku danych o zasobach leśnych i stanie lasów;

4) sporządzania planów urządzenia lasu dla lasów będących w zarządzie Lasów Państwowych

- powierza się przedsiębiorstwu państwowemu pod nazwą Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej.

Powstaje w związku z tym pytanie: jaka jest normatywna relacja pomiędzy tym przepisem a art. 13a ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 54 pkt 4 ustawy o lasach, które stanowią odpowiednio, że zadania w zakresie materii, o których mowa w pkt 1-3, należą do Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przy czym podmiot ten otrzymuje w tym zakresie dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone przez administrację rządową?

3. Art. 22 Konstytucji RP statuuje zasadę, w myśl której ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy. W związku z tym wątpliwości co do zgodności z tym przepisem budzi art. 25 pkt 2 ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, zgodnie z którym minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania w sprawie spełnienia warunków udzielania zezwoleń, o których mowa w art. 19a ust. 2, w związku z przedmiotem i zakresem świadczonych usług, a w szczególności wymagania dotyczące doświadczenia podmiotu w wykonywaniu planów urządzenia lasu oraz wielkość potencjału technicznego i kadrowego niezbędnego do należytego i terminowego wykonywania prac urządzeniowych, z uwzględnieniem wykształcenia, stażu pracy i wykonywanych czynności.

4. Art. 38d ust. 2 ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, będący przepisem upoważniającym do wydania rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska, powinien zostać uzupełniony o wytyczne dotyczące treści rozporządzenia w celu zachowania zgodności z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

5. W toku senackiego postępowania legislacyjnego należy zlikwidować sprzeczność pomiędzy art. 1 pkt 7 opiniowanej ustawy a art. 1 uchwalonej przez Sejm w dniu 7 lipca 2005 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości - w zakresie dotyczącym art. 40a ustawy o lasach.

6. Art. 58 ust. 4 ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, stanowi, że Dyrektor Generalny Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe może z wydzielonej części środków funduszu leśnego, utworzyć fundusz stabilizacji, który zostanie przeznaczony na usuwanie nadzwyczajnych zagrożeń dla lasów w ramach długookresowego cyklu produkcji leśnej lub dekoniunktury na drewno. Przepis ten nie precyzuje jednak, o którą wydzieloną część środków chodzi, nie zawiera również żadnych wytycznych co do wysokości środków zgromadzonych w funduszu stabilizacji.

7. Zgodnie z art. 58 ust. 5 ustawy o lasach, w brzmieniu nadanym przez ustawę, nadleśnictwa zasięgają opinii właściwych organów administracji samorządowej w zakresie rocznego planu zalesiania gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa. Powstaje jednak pytanie: które organy będą właściwe do wyrażania opinii na gruncie powołanego przepisu?

8. Niezależnie od wyżej podniesionych uwag ustawa zawiera szereg błędów legislacyjnych, które powinny zostać wyeliminowane w toku jej rozpatrywania przez Senat.

III. Propozycje poprawek

W związku z powyższymi uwagami należy postulować wprowadzenie do tekstu ustawy następujących poprawek, z zastrzeżeniem konieczności rozważenia uwag wyrażonych w pkt. II. 1-3 i 5-7 niniejszej opinii:

1) w art. 1 w pkt 1, w art. 19a w ust. 1 wyrazy "art. 19" zastępuje się wyrazami "art. 19 ust. 1";

2) w art. 1 w pkt 1, w art. 19a w ust. 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "powinien zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera";

3) w art. 1 w pkt 1, w art. 19a w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "a w miarę potrzeby adres zakładu wnioskodawcy" zastępuje się wyrazami "a także adres wnioskodawcy";

4) w art. 1 w pkt 2, w art. 21a w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "inwentaryzacji lasów" zastępuje się wyrazami "inwentaryzacji stanu lasów";

5) w art. 1 w pkt 2, w art. 21a dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Do przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej z siedzibą w Warszawie nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291, Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 i 2722).";

6) w art. 1 w pkt 3, w art. 25 w pkt 1 wyrazy "inwentaryzacji lasu" zastępuje się wyrazami "inwentaryzacji stanu lasu";

7) w art. 1 w pkt 5, w ust. 2 po wyrazie "wartości" dodaje się wyrazy ", uwzględniając odpowiednio przejrzystość i sprawność zastosowanych procedur oraz rodzaj i przeznaczenie nieruchomości, na których znajdują się budynki i budowle";

8) w art. 1 w pkt 11, w art. 57 w ust. 2 wyrazy "gromadzone będą" zastępuje się wyrazami "gromadzi się";

9) skreśla się art. 2;

10) w art. 4 wyrazy "do czasu ogłoszenia nowych aktów wykonawczych, wydanych na podstawie" zastępuje się wyrazami "do czasu wydania nowych aktów wykonawczych na podstawie".

opracował Piotr Magda