Warszawa, dnia 5 maja 2004 r.
KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE
Opinia
do ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Opiniowaną ustawę Sejm uchwalił w dniu 30 kwietnia 2004 r. Dokonuje ona nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych, ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz trzech ustaw powołujących do życia: Akademię Obrony Narodowej, Akademię Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte i Wojskową Akademię Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego.
I. Uwagi ogólne
Celem ustawy jest jednolite i kompleksowe uregulowanie problematyki bezzwrotnej pomocy materialnej dla studentów uczelni państwowych i niepaństwowych kształcących się w różnych systemach studiów. Przedmiotowa ustawa zmierza do realizacji przepisu art. 70 ust. 4 Konstytucji RP, w myśl którego władze publiczne zobowiązane są zapewnić obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia, w szczególności tworząc i wspierając w tym celu systemy indywidualnej pomocy finansowej i organizacyjnej dla uczniów i studentów. Konstytucja deleguje do ustawy określenie warunków udzielania pomocy.
Ustawa nowelizująca rozszerza krąg podmiotów uprawnionych do korzystania z pomocy materialnej na wszystkich studentów bez względu na uczelnię i system studiów. Ustawa przewiduje, że student będzie mógł ubiegać się o pomoc materialną ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa w formie: stypendium socjalnego, stypendium za wyniki w nauce lub sporcie, stypendium ministra za osiągnięcia w nauce, stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe oraz zapomogi. W ramach dotacji na pomoc materialną dla studentów uczelnia państwowa będzie mogła dofinansowywać remonty domów i stołówek studenckich.
Ustawodawca wprowadza do ustawy o szkolnictwie wyższym oraz do ustawy o wyższych szkołach zawodowych przepisy określające warunki i zasady na jakich student będzie mógł się ubiegać o pomoc materialną, a także tryb przyznawania takiej pomocy. Szczegółowe uregulowania w tym zakresie określone będą w regulaminie ustalanym przez rektora szkoły wyższej i w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.
W myśl postanowień opiniowanej ustawy wysokość dochodu uprawniającego studenta do ubiegania się o stypendium socjalne ustalał będzie rektor w porozumieniu z uczelnianym organem samorządu studenckiego, z tym że miesięczny dochód nie będzie mógł być większy niż 569 zł. Istotne jest również, że kwota stypendium socjalnego będzie mogła być zwiększona w związku z ponoszeniem przez studenta dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, a w przypadku studentów studiów dziennych także z tytułu zakwaterowania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie (dotyczy to również zakwaterowania niepracującego małżonka lub dziecka studenta).
Ustawodawca wprowadza także limit łącznej wysokości stypendium socjalnego i stypendium za wyniki w nauce lub sporcie. Limit ten określony został na poziomie 90% najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu, ustalonego w przepisach o wynagrodzeniu nauczycieli akademickich. Limit ten nie obejmuje zwiększenia kwoty stypendium socjalnego w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności.
Na mocy postanowień ustawy student będzie mógł otrzymywać tylko jedno spośród stypendiów przewidzianych zmienianą ustawą oraz nagród i wyróżnień przyznawanych na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej. Ograniczenie to nie obejmuje stypendium socjalnego.
W ustawie znalazły się również przepisy dotyczące funduszu pomocy materialnej dla studentów, ze wskazaniem przeznaczenia środków z tego funduszu.
Nowelizacja ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich rozszerza katalog podmiotów uprawnionych do otrzymania pożyczek i kredytów studenckich. Prawo takie otrzymali także uczestnicy studiów doktoranckich, "cywilni" słuchacze i studenci Akademii Obrony Narodowej, Wojskowej Akademii Technicznej oraz Akademii Marynarki Wojennej oraz "cywilni" słuchacze Szkoły Głównej Straży Pożarnej.
Usunięto z ustawy przepis przyznający studentom preferowanych kierunków studiów pierwszeństwo w otrzymaniu pożyczki studenckiej lub kredytu studenckiego. Wydłużono także, z jednego roku do 2 lat od zakończenia studiów, w tym również doktoranckich, okres karencji na rozpoczęcie spłaty kredytu studenckiego lub pożyczki studenckiej.
