Warszawa, dnia 4 listopada 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia do ustawy o zawodzie tłumacza przysięgłego
I. Uwagi ogólne.
Opiniowana ustawa została uchwalona, z przedłożenia rządowego, na 87 posiedzeniu Sejmu w dniu 22 października 2004 ro
ku.Jej celem jest uregulowanie statusu tłumaczy przysięgłych w akcie rangi ustawowej. W obowiązującym stanie prawnym zagadnienia te normuje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 czerwca 1987 roku w sprawie biegłych sądowych i tłumaczy przysięgłych. Na podstawie przytoczonego rozporządzenia tłumacze przysięgli mogą być powoływani jedynie na potrzeby organów sprawiedliwości i organów ścigania. Opiniowana ustawa zakłada, że będą oni świadczyć swoje usługi na rzecz całego społeczeństwa. Ponadto wyłącza ona stosowanie zawartych w niej przepisów do tłumaczy języka migowego oraz innych systemów komunikacji niebędących językami naturalnymi. W odniesieniu do tej grupy tłumaczy, jak wynika z uzasadnienia do projektu rządowego (druk sejmowy nr 2481), znajdą zastosowanie regulacje projektowanej ustawy o biegłych sądowych.
Opiniowany akt prawny zmienia także organ właściwy do nadawania uprawnień tłumaczom przysięgłym - przewiduje, że nie będą to sądy lecz Państwowa Komisja Egzaminacyjna, w skład której będą wchodziły osoby wyróżniające się wysokim poziomem wiedzy w zakresie języków obcych i technik tłumaczeniowych. Członkowie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej będą powoływani i odwoływani przez Ministra Sprawiedliwości na 4-letnią kadencję.
Zgodnie z opiniowanym aktem prawnym zawód tłumacza przysięgłego będą mogli wykonywać nie tylko obywatele polscy, ale także obywatele jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub, na zasadzie wzajemności, obywatele innego państwa. Warunkiem wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego jest spełnienie określonych ustawowo wymogów, m.in. znajomość języka polskiego, pełna zdolność do czynności prawnych oraz złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu z umiejętności tłumaczenia z języka polskiego na język obcy i z języka obcego na język polski.
Nabycie uprawnień do wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego będzie potwierdzone świadectwem wydanym przez Ministra Sprawiedliwości. Prawo do wykonywania zawodu będzie przysługiwało po złożeniu ślubowania i wpisaniu na listę tłumaczy przysięgłych prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości. Opiniowana ustawa określa zasady udostępniania listy tłumaczy - do dnia 31 stycznia każdego roku Minister będzie ją ogłaszał w swoim dzienniku urzędowym, udostępniał w Biuletynie Informacji Publicznej, a wojewodowie będą je przedkładać do powszechnego wglądu w miejscu do tego przeznaczonym, w siedzibie i godzinach pracy urzędu wojewódzkiego.
Jeden z rozdziałów opiniowanej ustawy jest poświęcony zagadnieniom odpowiedzialności zawodowej tłumaczy przysięgłych. Tłumacz przysięgły będzie podlegał odpowiedzialności zawodowej w przypadku niewypełniania albo nienależytego lub nierzetelnego wypełniania zadań lub obowiązków określonych w ustawie. Katalog kar zawiera upomnienie, naganę, zawieszenie prawa wykonywania zawodu tłumacza przysięgłego na okres od 3 miesięcy do 1 roku oraz pozbawienie prawa wykonywania zawodu. Orzeczona kara zostanie odnotowana we wpisie tłumacza przysięgłego na listę. Postępowanie w sprawie odpowiedzialności zawodowej będzie przeprowadzane przez Komisję Odpowiedzialności Zawodowej, na wniosek Ministra Sprawiedliwości lub wojewody. Podmiot, który zlecił tłumaczenie będzie mógł się zwrócić do Ministra lub do wojewody o wystąpienie z wnioskiem o wszczęcie takiego postępowania. Postępowanie będzie się toczyć z udziałem osoby, w stosunku do której jest prowadzone.
Opiniowana ustawa zapewnia sądową kontrolę orzeczeń Komisji Odpowiedzialności Zawodowej poprzez wniesienie odwołania do sądu apelacyjnego, jaki jest właściwy ze względu na miejsce zamieszkania tłumacza.
Poza przedstawionymi powyżej, najistotniejszymi rozwiązaniami merytorycznymi, opiniowana ustawa zawiera także zmiany do obowiązujących aktów prawnych - dekretu z dnia 26 października 1950 roku o należnościach świadków, biegłych i stron w postępowaniu sądowym, ustawy z dnia 4 września 1997 roku o działach administracji rządowej oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku - Prawo o ustroju sądów powszechnych.
II. Uwagi szczegółowe.
Oprac. Agata Karwowska-Sokołowska