Warszawa, dnia 3 listopada 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej
W dniu 22 października 2004 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa została uchwalona w wyniku jej wniesienia jako projektu rządowego.
Pierwszą zmianą przyjętą w nowelizacji było rozszerzenie możliwości użycia uzbrojonych oddziałów i pododdziałów Policji na przypadki zaistnienia zagrożenia przestępstwem o charakterze terrorystycznym bądź dokonania takiego przestępstwa w stosunku do obiektów mających szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa lub obronności państwa lub skutkującego niebezpieczeństwem dla życia ludzkiego.
Ustawa stanowi, że w przypadkach niecierpiących zwłoki decyzję o udzieleniu pomocy Policji będzie mógł podjąć samodzielnie Minister Obrony Narodowej na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zawiadamiając o tym niezwłocznie Prezydenta RP oraz Prezesa Rady Ministrów. Prezydent jest obowiązany niezwłocznie wydać postanowienie o zatwierdzeniu albo uchyleniu decyzji Ministra Obrony Narodowej.
W nowelizowanym art. 18 nowe ust. 8 i 9 określają szczegółowo kwestie związane z obowiązkiem wydania przez Radę Ministrów nowego rozporządzenia wykonawczego do ustawy, które ureguluje nie tylko warunki i sposób użycia oddziałów i pododdziałów Policji i Sił Zbrojnych ale także sposób koordynowania działań tych jednostek, tryb wymiany informacji oraz sposób logistycznego wsparcia działań Policji i Sił Zbrojnych.
W zmienionym art. 18a ustawa uprawnia dodatkowo Prezesa Rady Ministrów, w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, do zarządzenia użycia do pomocy Policji żołnierzy Żandarmerii Wojskowej.
Uwagi szczegółowe:
W dotychczasowym brzmieniu przepisu Żandarmeria Wojskowa mogła być skierowana do pomocy Policji w razie klęski żywiołowej lub nadzwyczajnego zagrożenia środowiska. Po uchwaleniu ustawy w obecnym brzmieniu niejasna jest wzajemna relacja pomiędzy przepisami art. 18 i 18a. Oba bowiem regulują kwestię udzielania pomocy Policji w przypadkach "zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego".
Nie ma wyraźnego wskazania, w których sytuacjach Prezes Rady Ministrów zarządzi użycie uzbrojonych oddziałów Policji, a w których żołnierzy ŻW. Należy też podnieść, że zgodnie z art. 3 ust. 7 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej Żandarmeria Wojskowa wchodzi w skład Sił Zbrojnych, i należy się zastanawiać, czy jej użycie nie jest już uregulowane przepisami art. 18, który rozstrzyga o udzielaniu pomocy Policji przez Siły Zbrojne w przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa lub porządku publicznego wskazanych w art. 18 ust. 3-5.
Oprac. Beata Mandylis