Ponadto ustawa rozszerza skład Komisji do Spraw Pożyczek i Kredytów Studenckich. W skład tej komisji wejdzie kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej studia doktoranckie, innej niż jednostka organizacyjna szkoły wyższej, powołany spośród kandydatów zgłoszonych przez kierowników jednostek organizacyjnych prowadzących studia doktoranckie, innych niż jednostki organizacyjne szkoły wyższej.
Zmiany w ustawach powołujących do życia: Akademię Obrony Narodowej, Akademię Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte i Wojskową Akademię Techniczną im. Jarosława Dąbrowskiego zmierzają do objęcia systemem pomocy materialnej finansowanej z budżetu państwa osób cywilnych kształcących się w tych akademiach, a
także wskazanie na jakich zasadach i w jakim trybie pomoc materialna będzie przyznawana.Mając na uwadze fakt, że nowy system pomocy materialnej zacznie obowiązywać dopiero z początkiem roku akademickiego 2004/2005 ustawodawca postanowił, że do dnia 30 września 2004 r. w zakresie zasad przyznawania pomocy materialnej wszystkim uprawnionym do tej pomocy (zarówno dotychczas uprawnionym, jak i obejmowanym systemem pomocy na podstawie opiniowanej ustawy) stosuje się przepisy dotychczasowe.
Wszyscy studenci będą mogli ubiegać się o przyznanie stypendium ministra za osiągnięcia w nauce na nowych zasadach od dnia 1 października 2004 r.
W okresie przejściowym tj. do dnia 30 września 2004 r. studenci studiów wieczorowych, zaocznych i eksternistycznych w uczelniach państwowych i niepaństwowych będą mogli otrzymać stypendium socjalne, stypendium za wyniki w nauce, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych i zapomogę. Prawo do tych świadczeń nabędą także "cywilni" studenci i słuchacze Wojskowej Akademii Techniczne
j, Akademii Marynarki Wojennej i Akademii Obrony Narodowej studiujący zarówno w systemie dziennym, jak i wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym. Ponadto w okresie przejściowym "cywilni" studenci lub słuchacze studiujący w systemie dziennym na tych uczelniach będą mogli ubiegać się również o dopłaty do zakwaterowania lub do posiłków.Studenci studiów dziennych uczelni niepaństwowych, którzy na podstawie dotychczasowych przepisów mają prawo do stypendiów socjalnych i stypendiów ministra za osiągnięcia w nauce, będą mogli w okresie przejściowym ubiegać się o stypendium za wyniki w nauce, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych, dopłatę do zakwaterowania, a także dopłatę do posiłków.
Do 30 września 2004 r. świadczenia pomocy materialnej przyznane na mocy przepisów przejściowych będą mogły być przyznane na okres do 7 miesięcy i wypłacane za okres od dnia 1 stycznia 2004 r.
Ustawodawca zdecydował ponadto, że w 2004 r. nie będą przyznawane pożyczki studenckie. Natomiast osobom, które nabyły prawo do kredytu studenckiego na podstawie przepisów ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich w brzmieniu nadanym opiniowaną ustawą, kredyt ten w roku akademickim 2003/2004 zostanie wypłacony za okres od dnia 1 stycznia 2004 r. Wysokość miesięcznej raty kredytu, w
roku akademickim 2003/2004, od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 września 2004 r. wynosić będzie 600 zł. W myśl art. 11 ustawy kredytobiorcy, którzy do dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej nie rozpoczęli spłaty kredytu studenckiego będą mogli rozpocząć tą spłatę nie rok po zakończeniu studiów, ale 2 lata po tym terminie.Ustawodawca postanowił również, że w 2004 r. uczelnia państwowa i państwowa uczelnia zawodowa przeznaczą w ramach dotacji na pomoc materialną dla studentów środki na podwyższenie wysokości przeciętnych wynagrodzeń pracowników uczelni zatrudnionych w domach i stołówkach studenckich.
II. Uwagi szczegółowe
Opinię sporządził Jakub Zabielski